اگر مدرسهای همان ۵ میلیون شهریه مصوب را بگیرد دوام نمی آورد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، قدرت اله علیزاده، عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع جایگاه مدارس غیردولتی در مهارت آموزی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع مهارت آموزی اشاره شده است به گونهای که هر دانش آموز حداقل یک مهارت را طی دوران تحصیل آموخته باشد گفت: طی دهههای گذشته، دانش آموز دم دستیترین مهارتها نظیر فراگیری زبان خارجی را طی تحصیل به خوبی فرانگرفته است. مشکل کجاست؟ برای این امر در شورای سیاستگذاری مدارس غیردولتی راهکارهایی داریم.
وی افزود: باید نحوه آموزش و قواعد و مقررات مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد.
یک میلیون نفر در مدارس غیردولتی مشغول بکار شده اند
میرزایی با اشاره به اشتغال زایی در بخش غیردولتی گفت: یک میلیون نفر در مدارس غیردولتی مشغول بکار شده اند. از این منظر چه مقدار از مدارس غیردولتی حمایت شده است؟ قانون تاسیس مدارس غیردولتی تصویب شده، اما بندهای حمایتی آن معطل مانده است.
وی افزود: در سالهای گذشته، در هر جلسه شورا تعدادی درخواست توقف فعالیت مدارس غیردولتی به دست ما میرسد. دو مشکل داریم، یک مشکل قوانین دست و پاگیر برای مدارس غیردولتی است. مثلا در ماده ۲۰ قانون مدارس غیردولتی آمده که آموزشگاهها از محل درآمد خود ۴ درصد به حساب دولت بریزند که غیر شهر تهران در هیچ کجای دیگر اجرا نمیشود. این ۴ درصد علاوه بر مالیات است.
وی ادامه داد:۱۱ درصد جمعیت دانش آموزی در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند که اگر این مدارس را نادیده بگیریم، بار سنگینی به دوش دولت تحمیل میشود.
وی با بیان اینکه تاکی چندهزار مدرسه غیردولتی باید تاوان کار تاپخته یک موسس در زاهدان و آن اتفاق تلخ را پس بدهند گفت: فکر نمیکنم ۳۰ مدرسه بیشتر باشند که هزینه بالا میگیرند و آبروی دیگر مدارس را میبرند. اگر مدرسهای همان ۵ میلیون شهریه مصوب را بگیرد، بیش از سه چهارماه دوام نمیآورد. بحث تجارت مطرح نیست. هرکس آمده با انگیزه کار آمده است.