دانش آموزان در ۱۲ سال تحصیلی آداب معاشرت نمیآموزند
ابراهیم سحر خیز، کارشناس مسائل آموزش و معاون اسبق آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره حجم مطالب درسی در دوره دیپلم گفت: در ابتدا باید گفت که در آموزش و پرورش باید نگاه اعتدالی داشته باشیم. تا پایان دوره متوسطه اول آموزش و پرورش باید حالت عمومی داشته باشد و بیشتر باید روی توانمندیها و شایستگیهای عمومی دانش آموز تاکید شود.
معاون اسبق آموزش متوسطه آموزش و پرورش در ادامه گفت: دانش آموز باید به مهارت زندگی و مهارت اجتماعی و نیازهایی که دانش آموزان به رشد دارند توجه کند که جایگاه این موضوع در مدارس خالی است. متاسفانه آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال بیشتر به دانش آموزان انتگرال آموزش داده است تا نحوه معاشرت، عبوراز خیابان و رعایت حقوق شهروندی.
- بسشتر بخوانید:
- امشب، آخرین مهلت ثبت نام در جذب هیات علمی
سحرخیز افزود: دانش آموزان ما از کوچکترین توانایی که باید در زندگی شهری اجتماعی تعامل با دیگران برخوردار نیستند و برای همین هم هست که در اولین مواجه با آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پر خطر قدرت نه گفتن ندارند و به شدت آسیب پذیر هستند. دانش آموزان ما توان مقابله با با مشکلات زندگی را ندارند.
این کارشناس مسائل آموزشی در ادامه گفت: نباید با این نگاه وارد متوسطه اول شویم که، چون دانش آموز سه سال دیگر کنکور را در پیش دارد باید چیزهایی بیاموزد که در دانشگاه به دردش بخورد.
سحرخیز با طرح این پرسش که هدفمان از آموزش ۱۲ ساله در دبیرستان و آموزش و وپرورش چه هست؟ هدف این است که همه دانشگاه بروند؟ قرار است ۱۶ میلیون محصل همه مهندس و دکتر و پزشک بشوند؟ یا همه دانش آموزان متخصص علوم انسانی بشوند و مدرک فوق لیسانس و لیسانس بگیرند؟ اظهار کرد: هدف ما این نیست. ما باید یکبار دیگر هدفهایی که در آموزش و پرورش به دنبال آن هستیم را تشریح کنیم. هدف ما این نیست که همه دانشگاه بروند.