رویکرد برنامه درسی زبان آموزی کودکان پیش دبستانی درمناطق دو زبانه
به گزارش گروه جامعه ، رضوان حکیم زاده با اشاره به اینکه زبان فارسی، زبان آموزش و برنامه درسی کشور است، گفت: تسلط کودکان بر زبان فارسی، با موفقیت تحصیلی و خودپنداره مثبت آنها رابطه دارد.
وی زبان مادری را به عنوان بخشی از هویت فرد، شایسته احترام دانست و افزود: تعمیم دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دوزبانه نقش موثر و مانایی در تقویت توانش زبانی و ارتباطی کودکان و ارتقای نگرش مثبت آنها به زبان فارسی و انتقال از زبان مادری به چرخه زبان فارسی دارد، لذا در این راستا تاکنون اقدامات ارزشمندی در دوره پیش دبستان انجام شده است.
حکیم زاده تداوم و بسط دستاوردهای موجود به سایر دورههای تحصیلی را نیازمند تمهید امکانات با ملاحظات ملی و مبتنی بر سیاستها و اسناد بالادستی دانست و اشاره کرد: با توجه به اینکه اصول و سیاستهای حاکم برتدریس ادبیات زبانهای محلی و قومی در شورای عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است لذا یرای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی، باید با رعایت سیاستهای کلان و حفظ انسجام و اقتدار ملی؛ چارچوب متقن ومستندی در شورای مذکور تهیه و ابلاغ شود.
معاون وزیر با ارائه گزارشی از برنامهها و اقدامات انجام شده در خصوص زبان آموزش و زبان مادری، افزود: تعمیم دوره یکساله پیش دبستان در مناطق دوزبانه و محروم به شیوه دولتی و غیردولتی، اجرای برنامه درسی زبان آموزی دوره پیش دبستانی در مناطق دو زبانه مصوب شورای عالی و اجرای برنامه "هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستان" از جمله اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید است و طراحی الگوی آموزش زبان فارسی به نوآموزان دوزبانه با احترام به زبان مادری نیز در دست تهیه است.
معاون آموزش ابتدایی وزیرآموزش و پرورش اضافه کرد: رویکرد برنامه درسی زبان آموزی کودکان پیش دبستانی در مناطق دو زبانه ایجاد توانش زبانی و ارتباطی به زبان فارسی است و استفاده از زبان مادری هیچ منعی ندارد.