سه آسیب اساسی در پژوهش
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جشنواره پژوهشهای دانش آموزی و تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و خلاق برتر گفت: سه آسیب اساسی در پژوهش وجود دارد ابتدا اینکه والدین دانش آموز گاها به جای اینکه مداخله هوشیارانه حمایتگر داشته باشند، رویکردشان جایگزینی خودشان به جای دانش آموز است که آسیب وارد کننده است.
وی گفت: در مدارس ما دبیران و معلمان به خاطر علاقه و دغدغه اینکه طرح دانش آموز امتیاز بیاورد، از جانب دانش آموز کار پژوهشی را انجام میدهند. به همین دلیل پژوهشهای ما گلیشهای میشود.
ذوعلم افزود: سومین نقش این است که فراتر از برنامه درسی از دانش آموز انتظار داریم کار پژوهشی انجام دهند. در همین زمینه گاهی موضوعات فانتزی و مشهور مطرح میشود؛ و بعضی از این پژوهشها فراتر از این است که ذهن دانش آموز را توانمندی بار بیاورد.
وی افزود: رقابت زدگی افراطی در این کارهای پژوهشی ایجاد شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: بحث رقابت زدگی را باید بازطراحی کنیم تا جنبههای رقابت در بین دانش آموزان کاهش پیدا کند.
- بیشتربخوانید:
- پژوهش برای آموزش و پرورش باید یک مبنا تلقی شود