"مقدسیان " هنرمند مستندساز دغدغهمندی بود
خبرگزاری میزان: کارگردان مستند گفت: مقدسیان، هنرمند مستندساز دغدغهمندی بود که تنها برای تولید کردن، فیلم نمیساخت بلکه او به دنبال استقلال در تهیه و تولید فیلمهایش بود.
به گزارش گروه فرهنگی ، این کارگردان فیلم مستند درباره زندهیاد مقدسیان بیان کرد: به طور کلی سینمای مستند در تمام دنیا برای ماندگار شدن به نگاه عمیق و جهانبینی ژرف کارگردان نسبت به محیط پیرامون خود نیاز دارد.
وی ادامه داد: سینماگران مستند ایران را به جرات در مقایسه با دیگر صنوف سینمای میتوان در زمره افراد فرهیخته کشور قرار داد، از این رو که بخش عظیمی از این بزرگان در این حوزه فعالیت کردهاند و محمدرضا مقدسیان یکی از همین افراد بود.
هادی آفریده با تاکید بر اینکه مقدسیان پیش از اینکه کارگردان بزرگی باشد، جهانبینی داشت، اظهار کرد: مقدسیان، هنرمند مستندساز دغدغهمندی بود که تنها برای تولید کردن، فیلم نمیساخت بلکه او به دنبال استقلال در تهیه و تولید فیلمهایش بود.
این مستندساز با اشاره به اینکه مهمترین فیلم مستند مقدسیان را «گفتوگو در مه» میداند، عنوان کرد: این فیلم با بر اساس اصول کارگردانی و با زیباییشناسی بالایی ساخته شده است و آن را اوج توان فردی آقای مقدسیان میدانم.
وی همچنین افزود: این درست است که بخشی از سینمای مستند بر اساس وقایع و بداهه است، اما در فیلم «گفت و گو در مه» بسترسازی که برای کاراکترهای فیلم انجام شده، تاثیر به سزایی در وقایع بداههای که مقدسیان در طرح و هدف کلی فیلم داشته، گذاشته است.
هادی آفریده در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری نکوداشت زندهیاد مقدسیان در جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، به ویژگیهای اخلاقی این کارگردان فقید سینمای مستند اشاره کرد و گفت: ما هیچ وقت به سادگی نمیفهمیدیم او چه زمانی جدی است یا چه زمانی شوخی میکند. ایشان در اخلاقش نوعی زیرکی داشت که او را در به وجود آوردن بسترهای مناسب برای موقعیتهای یک فیلم نیز یاری میرساند.
بر اساس این گزارش، قرار است سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) نکوداشتی را برای زندهیاد محمدرضا مقدسیان به عنوان یکی از پیشگامان سینمای مستند صنعتی برگزار کند.
این جشنواره از هفتم تا نهم مرداد ماه امسال به دبیری مسعود نجفی، توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر برگزار میشود.
وی ادامه داد: سینماگران مستند ایران را به جرات در مقایسه با دیگر صنوف سینمای میتوان در زمره افراد فرهیخته کشور قرار داد، از این رو که بخش عظیمی از این بزرگان در این حوزه فعالیت کردهاند و محمدرضا مقدسیان یکی از همین افراد بود.
هادی آفریده با تاکید بر اینکه مقدسیان پیش از اینکه کارگردان بزرگی باشد، جهانبینی داشت، اظهار کرد: مقدسیان، هنرمند مستندساز دغدغهمندی بود که تنها برای تولید کردن، فیلم نمیساخت بلکه او به دنبال استقلال در تهیه و تولید فیلمهایش بود.
این مستندساز با اشاره به اینکه مهمترین فیلم مستند مقدسیان را «گفتوگو در مه» میداند، عنوان کرد: این فیلم با بر اساس اصول کارگردانی و با زیباییشناسی بالایی ساخته شده است و آن را اوج توان فردی آقای مقدسیان میدانم.
وی همچنین افزود: این درست است که بخشی از سینمای مستند بر اساس وقایع و بداهه است، اما در فیلم «گفت و گو در مه» بسترسازی که برای کاراکترهای فیلم انجام شده، تاثیر به سزایی در وقایع بداههای که مقدسیان در طرح و هدف کلی فیلم داشته، گذاشته است.
هادی آفریده در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری نکوداشت زندهیاد مقدسیان در جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، به ویژگیهای اخلاقی این کارگردان فقید سینمای مستند اشاره کرد و گفت: ما هیچ وقت به سادگی نمیفهمیدیم او چه زمانی جدی است یا چه زمانی شوخی میکند. ایشان در اخلاقش نوعی زیرکی داشت که او را در به وجود آوردن بسترهای مناسب برای موقعیتهای یک فیلم نیز یاری میرساند.
بر اساس این گزارش، قرار است سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) نکوداشتی را برای زندهیاد محمدرضا مقدسیان به عنوان یکی از پیشگامان سینمای مستند صنعتی برگزار کند.
این جشنواره از هفتم تا نهم مرداد ماه امسال به دبیری مسعود نجفی، توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر برگزار میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *