خشونت نگران کنندهای وارد سینمای کودک شده است/آثار جشنواره فیلم کودک امسال کیفیت بسیار بالایی دارند
حامد سلیمانزاده عضو هیات انتخاب سیودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون حضور خود در جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال گفت: طی سه سال گذشته به صورت مستقیم با جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در ارتباط هستم، سال اول معاون مدیر بینالملل بود، سال پیش به عنوان مدیر بین الملل و امسال هم علاوه بر حضور در تیم هیات انتخاب بار دیگر به عنوان معاون مدیر بینالملل انتخاب شدم.
وی در همین راستا ادامه داد: دلیل انتخاب من به عنوان عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم کودک و نوجوان بیشتر به خاطر سابقه فعالیتم در این حوزه بوده است، من پیشتر به عنوان داور در جشنواره فیلم روسیه، اوکراین، کره جنوبی فعالیت داشتم و به احتمال فراوان به همین دلیل از سوی دبیر جشنواره به این سمت برگزیده شدم.
معاون مدیر بین الملل جشنواره فیلم کودک و نوجوان درباره کیفیت آثار حاضر در این دوره از جشنواره تاکید کرد: به طور قطع جشنواره امسال نسبت به دو سال گذشته شاهد حضور آثار بسیار بهتری خواهد بود، اکثریت آثار حاضر در این دوره مربوط به سالهای ۲۰۱۸ به بعد است و به نوعی جشنواره کاملاً به روز از لحاظ آثار روبرو هستیم.
وی افزود: اکثریت آثار بین المللی حاضر در جشنواره کودک و نوجوان امسال در جشنوارههای معتبر کودک و نوجوان جهان همچون جشنواره «جیفونی» ایتالیا صاحب امتیاز و کاندید شده اند، بسیاری از آثار در جشنوارههای مهمی همچون کن و برلین به نمایش در آمده و یا در بخش بازار جشنوارههای صاحب نام عرضه شده اند، یکی از نکات مهم درمورد آثار بین الملل جشنواره امسال دوبله همزمان آنها است، اتفاقی که به ارتباط بهتر مخاطبان مخصوصاً مخاطبان کودک کمک میکند.
این فیلمساز جوان درباره نحوه انتخاب آثار کودک و تفاوت آن با انتخاب آثار بزرگسال اضافه کرد: فیلمهای کودکان و نوجوان دارای امتیاز ویژهای هستند، زیرا همه جهان نسبت به رعایت شئونی که برای این سنین در نظر گرفته شده حساس هستند، عموماً تمامی جشنوارهها تمامی استانداردهای تربیتی و آموزشی را در این آثار رعایت میکنند، تقویت اعتماد به نقش کودکان، روحیه دادن به کودکان، امیدوار کردن کودکان، اتکا به دانش و تخیل کودکان همگی در انتخاب آثار مهم هستند، معمولاٌ برای انتخاب آثار در جشنوارههای بزرگسال دست هیات انتخاب بازتر است، اما در حیطه کودکان رعایت تمامی مواردی که ذکر کردم، در عین حال کیفیت هنری اثر بسیار مهم هستند.
وی درباره مرکزیت اصفهان به عنوان میزبان جشنواره فیلم کودک اذعان کرد: اصفهان برای افراد بین المللی جذابیت خاصی دارد، مردم اصفهان با این جشنواره به خوبی انس پیدا کرده اند و به نوعی این شهر به عنوان قطب سینمای کودک و نوجوان شناخته شده است، اصفهان طی تمهیداتی که طی سالهای پیش شکل گرفته میتواند به خوبی به شهر کودک معروف شود، امیدوارم مسئولین فرهنگی شهر هم نسبت به تقویت مسئله کودک و نوجوان و رونق این جشنواره در آن تاکید و توجه بیشتری انجام دهند.
عضو هیات انتخاب سیودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان درباره نبود امکان مناسب اکران برای آثار کودک اضافه کرد: دلیل اینکه فیلمهای کودک و نوجوان در چرخه اکران گم میشوند دارای دو نگاه است، که نگاه اول به ذهنیت جشنوارهای بر میگردد، یعنی آثاری ساخته میشوند که صرفاً مخاطب جشنوارهای داشته و در عرصه بین الملل هم بسیار موفق هستند، اما در چرخه اکران داخلی مخاطب با آنها ارتباطی برقرار نمیکند، این اتفاق مهمترین دلیلی است که فیلمهای کودک در چرخه اکران جایی ندارد.
وی ادامه داد: به طور معمول در چرخه اکران پخش کنندگان به دنبال فیلمهایی هستند که بتوانند با آنها تجارت کنند و خیلی به مسائل آموزشی و یا پژوهشی اثر توجهی نمیکنند، به همین دلیل توجه زیادی به اکران آثار کودک نمیکنند، البته تلاشهای بسیاری برای راه افتادن چرخه اکران فیلم کودک شده، اما هنوز تا موقیت فاصله زیادی دارد، البته فراموش نکنیم که فیلمسازان هم در این راه نقش عمدهای دارند، موفقیت دوباره سینمای کودک به همکاری فیلمسازان، مسئولین فرهنگی و همین طور جشنواره فیلم کودک و نوجوان به طور مستقیم مرتبط است.
سلیمان زاده با اشاره به نیاز قهرمان در فیلمهای کودک افزود: من به وجود قهرمان در فیلمهای بزرگسال اعتقاد زیادی ندارم، اما در فیلم کودک وجود قهرمان لازم است، زیرا کودک با تماشای قهرمان در فیلم به وجود نیروهای پنهان در وجود خود پی میبرد و به نوعی انگیزه و امید فراوانی برای آینده پیدا میکند، هرچه حضور قهرمان در فیلم کودک پررنگتر شود قطعاً اکران آن هم با موفقیت بیشتری پیگیری میشود، زیرا علاوه بر خود فیلم، یک قهرمان کودک موفق میتواند در صنایع دیگر و مربوط همچون عروسک، لوازم التحریر اثر بخش باشد.
این پژوهشگر سینما درباره نبود تولیداتی همچون «بچههای آسمان» اذعان کرد: تولید هنری در هر عرصهای ارتباط زیادی با شرایط مختلف جامعه دارد، بچههای آسمان زمانی تولید شد که حرف از وفاق و گذشت بود، اتفاقی که در جامعه آن زمان نیز به خوبی دیده میشد، اگر همچون بچههای آسمان دیگر ساخته نمیشود دلیل این است که جامعه چنین آثاری را نمیخواهد، عموماً در سالهای اخیر شاهد این هستیم که خشونت وارد سینمای کودک شده که این اتفاق اصلاً درست نیست، از نظر من مسئولین فرهنگی باید نسبت عدم ساخت آثاری همچون بچههای آسمان طی سالهای اخیر پاسخگو باشند.
سلیمان زاده در همین راستا خاطرنشان کرد: از نظر من ساخت آثاری همچون بچههای آسمان نیازمند بسترسازی در جامعه و پیش ساختهای فرهنگی و اجتماعی مناسب است، در این صورت فیلمساز میتواند به ساخت آن نوع اثر برود، اگر میخواهیم دوران زرینی در عرصه فرهنگ شکل بگیرد در ابتدا به امر باید سراغ کودکان برویم، زیرا سرمایه گذاری بر روی کودکان خلاق کنونی میتواند به دوران زرین فرهنگ ختم شود.