کوریکولوم آموزشی دورههای اخلاق پزشکی نیازمند بازنگری است/ بررسی چالشهای آموزش اخلاق پزشکی
به گزارش گروه اجتماعی ، باقر لاریجانی در اولین جلسه شورای عالی اخلاق پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی دانشجوی اخلاق پزشکی در مقطع PhD مشغول به تحصیل هستند و تعدادی هم فارغ التحصیل شدهاند.
وی در ادامه افزود: تاکنون 5 دوره PhD و 3 دوره MPH اخلاق پزشکی در کشور برگزار شده که لازم است کوریکولوم آموزشی این دورهها مورد بازنگری قرار گیرد.
نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی گفت: مطالعاتی درخصوص آموزش اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی انجام و کوریکولوم درسی نیز بازبینی شده است.
وی از ارتقاء روش های تدریس اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی از طریق بحثهای گروهی، سخنرانیهای تعاملی و راندهای اخلاق بالینی در برخی از دانشکاههای کشور خبر داد و افزود: به نظر میرسد چنین روشهایی برای آموزش اخلاق پزشکی بسیار موثر است و سعی بر این است تا این روش ها در کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور پیاده شود ودرس اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی به سمت یادگیری مبتنی بر مسأله (Problem based teaching) حرکت کند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: مطالعاتی در حوزه آموزش اخلاق پزشکی در مقاطع دستیاری صورت گرفته و باتوجه به نیازهای متفاوت رشتهها به مباحث اخلاقی درسنامههایی در دست تدوین است.
وی با تاکید بر لزوم توسعه Case Study education(آموزش مطالعه موردی ) در دوره دستیاری مطرح کرد: فرصتهای مطالعاتی در حوزه اخلاق برای دورههای دستیاری وجود دارد که باید به صورت هدفمندتر پیگیری شود.
نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی با بیان اینکه آموزش اخلاق پزشکی باید در دانشگاهها توسعه پیدا کند، افزود: باید فرصتهای مطالعاتی برای اساتید رشتههای مختلف در حوزه اخلاق پزشکی فراهم شود تا این افراد منشاء تحولاتی در حوزه تخصصی خود باشند.
لاریجانی در خاتمه با تاکید بر اینکه در بحث آموزش باید تلاش بیشتری در زمینه تطبیق مباحث نظری اخلاق پزشکی با فرهنگ بومی کشور صورت گیرد، بیان کرد: باتوجه به فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی ما آموزش اخلاق پزشکی از زمینههایی است که میتواند در حوزه بینالملل توسعه یابد و از طریق آموزش مجازی نسبت به گسترش رشتههای اخلاق پزشکی اقدام شود.