بخشنامه توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی در مناطق محروم ابلاغ شد
به گزارش گروه جامعه ، رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی، از ابلاغ بخشنامه توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی در مناطق دارای ضریب محرومیت، روستایی، عشایری، دوزبانه و کمتر توسعهیافته از سوی وزیر آموزش و پرورش خبر داد.
وی گفت: ضرورت عملیاتی شدن برنامه تقدیمی وزیر آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی تحت عنوان "افزایش پوشش دوره پیش دبستانی در برنامه ششم توسعه درذمناطق محروم و دوزبانه با استفاده ازدمنابع دولتی" در سال ۹۸ مورد تاکید معاونت آموزش ابتدایی است.
فضلی درباره شیوههای اجرای دوره پیش دبستانی در کشور، افزود: مطابق بخشنامه ۸۴۲۲۵، دوره پیش دبستانی در مناطق روستایی مرزی، دوزبانه، دارای ضریب محرومیت، عشایری، مناطق حاشیه شهرها و دارای محرومیت آموزشی به صورت دولتی با مشارکت مردم با احتساب میزان برخورداری منطقه اجرا میشود. در سایر مناطق اجرای دوره پیش دبستانی به شیوه غیر دولتی، مطابق قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیر دولتی (مصوب ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی) و آییننامهها و دستورالعملهای مربوط است.
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: تعمیم دوره پیش دبستان براساس راهکار ۱-۵ سند تحول بنیادین مورد تاکید است. افزایش حداکثری پوشش دوره پیشدبستانی یکی از برنامههای اولویتدار مصوب و ابلاغی زیرنظامهای سند تحول برای اجرا در سال ۹۸ است. بر این مبنا توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی در مناطق دارای ضریب محرومیت، روستایی، عشایری، دوزبانه، کمتر توسعهیافته و لازمالتوجه ضرورت داشته و لازم است در شورای آموزش و پرورش استان ارائه شود.
فضلی، تامین فضای کلاسهای پیشدبستانی دولتی با مشارکت مردم از طریق فضای مستقل و آزاد مدارس دولتی، کلاسهای چندپایه و نوبت مخالف دبستانهای دولتی و ... با رعایت استاندارد و تامین امکانات و وسایل موردنیاز تربیت در دوره پیش دبستانی را ضروری دانست و گفت: استفاده از کد واحد آموزشی برای این پیشدبستانیها که به ادارات کل آموزش و پرورش استانها تفویض شده است از اختیارات استان است. در مدارسی که کلاس پیش دبستانی با مسئولیت مدیر مدرسه دولتی تشکیل میشود، بهکارگیری نیرو فقط طبق مفاد بخشنامه ۸۴۲۲۵ مجاز خواهد بود.
وی، از همه کارشناسان پیشدبستان و معاونان آموزش ابتدایی استانها خواست از این فرصت ملی در راستای تحقق عدالت آموزشی و ادای دین به کودکان دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق لازمالتوجه استفاده کنند و برنامه عمل دقیقی تهیه و از تمامی ظرفیتهای استان برای اجرای آن بهرهبرداری کنند.