سهمیههای کنکور وضعیت آشفتهای را در دانشگاهها ایجاد کرده است/مجلس پایه گذار بدعت اشتباه سهمیه ها است
محمود نیلی محمود آبادی، رئیس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره لایحه ساماندهی سهمیهها در کنکور گفت: متاسفانه سهمیه ها در کنکور وضعیت آشفتهای را در دانشگاهها ایجاد کرده و در سالهای مختلف سهمیه های جدیدی به لایحه سنجش و پذیرش کنکور اضافه شده بود که اینها با هم همخوانی نداشتند و باعث انباشتگی مشکلات در دانشگاهها شد.
سهمیههای کنکور باعث اختلاف کیفیت ورودی دانشگاهها شده است
نیلی محمود آبادی در ادامه بیان کرد: این سهمیهها باعث شدن افراد با استعداد برای بخش کوچکی از رشتههای پر طرفدار رقابت کنند و بخش نسبتا بزرگی از پذیرش دانشجویان برای سهمیههای مختلف تقسیم شود؛ و این باعث میشد که اختلاف کیفیت ورودی زیادی را در رشتهها مخصوصا رشتههای پر طرفدار داشته باشیم.
سهمیههای موجود در کنکور آسیب اجتماعی بزرگی را فراهم کرده است
وی در ادامه افزود: این سهمیههای موجود در کنکور آسیب اجتماعی بزرگی را برای جوانان فراهم کرده بود آسیبی که باعث میشد جوانی که انتظار ورود به دانشگاه را دارد و صلاحیت لازم را نیز داشته است، ولی به دلیل اعمال این سهمیهها عملا از امکان ورود به دانشگاه منع میشد.
سهمیههای کنکور باعث سرخوردگی وحشتناکی شده است
وی در ادامه افزود: سهمیههای کنکور سرخوردگی وحشتناکی را برای جوانان رقم میزد؛ و همچنین باعث میشد جامعه به سمت دو قطبی شدن پیش برود و بخشهایی از جامعه مقابل بخشهایی دیگری از جامعه قرار بگیرد.
نیلی محمود آبادی در ادامه افزود: این بحث ساماندهی سهمیهها خیلی بحث مهمی است و باید تصویب بشود البته باید زودتر از اینها تصویب میشد.
مجلس پایه گذار بدعت اشتباه سهمیهها است
وی در ادامه افزود: این لایحه دوبار به مجلس برده شده، ولی تصویب نشده و خود مجلس پایه گذار این بدعت اشتباه بوده است.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: چیزی به نام سهمیه فرزندان هیات علمی نداشتیم و فقط تسهیلات بوده است و اینها اگر همگی ساماندهی شوند خیلی خوب است.
نیلی محمود آبادی در ادامه افزود: این لایحه باید برای تصویب شدن حتما دو سوم آرا را بیاورد. این مصوبات سهمیهها در کنکور مجلس را در مظان اتهام قرار داد که قوانینی را تصویب میکنند که به نفع مردم نیست. امیدواریم این لایحه تصویب شود و هم مشکلات در دانشگاهها را کم کند و هم یک آرامش به جوانانی که میخواهند در یک رقابت سالم درس بخوانند فراهم کند.