کشورهای پیشرفته استاندارد یورو ۶ را در خودروهایشان عملیاتی میکنند
یوسف رشیدی، کارشناس مسائل محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره درخواست جدید خودرو سازان برای تعویق ارتقای استاندارد خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ گفت: یکی از راههای کاهش آلودگی ارتقا استانداردهای خودروها است تا سطح آلودگی کاهش پیدا کند و شهر وضعیت مناسبی داشته باشد.
وی در ادامه گفت: به همین دلیل از سال ۱۳۷۹ استانداردهای کاهش آلودگی هوا برای کاهش آلودگی هوا به کار برده شد. ابتدا از استانداردهای یورو ۲ شروع کردیم و الان در حال عملیاتی کردن استانداردهای یورو ۵ هستیم.
رشیدی افزود: وضعیت کیفیت هوا الان به گونهای شده است که با آلودگی زیاد هوا مواجه هستیم به همین دلیل اگر ما استاندارد یورو ۵ را عملیاتی نکنیم با توجه به تعداد خودروهای جامعه دچار پسرفت در بحث آلودگی هوا خواهیم شد.
این کارشناس محیط زیست در ادامه گفت: با توجه به اینکه بحث مراقبت از استانداردها در کشور ما نسبت به سایر کشور ما خیلی جدی نیست قطعا کیفیت هوای بدتری را در آینده تجربه خواهیم کرد.
این کارشناس محیط زیست در ادامه گفت: وقتی کیفیت هوا بدتر شود مرگ و میر و بیماری مسائلی مرتبط با آلودگی هوا برایمان محسوستر میشود. کشورهای اروپا آمریکا و ژاپن از استاندارد پورو ۶ استفاده میکنند و سایر کشورها هم آنچنان صنعت خودرو سازی پیشرفتهای ندارند و عمدتا وارد کننده هستند. با این وضعیت آنها دو پله از ما جلوتر هستند و حتی اگر یورو ۵ را اجرا کنیم باز هم یک پله از آنها عقبتر هستیم.