منافع ملی خود را در سر بازارهای جهان به حراج نمی گذاریم/حفظ نظام را معامله نمیکنیم
خبرگزاری میزان: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: اگر آنها مصوب کردند که ما نتوانیم موشک دفاعی داشته باشیم ما این مصوبه را قبول نداریم و آنچه منافع ملی ماست، انجام می دهیم، ما که منافع ملی و تمامیت ارضی کشور خود را در سر بازارهای جهان به حراج نمی گذاریم.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی میزان، علیاکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگوی ویژه خبری شب گذشته شبکه 2 سیما در خصوص نقاط قوت و ضعف مذاکرات هسته ای اظهار داشت: در مجموع می توان گفت که در ارتباط با این متن آقای ظریف و همکارانشان زحماتی زیادی کشیدند و آنچه می توانستند انجام دهند، انجام دادند.
وی ادامه داد: البته قضیه دو طرفه است و در یک طرف ایران و در طرف دیگر 6 کشور جهان قرار دارند و بحث دیکته کردن خواسته های یک طرف به طرف دیگر نیست لذا اگر توافقی هست، باید دو طرف به خواسته های خود برسند و طبیعی است که متن جمع بندی نقاط قوت و ضعف دارد.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل افزود: اگر ما می توانستیم همه سانترفیوژها را داشته باشیم خوب است ولی آنها تلاش کردند که 6 هزار سانترفیوژ بماند و این در مقایسه با سال 82 که حتی اجازه داشتن 3 سانترفیوژ را به ما نمی دادند، پیشرفت خوبی است. همچنین اگر امکان ادامه تحقیقت هسته ای با غنی سازی در فردو فراهم می شد، خوب بود اما نشد یا اگر آنچه در فردو بوده، می ماند، و بخشی از آن به نطنز منتقل نمی شد نیز خوب بود چراکه این نقل و انتقالات ضایعاتی دارد که جزو زیان های ماست.
ولایتی گفت: در مقابل نقاط قوت این است که هیچ بخشی از مواد غنی سازی شده (چه به صورت رقیق شده در آید یا به صورت قرص در میله های سوخت قرار بگیرد) از کشور خارج نخواهد شد و این سرمایه باقی می ماند و به 300 کیلو مواد غنی سازی شده می رسد و مابقی باید به موادی تبدیل شود که برای بازگشت به غنی سازی زمان ببرد.
وی با بیان اینکه ایران به دنبال گریز هسته ای نیست، گفت: متریال اصلی (کیک زرد) به صورت UF 6 باقی می ماند منتهی برای بازگرداندن مواد غنی سازی شده بعد از دوره فترت، ماده اولیه از بین نرفته نمی رود چراکه تهیه مواد اولیه از داخل و خارج آسان نیست و این سرمایه محسوب می شود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقاط ضعف برجام گفت: طولانی شده در فصل 7 و ماده 41 از نقایص برجام است. اینکه این انتهایی دارد و آن هم مدت 10 سال است و بعد از آن ما از این شرایط خارج می شویم، یک نقطه قوت است.
ولایتی با اشاره به اظهارات وندی شرمن گفت: خانم شرمن عادت دارد که حرف های بی خودی زیادی می زند و در گذشته هم برخی حرف های غیرمناسبی زده بود که مذاکره کنندگان به وی تذکر دادند؛ آنها در مقابل فشارهای سیاسی داخل کشورشان برای گرفتن امتیاز به لحاظ شرایط اجتماعی حرف هایی می زنند که ریشه ای در توافق ندارد.
وی با بیان اینکه توافق دو طرفه است، تصریح کرد: اگر طرف مقابل قرار شد آنها دبه دربیاورند ما هم دبه در می آوریم. آنها تلاش کردند که جمهوری اسلامی را قانع کنند که در حد محدود و برای مدتی باقی بماند و اگر شد که بعد از رفت و آمدها و در باغ سبز نشان دادن آمریکایی ها توسط برخی متحدین منطقه ایشان توافق به هم بخورد، فقط ما ضرر نمی کنیم بلکه آنها ضرر می کنند و ما می توانی به حالتی باز گردیم که انگار مذاکره ای صورت نگرفته است و در آن صورت دنیا و افکار عمومی جهان آمریکایی ها را مورد شماتت قرار می دهند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پاسخ به این پرسش که آیا شما رابط وین و تهران بوده اید، گفت: من رابط بین وین و تهران نبوده ام و اگر چیزی به نظرم می رسید، متناسب با موقعیت خود به عنوان کارشناس جزء ابراز می کردم.
ولایتی در خصوص اطلاع رسانی مذاکرات به تهران در لحظه های آخر توسط تیم مذاکره کننده افزود: حتماً ارتباط مذاکره کنندگان با تهران برقرار بوده است و متناسب با پیشرفت مذاکرات اطلاعات به تهران منتقل می شد و مذاکره کنندگان در حد توان خود کار را پیش می بردند.
وی درباره الزام آور بودن قطعنامه شورای امنیت ملی اظهار داشت: آنچه که ما در ارتباطات دوجانبه و چند جانبه موافقت می کنیم، کاملاً الزام آور است؛ آنچه در شورای امنیت با ترکیب ناموزون و با حق ناحق وتوی برخی کشورها تصویب می شود اگر مطابق با منافع ملی ما نباشد، تلاش می کنیم علیه ما تصویب نشود ولی اگر تصویب شد، جمهوری اسلامی ایران خودش را ملزم نمی داند که با منافع ملی و استراتژیکش در تضاد باشد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در گذشته تصویب شده بود که ایران برای خرید و فروش تحریم تسلیحاتی شود ولی ایران کار خود را انجام داد لذا اگر ایران بتواند از جایی امکانات دفاعی برای دفاع از مرزهای خود تهیه کند، منتظر مصوبه شورای امنیت نمی ماند و ما منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی و جمهوری اسلامی را با هیچ چیز معامله نمی کنیم.
ولایتی تصریح کرد: اگر آنها مصوب کردند که ما نتوانیم موشک دفاعی داشته باشیم ما این مصوبه را قبول نداریم و آنچه منافع ملی ماست، انجام می دهیم. ما که منافع ملی و تمامیت ارضی کشور خود را در سر بازارهای جهان به حراج نمی گذاریم.
وی با بیان اینکه حفظ کشور برای ما اولویت یک را دارد، افزود: آنها می گویند که ایران نباید موشکی که ما را قادر به حمل کلاهک هسته ای کند، طراحی کنیم؛ باید گفت اصلاً هیچ کدام از موشک های ما برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است و در ایران مخاطبی ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: انواع شهاب و دیگر موشک ها برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است بلکه برای سلاح جنگی معمولی طراحی شده است. ممکن است روزی آنها زمزمه کنند که ایران حق داشتن موشک بالستیک ندارد، اصلاً به آنها ربطی ندارد که ما موشک بالستیک داریم یا نداریم.
ولایتی افزود: اگر قرار باشد دورتادور ما کشورهایی باشند که از این موشک ها استفاده کنند و بتوانند بالقوه دشمن ما باشند، چرا ما موشک نداشته باشیم و آنها داشته باشند؟
وی تأکید کرد: گاهی ممکن است با برخی امکانات فنی بتوان کلاهک هسته ای روی موشکی نصوب کرد ولی ما چنین قصدی نداریم و موقعی که اساس بمب هسته ای توسط مقام معظم رهبری تحریم می شود، حال به دلیل اینکه دیگران تصور می کنند ممکن است چنین موضوعی به صورت بالقوه وجود داشته باشد، ما چرا خود را از امکانات دفاعی محروم کنیم؟
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی اصولی مانند اصل نظام، تمامیت ارضی و منافع حیاتی و ملی دارد و روی آن اصول می ایستد. حال اگر چند کشور در شورای امنیت دست به یکی کردند و مصوبه ای علیه ما تصویب کردند، و اگر ما از ترس آن مصوبه از منافع حیاتی خود بگذریم، و آنها بدانند ما چنین کاری کردیم، لحظه ای تردید نمی کنند که تمام منافع حیاتی ما را با چند مصوبه زیر پا می گذارند. ایران چنین قدرتی دارد که در مقابل فشارهای بین المللی بایستد.
ولایتی تصریح کرد: اگر در شورای امنیت مصوبه ای تصویب شود که با منافع حیاتی جمهوری اسلامی در تضاد باشد، ما منافع حیاتی خود را حفظ خواهیم کرد و به آن مصوبه تن نخواهیم داد. این سیاست جمهوری اسلامی است و اگر قرار باشد ما سُست باشیم، آنها از هر کار مشروع ما بهانه های نامشروع می گیرند؛ لذا مبانی ما مشخص است و روی آن ایستادگی می کنیم و کوتاه نمی آییم.
وی در خصوص امکان بازگشت تحریم ها افزود: اگر میشد ماشه یا تیرگر در این متن نبود، بهتر بود؛ یعنی این یک نقطه قوت نیست و بالاخره این مسئله هم جزو نقاط کم قوت یا نقاط ضعفی است که این مجموعه دارد؛ اما این متن مجموعهای نقاط قوت و ضعف است و اینکه آیا این متن درنهایت به مصلحت کشور است یا خیر، باید مراجع ذیربط قانونی آن را بررسی و بحث کنند و به هر نتیجهای که رسیدند، طبیعی است که منافع کشور را درنظر میگیرند و در جمعبندی اگر به جمع جبری مثبت رسیدند، میپذیرند و اگر نشد حتماً یک فکر دیگری میکنند.
مشاور مقام معظم رهبری گفت: به هر حال این برعهده ما نیست که بگوییم این متن قابل پذیرش است یا خیر، ولی همانطور که گفتم در این متن نقاط قوت بسیار روشن و در برخی نقاط متوسط و منفی وجود دارد و جمع آن این شده که بعد از 12 سال بحث حاصل به این صورت درآمده است.
ولایتی در خصوص رفتار آمریکایی ها و احتمال رکب زدن به ما گفت: ممکن است این ها بگویند تحریم و فشار اقتصادی بر ایران اثر گذاشت و ایران تسلیم شد و آنها از این مسئله به عنوان سلاح تبلیغاتی استفاده می کنند، این درست نیست؛ بالاخره حصر اقتصادی بر مردم فشار آورد اما اگر قرار بود فشار بر ما اثر بگذارد باید اول انقلاب استقلال را راها می کردیم و کشور را تسلیم آمریکایی ها می کردیم.
وی با بیان اینکه ایران فشار پذیر نیست، گفت: تحریم از ابتدای انقلاب بوده است و آنها اخیراً به خاطر مسائل هسته ای آن را محکم تر کردند. اگر قرار بود ما تحت تأثیر حصر اقتصادی قرار بگیریم، نباید سانتریفیوژ ما در نطنز و فردو بماند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: ممکن است آنها القا کنند که ایران با آمریکایی ها کنار آمد، ما به خاطر خوشایند آمریکا منافع حیاتی خودمان و دوستانمان در منطقه را رها نمیکنیم؛ نمونه روشن آن در لبنان، سوریه، عراق و یمن است. اگر ایران پاز مبارزان لبنان حمایت نمیکرد آنان پیروز نمیشدند و اگر حمایت ایران از دولت و ملت سوریه نبود آنان در چند هفته اول ساقط میشدند. اگر ایران از عراق حمایت نمی کرد ممکن بود داعش در بغداد باشد به جای موصل.
ولایتی افزود: مصلحت و استراتژی ما ایجاب میکند که از دوستان و متحدین خود در منطقه که مهمترین نقاط مثبت ما حضور و ظهور جمهوری اسلامی ایران در منطقه به عنوان یک قدرت مقتدر منطقهای و قدرت اول دفاع از منافع ملتهای منطقه و متحدین خودمان است، دفاع کنیم.
وی تصریح کرد: ما سنگرهای دفاع از امنیت ملی خودمان را بیرون از مرزها میزنیم و هر کشوری که اینگونه عمل کند، میتواند مصون باشد؛ ملت و مردمی دچار مشکل نشدند مگر آنکه در خانه خود نشستند تا دشمن به سراغ آنان آمد لذا ما باید در بیرون از خانه به سراغ آنان برویم.
مشاور مقام معظم رهبری گفت: داعش و امثال اینها دست ساخته آمریکاییها، مرتجعین منطقهای و اسرائیل هستند و مرز ایران برای آنها مرز واقعی نیست و اگر بتوانند به ایران بیایند و ایجاد اختلاف کنند، لحظهای درنگ نمیکنند و رسماً اعلام کردهاند.
ولایتی ادامه داد: مصعف زرقاوی که از نفرات اول القاعده عراق است در بیانیهای گفته بود که هدف نهایی ما ایران است. بنابراین ما که میبینیم دشمن در کشور همسایه لانه کرده است، حتماً به کمک دولت قانونی همسایه میرویم تا دشمن مشترک را از بین ببریم. آمریکاییها به دنبال آن هستند تا متحدین ما را در منطقه نسبت به ما بدبین کنند ولی ما باید به آنان اعتماد به نفس و خاطره جمعی بدهیم که به هیچوجه مذاکره هستهای متعرض منافع منطقهای و حمایت از دوستان منطقهای ما نمیشود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا مذاکرات هستهای در سیاستهای منطقهای ما تأثیر میگذارد یا خیر، گفت: خیر؛ به هیچوجه این امر در سیاستهای منطقهآی ما تأثیر نمیگذارد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره گمانهزنیهایی در خصوص کاهش توان دفاعی ایران با اجرای قطعنامه خاطرنشان کرد: با اجرای این قطعنامه حتماً توان دفاعی ما کم نمیشود و ربطی به هم ندارد؛ حاصل بندهای این قطعنامه آن است که جمهوری اسلامی ایران و 6 کشور متنفذ در صحنه بینالمللی به تفاهمی میرسند و محدودیتهایی را موقت چه به لحاظ زمانی، مکانی، کمی و کیفی برای ما ایجاد میکند تا به تعبیر آنها ما به افکار عمومی جهان نشان دهیم ما به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هستهای هستیم.
ولایتی گفت: آنها محدودیتهای موقت زمانی، کمی و کیفی که به ما تحمیل کرده اندو این ربطی به اینکه تعداد تانکهایمان افزایش یابد، نفوذناپذیری زره تانک و زرهپوش و برد موشکیمان افزایش پیدا کند، ندارد و ربطی به این ندارد که ما بتوانیم با خودکفایی هواپیما بسازیم و از امکانات دفاعی مختلف مانند دفاع راداری و ضدهوایی استفاده کنیم و توان دفاعی خودمان را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: هیچ مصوبه بینالمللی و تصمیمی خارج از مرزهای ایران نمیتواند ما را در استفاده از امکانات دفاعی برای حفظ حقوق حقه و تمامیت ارضی کشورمان و استفاده از آن وادار به عقبنشینی کند. چه چیزی وجود دارد که ما آنها یا بعضی فکر کنند که این کار که امضای احتمالی نهایی قرارداد هستهای در صورتی که در مراجع ذیربط به تصویب برسد، موجب شود که ما کاهش امکانات دفاعی داشته باشیم؟ مگر آنکه شایعات و جنگ روانی به راه بیندازند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: ما در بحث موشک، اینکه چه نوع موشک و تانک یا راداری داشته باشیم از کسی اجازه نمیگیریم و اگر بتوانیم امکانات پیشرفته را از خارج از کشور تهیه کنیم از کسی اجازه نمیگیریم. برای مثال ایران با روس ها سر اس 300 توافق کرده است و این امر توان دفاعی ما را افزایش میدهد و اگر این نشد ما میتوانیم با توان، تلاش و انرژی و زمان بیشتر به خودکفایی برسیم اما ترجیح میدهیم که اگر میتوانیم موارد پیشرفته را داشته باشیم و بتوانیم از آن استفاده کنیم و ما میتوانیم با مهندسی معکوس به جایی برسیم که قبلاً در آن توانایی نداشتیم.
ولایتی با اشاره به بررسی متن مذاکرات هسته ای گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، همه کسانی که باید این متن را بررسی کنند در حال مطالعه هستند و بحثها شروع خواهد شد؛ برداشت من این است که مجال کافی برای کسانی که صاحب رأی هستند و انتظار میرود آنان در تصمیمگیری و نهایی کردن این جمعبندی مؤثر هستند کار خود را شروع کردند و فکر میکنم مجال برای اینکه آنان به نتایجی برسند وجود دارد.
وی درباره سمت و سوی جمعبندیها افزود: من نمیدانم و واقعاً هر دو طرف ادلهای برای خود دارند؛ چه افرادی که برای روی نقاط منفی تأکید دارند و چه کسانی که بر روی نقاط مثبت اشاره دارند؛ این دوستان آموخته، با تجربه و مجرب برای کار بینالمللی هستند، هرآنچه از دستشان برآمده است کردهاند و من معترفم به اینکه آنچه به دست آمده است ایدهآل نیست و امیدوارم آنچه خیر و صلاح است پیش بیاید.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه هزینه "نه" گفتن ما به این توافق چقدر است، افزود: من بعید میدانم ارزیابی عموم متخصصین در این حوزه این باشد که این توافق، توافق بدی است، ممکن است افرادی بگویند امتیازاتی که در این توافق داده شده است به اندازهای که ما میخواستیم نباشد، مگرنه توافق بد آن است که مصالح جمهوری اسلامی را در نظر نگیرد و ما را از انرژی هستهای محروم کند یا موجب شود تحریمها برجای بماند و مانع از پیشرفت جمهوری اسلامی در حوزههای مختلف علمی و فناوری شود و یا مانع از معاملات تجاری کشورمان با دنیا شود که این مشخصات توافق بد است.
ولایتی یادآور شد: بنده نمیبینیم آنچه آقایان در جمعبندی انجام دادند آن باشد که ما اسم آن را توافق بد بگذاریم اما ممکن است افرادی که آن را بررسی میکنند به این نتیجه برسند آن اندازه که به نظر میرسد مورد مطلوب نیست اما اطلاق لفظ توافق بد صححیح نیست.
وی در خصوص وظایف رسانه ها خاطرنشان کرد: تا آنجا باید با همدیگر بحث کنیم که منافع ملی تحتالشعاع و تحت تأثیر منافع جناحی و مصالح و غرضهای جناحی قرار نگیرد؛ ما باید از خودمان بلوغ نشان دهیم که آنجایی که پای منافع ملی در میان میآید، منافع شخصی، جناحی، گروهی و سلیقهای تحتالشعاع قرار بگیرد و بدانید منافع ملی برتر از همه منافع دیگر است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: مردم، متخصصین و فرزانگان و اندیشمندان به این بلوغ فکری و اجتماعی رسیدهاند که در منافع ملی اختلاف سلیقه را کنار بگذارند و همه ید واحده بشوند تا منافع ملی حفظ شود.
انتهای پیام/
وی ادامه داد: البته قضیه دو طرفه است و در یک طرف ایران و در طرف دیگر 6 کشور جهان قرار دارند و بحث دیکته کردن خواسته های یک طرف به طرف دیگر نیست لذا اگر توافقی هست، باید دو طرف به خواسته های خود برسند و طبیعی است که متن جمع بندی نقاط قوت و ضعف دارد.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل افزود: اگر ما می توانستیم همه سانترفیوژها را داشته باشیم خوب است ولی آنها تلاش کردند که 6 هزار سانترفیوژ بماند و این در مقایسه با سال 82 که حتی اجازه داشتن 3 سانترفیوژ را به ما نمی دادند، پیشرفت خوبی است. همچنین اگر امکان ادامه تحقیقت هسته ای با غنی سازی در فردو فراهم می شد، خوب بود اما نشد یا اگر آنچه در فردو بوده، می ماند، و بخشی از آن به نطنز منتقل نمی شد نیز خوب بود چراکه این نقل و انتقالات ضایعاتی دارد که جزو زیان های ماست.
ولایتی گفت: در مقابل نقاط قوت این است که هیچ بخشی از مواد غنی سازی شده (چه به صورت رقیق شده در آید یا به صورت قرص در میله های سوخت قرار بگیرد) از کشور خارج نخواهد شد و این سرمایه باقی می ماند و به 300 کیلو مواد غنی سازی شده می رسد و مابقی باید به موادی تبدیل شود که برای بازگشت به غنی سازی زمان ببرد.
وی با بیان اینکه ایران به دنبال گریز هسته ای نیست، گفت: متریال اصلی (کیک زرد) به صورت UF 6 باقی می ماند منتهی برای بازگرداندن مواد غنی سازی شده بعد از دوره فترت، ماده اولیه از بین نرفته نمی رود چراکه تهیه مواد اولیه از داخل و خارج آسان نیست و این سرمایه محسوب می شود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقاط ضعف برجام گفت: طولانی شده در فصل 7 و ماده 41 از نقایص برجام است. اینکه این انتهایی دارد و آن هم مدت 10 سال است و بعد از آن ما از این شرایط خارج می شویم، یک نقطه قوت است.
ولایتی با اشاره به اظهارات وندی شرمن گفت: خانم شرمن عادت دارد که حرف های بی خودی زیادی می زند و در گذشته هم برخی حرف های غیرمناسبی زده بود که مذاکره کنندگان به وی تذکر دادند؛ آنها در مقابل فشارهای سیاسی داخل کشورشان برای گرفتن امتیاز به لحاظ شرایط اجتماعی حرف هایی می زنند که ریشه ای در توافق ندارد.
وی با بیان اینکه توافق دو طرفه است، تصریح کرد: اگر طرف مقابل قرار شد آنها دبه دربیاورند ما هم دبه در می آوریم. آنها تلاش کردند که جمهوری اسلامی را قانع کنند که در حد محدود و برای مدتی باقی بماند و اگر شد که بعد از رفت و آمدها و در باغ سبز نشان دادن آمریکایی ها توسط برخی متحدین منطقه ایشان توافق به هم بخورد، فقط ما ضرر نمی کنیم بلکه آنها ضرر می کنند و ما می توانی به حالتی باز گردیم که انگار مذاکره ای صورت نگرفته است و در آن صورت دنیا و افکار عمومی جهان آمریکایی ها را مورد شماتت قرار می دهند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پاسخ به این پرسش که آیا شما رابط وین و تهران بوده اید، گفت: من رابط بین وین و تهران نبوده ام و اگر چیزی به نظرم می رسید، متناسب با موقعیت خود به عنوان کارشناس جزء ابراز می کردم.
ولایتی در خصوص اطلاع رسانی مذاکرات به تهران در لحظه های آخر توسط تیم مذاکره کننده افزود: حتماً ارتباط مذاکره کنندگان با تهران برقرار بوده است و متناسب با پیشرفت مذاکرات اطلاعات به تهران منتقل می شد و مذاکره کنندگان در حد توان خود کار را پیش می بردند.
وی درباره الزام آور بودن قطعنامه شورای امنیت ملی اظهار داشت: آنچه که ما در ارتباطات دوجانبه و چند جانبه موافقت می کنیم، کاملاً الزام آور است؛ آنچه در شورای امنیت با ترکیب ناموزون و با حق ناحق وتوی برخی کشورها تصویب می شود اگر مطابق با منافع ملی ما نباشد، تلاش می کنیم علیه ما تصویب نشود ولی اگر تصویب شد، جمهوری اسلامی ایران خودش را ملزم نمی داند که با منافع ملی و استراتژیکش در تضاد باشد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در گذشته تصویب شده بود که ایران برای خرید و فروش تحریم تسلیحاتی شود ولی ایران کار خود را انجام داد لذا اگر ایران بتواند از جایی امکانات دفاعی برای دفاع از مرزهای خود تهیه کند، منتظر مصوبه شورای امنیت نمی ماند و ما منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی و جمهوری اسلامی را با هیچ چیز معامله نمی کنیم.
ولایتی تصریح کرد: اگر آنها مصوب کردند که ما نتوانیم موشک دفاعی داشته باشیم ما این مصوبه را قبول نداریم و آنچه منافع ملی ماست، انجام می دهیم. ما که منافع ملی و تمامیت ارضی کشور خود را در سر بازارهای جهان به حراج نمی گذاریم.
وی با بیان اینکه حفظ کشور برای ما اولویت یک را دارد، افزود: آنها می گویند که ایران نباید موشکی که ما را قادر به حمل کلاهک هسته ای کند، طراحی کنیم؛ باید گفت اصلاً هیچ کدام از موشک های ما برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است و در ایران مخاطبی ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: انواع شهاب و دیگر موشک ها برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است بلکه برای سلاح جنگی معمولی طراحی شده است. ممکن است روزی آنها زمزمه کنند که ایران حق داشتن موشک بالستیک ندارد، اصلاً به آنها ربطی ندارد که ما موشک بالستیک داریم یا نداریم.
ولایتی افزود: اگر قرار باشد دورتادور ما کشورهایی باشند که از این موشک ها استفاده کنند و بتوانند بالقوه دشمن ما باشند، چرا ما موشک نداشته باشیم و آنها داشته باشند؟
وی تأکید کرد: گاهی ممکن است با برخی امکانات فنی بتوان کلاهک هسته ای روی موشکی نصوب کرد ولی ما چنین قصدی نداریم و موقعی که اساس بمب هسته ای توسط مقام معظم رهبری تحریم می شود، حال به دلیل اینکه دیگران تصور می کنند ممکن است چنین موضوعی به صورت بالقوه وجود داشته باشد، ما چرا خود را از امکانات دفاعی محروم کنیم؟
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی اصولی مانند اصل نظام، تمامیت ارضی و منافع حیاتی و ملی دارد و روی آن اصول می ایستد. حال اگر چند کشور در شورای امنیت دست به یکی کردند و مصوبه ای علیه ما تصویب کردند، و اگر ما از ترس آن مصوبه از منافع حیاتی خود بگذریم، و آنها بدانند ما چنین کاری کردیم، لحظه ای تردید نمی کنند که تمام منافع حیاتی ما را با چند مصوبه زیر پا می گذارند. ایران چنین قدرتی دارد که در مقابل فشارهای بین المللی بایستد.
ولایتی تصریح کرد: اگر در شورای امنیت مصوبه ای تصویب شود که با منافع حیاتی جمهوری اسلامی در تضاد باشد، ما منافع حیاتی خود را حفظ خواهیم کرد و به آن مصوبه تن نخواهیم داد. این سیاست جمهوری اسلامی است و اگر قرار باشد ما سُست باشیم، آنها از هر کار مشروع ما بهانه های نامشروع می گیرند؛ لذا مبانی ما مشخص است و روی آن ایستادگی می کنیم و کوتاه نمی آییم.
وی در خصوص امکان بازگشت تحریم ها افزود: اگر میشد ماشه یا تیرگر در این متن نبود، بهتر بود؛ یعنی این یک نقطه قوت نیست و بالاخره این مسئله هم جزو نقاط کم قوت یا نقاط ضعفی است که این مجموعه دارد؛ اما این متن مجموعهای نقاط قوت و ضعف است و اینکه آیا این متن درنهایت به مصلحت کشور است یا خیر، باید مراجع ذیربط قانونی آن را بررسی و بحث کنند و به هر نتیجهای که رسیدند، طبیعی است که منافع کشور را درنظر میگیرند و در جمعبندی اگر به جمع جبری مثبت رسیدند، میپذیرند و اگر نشد حتماً یک فکر دیگری میکنند.
مشاور مقام معظم رهبری گفت: به هر حال این برعهده ما نیست که بگوییم این متن قابل پذیرش است یا خیر، ولی همانطور که گفتم در این متن نقاط قوت بسیار روشن و در برخی نقاط متوسط و منفی وجود دارد و جمع آن این شده که بعد از 12 سال بحث حاصل به این صورت درآمده است.
ولایتی در خصوص رفتار آمریکایی ها و احتمال رکب زدن به ما گفت: ممکن است این ها بگویند تحریم و فشار اقتصادی بر ایران اثر گذاشت و ایران تسلیم شد و آنها از این مسئله به عنوان سلاح تبلیغاتی استفاده می کنند، این درست نیست؛ بالاخره حصر اقتصادی بر مردم فشار آورد اما اگر قرار بود فشار بر ما اثر بگذارد باید اول انقلاب استقلال را راها می کردیم و کشور را تسلیم آمریکایی ها می کردیم.
وی با بیان اینکه ایران فشار پذیر نیست، گفت: تحریم از ابتدای انقلاب بوده است و آنها اخیراً به خاطر مسائل هسته ای آن را محکم تر کردند. اگر قرار بود ما تحت تأثیر حصر اقتصادی قرار بگیریم، نباید سانتریفیوژ ما در نطنز و فردو بماند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: ممکن است آنها القا کنند که ایران با آمریکایی ها کنار آمد، ما به خاطر خوشایند آمریکا منافع حیاتی خودمان و دوستانمان در منطقه را رها نمیکنیم؛ نمونه روشن آن در لبنان، سوریه، عراق و یمن است. اگر ایران پاز مبارزان لبنان حمایت نمیکرد آنان پیروز نمیشدند و اگر حمایت ایران از دولت و ملت سوریه نبود آنان در چند هفته اول ساقط میشدند. اگر ایران از عراق حمایت نمی کرد ممکن بود داعش در بغداد باشد به جای موصل.
ولایتی افزود: مصلحت و استراتژی ما ایجاب میکند که از دوستان و متحدین خود در منطقه که مهمترین نقاط مثبت ما حضور و ظهور جمهوری اسلامی ایران در منطقه به عنوان یک قدرت مقتدر منطقهای و قدرت اول دفاع از منافع ملتهای منطقه و متحدین خودمان است، دفاع کنیم.
وی تصریح کرد: ما سنگرهای دفاع از امنیت ملی خودمان را بیرون از مرزها میزنیم و هر کشوری که اینگونه عمل کند، میتواند مصون باشد؛ ملت و مردمی دچار مشکل نشدند مگر آنکه در خانه خود نشستند تا دشمن به سراغ آنان آمد لذا ما باید در بیرون از خانه به سراغ آنان برویم.
مشاور مقام معظم رهبری گفت: داعش و امثال اینها دست ساخته آمریکاییها، مرتجعین منطقهای و اسرائیل هستند و مرز ایران برای آنها مرز واقعی نیست و اگر بتوانند به ایران بیایند و ایجاد اختلاف کنند، لحظهای درنگ نمیکنند و رسماً اعلام کردهاند.
ولایتی ادامه داد: مصعف زرقاوی که از نفرات اول القاعده عراق است در بیانیهای گفته بود که هدف نهایی ما ایران است. بنابراین ما که میبینیم دشمن در کشور همسایه لانه کرده است، حتماً به کمک دولت قانونی همسایه میرویم تا دشمن مشترک را از بین ببریم. آمریکاییها به دنبال آن هستند تا متحدین ما را در منطقه نسبت به ما بدبین کنند ولی ما باید به آنان اعتماد به نفس و خاطره جمعی بدهیم که به هیچوجه مذاکره هستهای متعرض منافع منطقهای و حمایت از دوستان منطقهای ما نمیشود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا مذاکرات هستهای در سیاستهای منطقهای ما تأثیر میگذارد یا خیر، گفت: خیر؛ به هیچوجه این امر در سیاستهای منطقهآی ما تأثیر نمیگذارد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره گمانهزنیهایی در خصوص کاهش توان دفاعی ایران با اجرای قطعنامه خاطرنشان کرد: با اجرای این قطعنامه حتماً توان دفاعی ما کم نمیشود و ربطی به هم ندارد؛ حاصل بندهای این قطعنامه آن است که جمهوری اسلامی ایران و 6 کشور متنفذ در صحنه بینالمللی به تفاهمی میرسند و محدودیتهایی را موقت چه به لحاظ زمانی، مکانی، کمی و کیفی برای ما ایجاد میکند تا به تعبیر آنها ما به افکار عمومی جهان نشان دهیم ما به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هستهای هستیم.
ولایتی گفت: آنها محدودیتهای موقت زمانی، کمی و کیفی که به ما تحمیل کرده اندو این ربطی به اینکه تعداد تانکهایمان افزایش یابد، نفوذناپذیری زره تانک و زرهپوش و برد موشکیمان افزایش پیدا کند، ندارد و ربطی به این ندارد که ما بتوانیم با خودکفایی هواپیما بسازیم و از امکانات دفاعی مختلف مانند دفاع راداری و ضدهوایی استفاده کنیم و توان دفاعی خودمان را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: هیچ مصوبه بینالمللی و تصمیمی خارج از مرزهای ایران نمیتواند ما را در استفاده از امکانات دفاعی برای حفظ حقوق حقه و تمامیت ارضی کشورمان و استفاده از آن وادار به عقبنشینی کند. چه چیزی وجود دارد که ما آنها یا بعضی فکر کنند که این کار که امضای احتمالی نهایی قرارداد هستهای در صورتی که در مراجع ذیربط به تصویب برسد، موجب شود که ما کاهش امکانات دفاعی داشته باشیم؟ مگر آنکه شایعات و جنگ روانی به راه بیندازند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: ما در بحث موشک، اینکه چه نوع موشک و تانک یا راداری داشته باشیم از کسی اجازه نمیگیریم و اگر بتوانیم امکانات پیشرفته را از خارج از کشور تهیه کنیم از کسی اجازه نمیگیریم. برای مثال ایران با روس ها سر اس 300 توافق کرده است و این امر توان دفاعی ما را افزایش میدهد و اگر این نشد ما میتوانیم با توان، تلاش و انرژی و زمان بیشتر به خودکفایی برسیم اما ترجیح میدهیم که اگر میتوانیم موارد پیشرفته را داشته باشیم و بتوانیم از آن استفاده کنیم و ما میتوانیم با مهندسی معکوس به جایی برسیم که قبلاً در آن توانایی نداشتیم.
ولایتی با اشاره به بررسی متن مذاکرات هسته ای گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، همه کسانی که باید این متن را بررسی کنند در حال مطالعه هستند و بحثها شروع خواهد شد؛ برداشت من این است که مجال کافی برای کسانی که صاحب رأی هستند و انتظار میرود آنان در تصمیمگیری و نهایی کردن این جمعبندی مؤثر هستند کار خود را شروع کردند و فکر میکنم مجال برای اینکه آنان به نتایجی برسند وجود دارد.
وی درباره سمت و سوی جمعبندیها افزود: من نمیدانم و واقعاً هر دو طرف ادلهای برای خود دارند؛ چه افرادی که برای روی نقاط منفی تأکید دارند و چه کسانی که بر روی نقاط مثبت اشاره دارند؛ این دوستان آموخته، با تجربه و مجرب برای کار بینالمللی هستند، هرآنچه از دستشان برآمده است کردهاند و من معترفم به اینکه آنچه به دست آمده است ایدهآل نیست و امیدوارم آنچه خیر و صلاح است پیش بیاید.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه هزینه "نه" گفتن ما به این توافق چقدر است، افزود: من بعید میدانم ارزیابی عموم متخصصین در این حوزه این باشد که این توافق، توافق بدی است، ممکن است افرادی بگویند امتیازاتی که در این توافق داده شده است به اندازهای که ما میخواستیم نباشد، مگرنه توافق بد آن است که مصالح جمهوری اسلامی را در نظر نگیرد و ما را از انرژی هستهای محروم کند یا موجب شود تحریمها برجای بماند و مانع از پیشرفت جمهوری اسلامی در حوزههای مختلف علمی و فناوری شود و یا مانع از معاملات تجاری کشورمان با دنیا شود که این مشخصات توافق بد است.
ولایتی یادآور شد: بنده نمیبینیم آنچه آقایان در جمعبندی انجام دادند آن باشد که ما اسم آن را توافق بد بگذاریم اما ممکن است افرادی که آن را بررسی میکنند به این نتیجه برسند آن اندازه که به نظر میرسد مورد مطلوب نیست اما اطلاق لفظ توافق بد صححیح نیست.
وی در خصوص وظایف رسانه ها خاطرنشان کرد: تا آنجا باید با همدیگر بحث کنیم که منافع ملی تحتالشعاع و تحت تأثیر منافع جناحی و مصالح و غرضهای جناحی قرار نگیرد؛ ما باید از خودمان بلوغ نشان دهیم که آنجایی که پای منافع ملی در میان میآید، منافع شخصی، جناحی، گروهی و سلیقهای تحتالشعاع قرار بگیرد و بدانید منافع ملی برتر از همه منافع دیگر است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: مردم، متخصصین و فرزانگان و اندیشمندان به این بلوغ فکری و اجتماعی رسیدهاند که در منافع ملی اختلاف سلیقه را کنار بگذارند و همه ید واحده بشوند تا منافع ملی حفظ شود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *