هواپیما روزانه باید 7 ساعت پرواز کند/ بیپولی علت افزایش فروش چارتری بلیت
خبرگزاری میزان: یک کارشناس صنعت هوانوردی گفت: بر اساس یکی از مقررات جهان در حال حاضر هر هواپیما (بسته به نوع هواپیما) روزانه باید فقط ۷ ساعت پرواز کند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، آرمان بیات با بیان اینکه وضعیت صنعت هوانوردی بعد از توافق مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ و لغو تحریمها واردات و خرید هواپیماهای جدید به کشور را تسهیل می کند اما تاثیر در مدیریت کلان این صنعت ندارد گفت: تحریمها تنها بخشی از مشکل صنعت هوانوردی است.
وی با بیان اینکه نگاه مدیریتی ایرلاینها باید تغییر کند، اظهار کرد: نظام مدیریتی، نیروی انسانی، بینش مدیریتی و برخی مقررات بعضا اجازه نمیدهد شرکتهای هواپیمایی به دید بازرگانی خود نزدیک شوند که باید یک بازنگری در روش مدیریتی ایرلاینها رخ دهد.
این کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به اینکه شرکتهای هواپیمایی در حال حاضر به جای دیدگاه بازرگانی، بینش تجاری دارند که باید اصلاح شود، ادامه داد: زمانی که این نگاه تجاری بر یک شرکت حاکم باشد ایرلاینها به دنبال کسب درآمد از بخش حمل مسافر بدون در نظر گرفتن سایر شاخصها از جمله مقاصد پروازی، مسیر و روش های بازرگانی جذب مسافر هستند.
بیات افزود: بر اساس نگاه بازرگانی، شرکتهای هواپیمایی باید با در نظر گرفتن شاخصهای مذکور به دنبال توسعه شبکه پروازی خود و راهاندازی مسیرهای بینالمللی باشند تا درآمدهای ارزی برای خود حاصل کنند چراکه ضربه سنگینی که به صنعت هوانوردی کشور وارد میشود درآمدهای ریالی در مقابله هزینههای ارزی است.
هیچ ایرلاینی در دنیا هواپیمای نقدی خریداری نمیکند
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه حتی در صورت لغو تحریمها باید امکان خرید هواپیما به صورت اقساطی برای ایرلاینها وجود داشته باشد گفت: حتی اگر بعد از تحریمها هواپیمای نو وارد کشور شود هزینههای ارزی برای عملیاتی کردن آنها همچنان وجود دارد بر همین اساس کمپانیهایی که به ایران هواپیما میفروشند باید تحریم مالی (فاینانسوری) این بخش را لغو کنند چراکه هیچ ایرلاینی در دنیا هواپیمای نقد خریداری نمیکند بلکه ۱۰ تا ۱۵ درصد به صورت نقد به کمپانی سازنده پرداخت می شود و مبلغ باقی مانده طی اقساط ۱۰ تا ۱۵ ساله با یک سود مشخص سالانه پرداخت خواهد شد که این هزینه از محل بهره برداری ایرلاین از هواپیما تامین میشود.
این کارشناس صنعت هوانوردی به لزوم اصلاح برخی مقررات و دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشوری اشاره كرد گفت: بر اساس یکی از این مقررات در حال حاضر هر هواپیما (بسته به نوع هواپیما) روزانه باید فقط ۷ ساعت پرواز کند در صورتی که اگر این محدودیت زمانی برداشته شود، هواپیما در صورت ممکن میتواند بیش از ۷ ساعت در شبانه روز پرواز کند که در این شرایط متوسط ساعت پرواز ایرلاین افزایش مییابد و هزینه های ثابت را سرشکن میکند؛ در نتیجه سود ایرلاین افزایش مییابد.
بیات تاکید کرد: بنابراین مقررات و دستورالعملهای صنعت هوانوردی باید برای فعالیت بهتر ایرلاینها شفافتر شود.
دغدغه مالی؛ عامل تمایل ایرلاینها به فروش چارتری بلیت
وی با اشاره به دغدغه مالی ایرلاینها گفت: این دغدغهها موجب شده تا شرکتهای هواپیمایی در جهت چارتر بلیتهای خود به آژانسهای هواپیمایی تمایل پیدا کنند چراکه در این شرایط نقدینگی ایرلاین سریعتر از فروش پروازهای برنامهای و سیستمی(غیرچارتری) تامین شود.
این کارشناس صنعت هوانوردی افزود: علیرغم اینکه در فروش چارتری، ایرلاین صندلیهای خود را با قیمت کمتری به آژانسهای مسافرتی به فروش می رسانند اما منابع مالی آن زودتر وصول میشود تا بتواند بدهیها و هزینههای خود را بپردازند. بنابراین دغدغه تامین مالی موجب شده تا نگاه شرکتهای هواپیمایی تجاری شود و به سمت فروش چارتری روی بیاورند.
وی با بیان اینکه نگاه مدیریتی ایرلاینها باید تغییر کند، اظهار کرد: نظام مدیریتی، نیروی انسانی، بینش مدیریتی و برخی مقررات بعضا اجازه نمیدهد شرکتهای هواپیمایی به دید بازرگانی خود نزدیک شوند که باید یک بازنگری در روش مدیریتی ایرلاینها رخ دهد.
این کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به اینکه شرکتهای هواپیمایی در حال حاضر به جای دیدگاه بازرگانی، بینش تجاری دارند که باید اصلاح شود، ادامه داد: زمانی که این نگاه تجاری بر یک شرکت حاکم باشد ایرلاینها به دنبال کسب درآمد از بخش حمل مسافر بدون در نظر گرفتن سایر شاخصها از جمله مقاصد پروازی، مسیر و روش های بازرگانی جذب مسافر هستند.
بیات افزود: بر اساس نگاه بازرگانی، شرکتهای هواپیمایی باید با در نظر گرفتن شاخصهای مذکور به دنبال توسعه شبکه پروازی خود و راهاندازی مسیرهای بینالمللی باشند تا درآمدهای ارزی برای خود حاصل کنند چراکه ضربه سنگینی که به صنعت هوانوردی کشور وارد میشود درآمدهای ریالی در مقابله هزینههای ارزی است.
هیچ ایرلاینی در دنیا هواپیمای نقدی خریداری نمیکند
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه حتی در صورت لغو تحریمها باید امکان خرید هواپیما به صورت اقساطی برای ایرلاینها وجود داشته باشد گفت: حتی اگر بعد از تحریمها هواپیمای نو وارد کشور شود هزینههای ارزی برای عملیاتی کردن آنها همچنان وجود دارد بر همین اساس کمپانیهایی که به ایران هواپیما میفروشند باید تحریم مالی (فاینانسوری) این بخش را لغو کنند چراکه هیچ ایرلاینی در دنیا هواپیمای نقد خریداری نمیکند بلکه ۱۰ تا ۱۵ درصد به صورت نقد به کمپانی سازنده پرداخت می شود و مبلغ باقی مانده طی اقساط ۱۰ تا ۱۵ ساله با یک سود مشخص سالانه پرداخت خواهد شد که این هزینه از محل بهره برداری ایرلاین از هواپیما تامین میشود.
این کارشناس صنعت هوانوردی به لزوم اصلاح برخی مقررات و دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشوری اشاره كرد گفت: بر اساس یکی از این مقررات در حال حاضر هر هواپیما (بسته به نوع هواپیما) روزانه باید فقط ۷ ساعت پرواز کند در صورتی که اگر این محدودیت زمانی برداشته شود، هواپیما در صورت ممکن میتواند بیش از ۷ ساعت در شبانه روز پرواز کند که در این شرایط متوسط ساعت پرواز ایرلاین افزایش مییابد و هزینه های ثابت را سرشکن میکند؛ در نتیجه سود ایرلاین افزایش مییابد.
بیات تاکید کرد: بنابراین مقررات و دستورالعملهای صنعت هوانوردی باید برای فعالیت بهتر ایرلاینها شفافتر شود.
دغدغه مالی؛ عامل تمایل ایرلاینها به فروش چارتری بلیت
وی با اشاره به دغدغه مالی ایرلاینها گفت: این دغدغهها موجب شده تا شرکتهای هواپیمایی در جهت چارتر بلیتهای خود به آژانسهای هواپیمایی تمایل پیدا کنند چراکه در این شرایط نقدینگی ایرلاین سریعتر از فروش پروازهای برنامهای و سیستمی(غیرچارتری) تامین شود.
این کارشناس صنعت هوانوردی افزود: علیرغم اینکه در فروش چارتری، ایرلاین صندلیهای خود را با قیمت کمتری به آژانسهای مسافرتی به فروش می رسانند اما منابع مالی آن زودتر وصول میشود تا بتواند بدهیها و هزینههای خود را بپردازند. بنابراین دغدغه تامین مالی موجب شده تا نگاه شرکتهای هواپیمایی تجاری شود و به سمت فروش چارتری روی بیاورند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *