آخرین وضعیت مدارس ایرانی خارج از کشور در ایام شیوع ویروس کرونا
به گزارش گروه جامعه ، روابط عمومی مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور، در این نشست، منصور مجاوری، سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در کویت اعلام کرد مدارس کویت از اول اسفند تعطیل شده و این تعطیلی تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد.
وی به شرایط قرنطینه در کشور کویت و مقررات منع رفت و آمد اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا از حضور افراد در مدارس جلوگیری شده، اما کلاسها به صورت مجازی به شکل منظم برقرار بوده و آموزشهای مجازی لازم به دانشآموزان ارائه شده است.
تعیین بازه زمانی جایگزین برای تعطیلات کرونایی در کویت
مجاوری با بیان اینکه تاکنون ۸۰ درصد کتابهای درسی دانشآموزان تدریس شده است، خبر داد: مدارس کویت قرار است از ۱۵ مرداد بازگشایی شده و تا پایان آبانماه، به جای ترم فعلی فعالیت داشته باشند.
مدارس اتحادیه اروپا تا اول اردیبهشت تعطیل است
در ادامه این نشست، سرپرست مدارس کشورمان در اروپا، کانادا و آمریکا با بیان اینکه مدارس حوزه اروپا تا یک هفته قبل از پایان اسفند فعال بودهاند، اظهار کرد: براساس اعلام اتحادیه اروپا تا اول اردیبهشت مدارس تعطیل خواهد بود.
محمدحسین کفراشی با بیان اینکه با استفاده از سیستم آموزش از راه دور و آموزش مجازی و سامانههای اجتماعی، آموزش استمرار یافته است، خبر داد: تقریباً ۹۰ درصد دروس و کتابهای دانشآموزان هم تدریس شده است.
وی با اعلام اینکه هر کشوری برنامهای خاص برای وضعیت آموزشی دانشآموزان تعیین کرده است، اضافه کرد: برای نمونه کشور کانادا اعلام کرده است نمرات مستمر دانشآموزان و تشخیص معلمان از عملکرد دانشآموزان را به عنوان نمره پایان سال محسوب خواهد کرد و فقط قرار است امتحانات نهایی را برنامهریزی کنند.
پیشبینی ارتقای پایه و آزمون آنلاین در مدارس شبه قاره، آسیای شرقی و اقیانوسیه
سرپرست مدارس ایرانی در شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه نیز در این نشست بیان کرد: مدارس کشور چین از ۸ بهمن تعطیل شده و قرار است از نیمه دوم فروردین بازگشایی شوند. مدارس پاکستان از ۶ اسفند تعطیل شدند، اما سایر مدارس این حوزه یعنی مدارس کشورهای کره، ژاپن، تایلند و مالزی تا پایان اسفند فعال بودند.
رحیم آصفی املشی با بیان اینکه تاکنون ۹۰ درصد دروس و کتابهای درسی در مدارس ایران این حوزه تدریس شده است، افزود: تمامی مدارس از طریق سیستم آموزش مجازی فعالیت مستمر آموزشی داشتهاند، به طوری که اگر تعطیلی مدارس تا پایان فروردین در مدارس حوزه شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه ادامه داشته باشد، مشکلی نداریم و آمادگی برگزاری به موقع امتحانات پایان سال خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: برخی از کشورهای حوزه این سرپرستی برنامه ارتقاء پایه تحصیلی دانشآموزان را در دستور کار دارند و برخی هم برنامه برگزاری آزمون آنلاین را پیشبینی کردهاند.
در مدارس خارج از کشور، عقبماندگی تحصیلی نداریم
در ادامه این نشست، سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه، لبنان و اردن نیز با بیان اینکه مدرسه ایرانی لبنان از ۱۲ اسفند و مدرسه دمشق از نیمه اسفند تعطیل بوده، اما سایر مدارس تا پایان اسفند فعال بودهاند، تاکید کرد: خوشبختانه از طریق آموزش مجازی و برنامههای آموزش شبکه سیما، آموزش استمرار داشته و عقبماندگی تحصیلی نداریم.
علی بیرانوند گفت: با برگزاری ۴ یا ۶ هفته کلاس جهت جمعبندی و رفع اشکال، آمادگی برگزاری به موقع امتحانات را داریم.
ابوالفضل کشتکار، سرپرست مدارس ایرانی در قطر و بحرین، آفریقا و خاورمیانه نیز در ادامه اظهار کرد: مدارس قطر از ۲۰ اسفند تعطیل شده است، اما چون شروع سال تحصیلی از اوایل شهریور بوده است، بنابراین عقبماندگی تحصیلی نداریم.
آموزش مجازی دانشآموزان استمرار دارد
وی با بیان اینکه مدارس کشور عراق از ۸ اسفند و سنگال از ۱۲ اسفند تعطیل شدهاند، اضافه کرد: مدرسه تونس، اما تعطیل نبوده است. البته مدارس عراق (کربلا، نجف) به علت تأخیر در بازگشایی و وقفه تحصیلی به علت مسائل امنیتی، عقبماندگی تحصیلی دارند.
کشتکار ادامه داد: خوشبختانه برنامه آموزش مجازی از شروع تعطیلی مدارس ادامه یافته است، اما با توجه به در پیش بودن فصل گرما و عدم امکان تشکیل کلاس، لازم است تمهیدات لازم برای ادامه سال تحصیلی اندیشیده شود.
او مسئله مهم مدارس این سرپرستی را برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی دانست.
ارزیابی بسیار مناسب امارات از آموزش مجازی دانشآموزان ایرانی
عبدالرسول شکیبافر، سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در امارات عربی متحده و عمان نیز که یکی دیگر از شرکتکنندگان این نشست آنلاین بود، در توضیحاتی گفت: مدارس عمان از هفته اول اسفند و مدارس امارات از ۱۸ اسفند تعطیل شده است. خوشبختانه بلافاصله بعد از تعطیلات با تأمین زیرساخت و ارائه اینترنت رایگان به دانشآموزان و برنامهریزی گروههای آموزشی، برنامه آموزش مجازی برقرار شده است.
وی با بیان اینکه در سامانه آموزش مجازی، ارزیابی عملکرد معلمان و دانشآموزان توسط مدیران و مشاوران انجام میشود و وزارت تعلیمیه امارات، ارزیابی بسیار مناسبی از این نوع آموزش مجازی داشته است، اضافه کرد: کلاسهای آموزش آنلاین و ترکیبی از سایر روشهای آموزش (آفلاین، شبکه آموزش سیما و ...) استمرار خواهد داشت.
عدم تحقق شهریهها و هزینههای سرویس، پرداخت حقوق نیروها، ضرورت پیشبینی و برنامهریزی جهت امتحانات پایان سال تحصیلی، ضرورت برگزاری به موقع امتحانات جهت پذیرش دانشآموزان در دانشگاههای خارجی از جمله چالشهایی بود که سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در امارات عربی متحده و عمان در ادامه این نشست به آنها اشاره کرد.
سرپرست مدارس کشورمان در کشورهای ترکیه، روسیه و آسیای میانه هم در ادامه گفت: مدارس تاجیکستان و ترکمنستان تا پایان اسفند باز بوده و قرار است از نیمه فروردین فعال باشند. در ترکیه و آذربایجان اما، مدارس از ۱۲ اسفند تعطیل شدهاند. بقیه مدارس هم تقریباً تا هفته پایان اسفند فعال بودهاند.
یوسف نجفی با بیان اینکه عقبماندگی تحصیلی در مدارس تحت مدیریت این سرپرستی وجود ندارد، افزود: مدارس تا پایان فروردین و بعضی تا اردیبهشت تعطیل هستند. اما آموزش دانشآموزان از طریق فضای مجازی و آزمونهای آنلاین ادامه یافته است و در صورت تعطیل بودن مدارس نیز تا اردیبهشت، با برگزاری ۲ هفته کلاس تکمیلی و جبرانی، میتوان امتحانات را به موقع برگزار کرد.
سرپرستان مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در پایان این نشست بر ضرورت برنامهریزی جهت امتحانات پایان سال تحصیلی اعم از امتحانات داخلی و نهایی، هماهنگی با مرکز سنجش جهت برگزاری امتحانات با لحاظ نمودن شرایط ادامه تعطیلی مدارس تا پایان سال تحصیلی، ضرورت اتمام سال تحصیلی جاری و برنامهریزی جهت آغاز به موقع سال تحصیلی آینده و توجه به برگزاری امتحانات پایان سال برای دانش آموزان داوطلب کنکور تاکید کردند.
آنها همچنین تاکید کردند در صورت لزوم، از شورای عالی آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات در شهریورماه به عنوان جایگزین امتحانات خردادماه، مجوز لازم اخذ شود.