تعویق استاندارد یورو ۵ تا ۶ ماه بعد از تحریمها/ ماهی گیری خودرو سازان در آب گل آلود کرونا
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک، استاندارد آلایندگی خودرو و سوخت توزیعی در کشور باید به یورو ۵ ارتقا پیدا کند و در غیر این صورت، مجوز شمارهگذاری برای خودروها صادر نخواهد شد. این قانون باید از ابتدای امسال یعنی سال ۹۸ اجرایی میشد که با توافق خودروسازان و سازمان محیط زیست بر سر تعلیق یک ساله این استاندارد به توافق رسیدند.
بر این اساس قرار شد ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها به یورو ۵، از ابتدای سال ۹۹ اجرایی شود. اواخر آذر ماه بود که خبر مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با پیش فروش چند نوع خودرو که قید استاندارد آلایندگی یورو ۵ را نداشتند منتشر شد.
خودرو سازان در برابر مخالفت محیط زیست و نامه اعتراضی آنان اعلام کردند که علام کرد محصولات تولیدی خود را بر اساس جدول زمانبندی که سازمانهای ذیربط تعیین کردهاند، از حیث استاندارد آلایندگی ارتقا خواهد داد و بر حسب تکالیف قانونی، خودروها را بهصورت یورو ۵ یا هر استاندارد (مصوب) دیگری، تولید و عرضه میکند.
خودروسازان طی برگزاری مراسمی از خودروهای مجهز به استاندارد یورو ۵ نیز رونمایی کردند! که سازمان محیط زیست اعلام کردند هیچ مجوزی بابت محصولات یورو ۵ ادعایی خودروسازان صادر نکردهاند.
وزیر صمت خواستار تعویق اجرای استاندارد یورو ۵ شد
اما به تازگی و در آب گل آلود ویروس کرونا وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نامه به تاریخ نوزدهم اسفند ماه به معاون اول رئیسجمهوری خواستار تعویق اجرای استاندارد یورو ۵ تا شش ماه پس از لغو تحریمها شده است! در نامه رحمانی به جهانگیری آمده که در سال گذشته به دلیل آنکه تحریمهای ظالمانه مانعی جدی برای ارتقای استاندارد آلایندگی یورو ۴ به یورو ۵ بود، هیاتوزیران اقدام به اصلاح تاریخ اجرای آییننامه فنی مربوطه تا تاریخ یکم فروردین ۹۹ شد.
رئیس سازمان محیط زیست نیز چند روز پیش گفت: خودرو سازان چند روز پیش از ما خواستند که با توجه به مسائل تحریم و کرونا اجازه بدهید که سال ۹۹ هم بنزین یورو چهار تولید کنند که ما به آنها گفتیم سلامت مردم مهمتر از سود خودرو سازان است. از اول سال ۹۹ باید طبق قانون استاندارد یورو ۵ اجرا شود وگرنه شماره گذاری باید متوقف شود.
کیفیت هوای بدتری را در آینده تجربه خواهیم کرد
یوسف رشیدی، کارشناس مسائل محیط زیست در گفتگو با خبرنگار میزان، درباره درخواست جدید خودرو سازان برای تعویق ارتقای استاندارد خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ گفت: وضعیت کیفیت هوا الان به گونهای شده است که با آلودگی زیاد هوا مواجه هستیم به همین دلیل اگر ما استاندارد یورو ۵ را عملیاتی نکنیم با توجه به تعداد خودروهای جامعه دچار پسرفت در بحث آلودگی هوا خواهیم شد. با توجه به اینکه بحث مراقبت از استانداردها در کشور ما نسبت به سایر کشور ما خیلی جدی نیست قطعا کیفیت هوای بدتری را در آینده تجربه خواهیم کرد.
این کارشناس محیط زیست در ادامه گفت: وقتی کیفیت هوا بدتر شود مرگ و میر و بیماری مسائلی مرتبط با آلودگی هوا برایمان محسوستر میشود. کشورهای اروپا آمریکا و زاپن از استاندارد پورو ۶ استفاده میکنند و سایر کشورها هم آنچنان صنعت خودرو سازی پیشرفتهای ندارند و عمدتا وارد کننده هستند. با این وضعیت آنها دو پله از ما جلوتر هستند و حتی اگر یورو ۵ را اجرا کنیم باز هم یک پله از آنها عقبتر هستیم.
خودروسازان بهانه جدید پیدا کرده اند
در ادامه همچین سید محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار میزان، درباره درخواست جدید خودرو سازان برای تعویق ارتقای استاندارد خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ گفت: یک هفته پیش نامهای از سوی دو خودرو سازی بزرگ در کشور به سازمان محیط زیست ارجاع شد مبنی بر اینکه ارتقا استاندارد یورو ۵ یک سال دیگر به تعویق بیفتد که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با این موضوع مخالفت و اعلام کرد که سلامت مردم از رقمهایی که خودرو سازان محاسبه میکنند بسیار بالاتر است.
میرزایی قمی افزود: سازمان محیط زیست بر اجرای ارتقای استاندارد یورو ۴ به ۵ در سال ۹۹ بسیار مصمم است. به این دلیل که این ارتقای استاندارد مقرر بود که در سال ۹۸ اجرایی شود که متاسفانه به دلیل درخواست وزارت صمت از دولت برای تعویق اجرایی شدن این قانون، باز هم ارتقا استاندارد خودروها به یورو ۵ به تعویق افتاد و مقرر شد که از سال ۹۹ اجرایی شود که باز دوباره درخواست تعویق داده اند، ولی ازمان محیط زیست به صورت کامل جدی مخالف این تعویق است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: سلامتی مردم و هزینههایی که برای درمان صورت میگیرد به واسطه این عدم اجرایی شدن ارتقا استاندارد برای سازمان محیط زیست بسیار مهمتر است.
میرزایی قمی افزود: با درخواست دو شرکت بزرگ خودرو سازی مبنی بر تعویق یک ساله اجرایی شدن استاندارد یورو ۵ اعلام کردیم و این مخالفت را به دولت نیز انعکاس داده ایم.
وی در ادامه بیان کرد: از اواسط دهه ۹۰ ارتقای استاندارد خودروها مقرر شد و در آن سالها با مشکل تحریم مواجه نبودیم. خودروسازان چرا از همان زمان برای ارتقای کیفیت خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ اقدام نکردند. این خودروسازان میتوانستند برنامه ریزیهای خود برای ارتقا استاندارد را انجام دهند. بحث تحریم بهانهای برای خودروسازان است. حتی اگر هم این محدودیتها وجود داشته باشد باید یک جا برای سلامتی مردم و هزینههایی که بابت آلودگی هوا میشود دیده شود. نمیشود این قانون بدون هیچ برنامه ریزی مشخصی مدام به تعویق بیفتد.
میرزایی قمی تاکید کرد: این مسئله نشان میدهد که خودرو سازان اصلا اجرای این قانون را جدی نگرفته بودند و برای آن برنامه ریزی خاصی انجام نداده اند.
وی در ادامه واکنش به این موضوع که در آذر ماه امسال خودروسازان اقدام به پیش فروش خودروهایی با استاندارد یورو ۴ کردند و وقتی با مخالفت جدی سازمان محیط زیست مواجه شدند اعلام کردند که ارتقا به یورو ۵ صورت میگیرد و مگر آن زمان تحریمها وجود نداشت گفت: دقیقا این موضوع درست است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در ادامه درباره این موضوع ماجرای این که خودرو سازان چندی پیش با برگزاری مراسمی از خودروهای یورو ۵ رونمایی و اعلام کردند که از محیط زیست مجوز گرفته اند به کجا ختم شد گفت: ما مجوز یورو ۵ به کسی نداده ایم و در آن مراسم یک خودرو سازا از خودروی یورو ۵ رونمایی کرد که نماینده سازمان استاندارد هم در آن مراسم حضور داشته، ولی هیچ نمایندهای از سازمان محیط زیست در این مراسم حضور نداشت، ولی هنوز مدارکی از سمت خودرو ساز برای سازمان محیط زیست ارسال نشده است و آنها باید مدارک خود را برای ما ارسال کنند تا تستهای آلایندگی روی آنها انجام شود. اگر برای سازمان محرز شود که آلایندگی خودرو در حد استاندارد یورو ۵ است مجوزها و تائیدههای لازم را برای آنها صادر میکنیم.
میرزایی قمی در پاسخ به این سوال که ارتقا استاندارد برای خودرو سازان چقدر هزینه بر است؟ گفت: این هزینه نسبت به افزایش قیمت خودروهای داخلی که الان با آن مواجه هستیم واقعا رقم بالایی نیست. برای مصرف کننده نهایی این افزایش قیمت که به واسطهی ارتقا استاندارد صورت میگیرد واقعا ناچیز است. بحثی که خودرو سازان مطرح میکنند کاتالیست است و با توجه به موضوع تحریم امکان واردات آن وجود ندارد در صورتی که این خودروسازان میتوانستند از قبل برای آن برنامه ریزی کنند و امکان تولید داخلی آن نیز وجود دارد و چیز غیر ممکنی نیست.
مافیای قدرتمند خودروسازان در آشفته بازار کرونا و شبهای آخر سال درخواست تعویق ارتقا استاندارد خودروها تا ۶ ماه بعد از تحریمها را داده اند که در خوشبینانهترین حالت یعنی ۶ تا ۷ سال دیگر و آن زمان هم دیگر استاندارد یورو ۵ موضوعیتی نخواهد داشت و تا زمانی که استانداردهای دیگری مصوب شود زمان زیادی طول خواهد کشید.
حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه این نامه چه خواهد شد و آیا خودروسازان بار دیگر موفق به تعویق قانون هوای پاک خواهند شد.