باید شاخهای از پلیس گردشگری داشته باشیم
مرتضی خاکسار، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه گردشگری در گفت وگو با خبرنگار حوزه جامعه ، درباره میزان رشد فرهنگ و تاثیر آن در صنعت گردشگری گفت: متاسفانه عدم برخورداری از گردشگری پاک را همیشه پای مسافر میاندازیم در حالی که متولی بخشهای مختلف گردشگری استانداری، فرمانداری و شهرداری نیز هستند و نمیتوان همه مشکلات را گردن گردشگری و گردشگر انداخت.
برای هر کاری نباید توپوگرافی را به هم بزنیم
خاکسار در ادامه افزود: به عنوان مثال در سیل ابتدای سال بسیاری از آسیبها به این دلیل بود که مسیر برخی رودخانهها پر شدند و به پارک تبدیل شدند در این زمینه باید بدانیم که برای هر کاری نباید توپوگرافی را به هم بزنیم.
یکی از سیاهترین نقاط در دفتر سفید گردشگری بحث تطابق فرهنگی است
خاکسار در ادامه درباره میزان تطابق فرهنگ با گردشگری و ایجاد گردشگری پایدار گفت: یکی از سیاهترین نقطه این حرکت در دفتر سفید گردشگری همین است. در پذیرش توریسم پایدار یکی از اصول این است که پایداری گردشگری زمانی اتفاق میافتد که جامعه میزبان بداند با جامعه میهمان چطور برخورد کند.
برای پذیرش گردشگری باید فرهنگ پذیرش گردشگروجود داشته باشد
خاکسار در ادامه گفت: جامعهای که برای پذیرش گردشگری ادعای میزبانی میکند باید فرهنگ پذیرش گردشگر را نیز داشته باشد و وقتی یک روستا مذهبی است یعنی یک مکان را برای آموزش جامعه میزبان داریم و البته باید برای جامعه مهمان هم کارهای بیشتری انجام دهیم.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: اگر به گردشگرانی که به کشور میآیند آموزشهای لازم داده شود که چطور با فرهنگ مردم بومی برخورد کنند مطمئن باشید که توریسم ورودی شبکهای میشوند و به هم ربط و وصل میشوند.
با فرهنگ سازی ورود گردشگر شبکه ای می شود
خاکسار در ادامه گفت: وقتی این فرهنگ سازی انجام شود ورود گردشگر شبکهای میشود و وقتی آموزشی دقیق و علمی به آنها داده شود و نیازهای آنها را تامین کنیم آنها بیشتر هم به کشور خواهد آمد.
احساس امنیت بالاترین نیاز گردشگر است
این استاد دانشگاه در ادامه در پاسخ به این سوال که بعضا در کشور شاهد هستیم که حقوق گردشگران زیر پا گذاشته میشود برای جلوگیری از این امر باید چه کاری انجام دهیم؟ گفت: باید برای حفظ حقوق گردشگر پلیس وارد شود تا توریست با احساس امنیت بیشتری وارد کشور شود. احساس امنیت بالاترین نیاز گردشگر است. ضریب امنیت همهی استانهای کشور با هم یکسان نیست و این موضوع در جذب بازار گردشگری بی تاثیر نیست.
خدشه دار شدن حقوق گردشگر بدترین اتفاقی است که در مبحث جذب گردشگر نمره منفی دارد
خاکسار در ادامه با تاکید بر اینکه خدشه دار شدن حقوق گردشگر بدترین اتفاقی است که در مبحث جذب گردشگر نمره منفی دارد افزود: باید بر حقوق گردشگران نظارت کامل انجام و پیگیری صورت بگیرد. باید پلیسی در هر شهرستان داشته باشیم به این صورت که باید شاخهای از پلیس گردشگری داشته باشیم.
این کارشناس گردشگری درباره ضعف گردشگری غذا همچنین گفت: یکی از اقدامات خوبی که در بنیاد مستضعفان انجام شده مجموعه پذیرایی توریسم داخلی و خارجی است و دانشگاههایی نیز تاسیس شده اند به نام دانشگاه بنیاد مستضعفان که آموزش لازم را به داوطلبین داده میشود و مدرک بین المللی میدهند.
داشتن علم به روز گردشگری یکی از عوامل جذب گردشگر است
خاکسار افزود: آشنایی با استانداردهای غذای داخلی در مبحث آشپزی و داشتن علم به روز گردشگری یکی از عوامل جذب گردشگر است چرا که استانداردها مدام تغییر میکند و یک گردشگر وقتی بخواهد غذایی بخورد برای آن باید برنامه ریزی شود و هتلها و مراکز اقامتی باید از تحصیل کردههای دانش غذا یا رشتههای آشپزی بین المللی برای ارتقای گردشگری خوراک جذب کنند.
این کارشناس گردشگری در ادامه افزود: امروزه در آموزشها غذاهای جدیدی را آموزش میدهند که بیشترین کالری و کمترین حجم را داشته باشند. استانداردهای جاذب گردشگری در کنار گردشگری غذا باید رعایت شود. عامل غذا و دادن استانداردهای مناسب و استفاده از متریالهای اصلی مواد اولیه خام مثل گوشت و روغن و سایر مسائل در استاندارد سازی یک غذای خوب باید رعایت شود و معمولا این اتفاق افتاده است.