تبلیغات بخش مهمی در عرصه چاپ ایفا میکند/باید با پخش کتابهای قاچاق برخورد شود
عبد الحمید ضیایی پژوهشگر عرفان تطبیقی و فلسفه در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، ضمن اشاره به وجود کتاب قاچاق در بازار گفت: رواج و گسترش بازار فروش کتابهای قاچاق زمینه دسترسی مخاطبان به کتابها ممنوعه را نیز فراهم کرده است، اما به هر حال کتابهای قاچاق به علت زیر پا گذاشتن حقوق مولفان و ناشران مورد نکوهش است و باید تدابیر لازم برای برخورد با آنان در نظر گرفته شود. از نظر من وزارت ارشاد نیز باید ساز و کارهای مناسبی را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهد.
وی اظهار کرد: آسیب شناسی در زمینه گسترش و توسعه فروش کتابهای قاچاق ریشه در عوامل گوناگونی دارد، عواملی که نیازمند بررسی و چاره اندیشی دارد.
ضیایی ادامه داد: عدم رعایت کپی رایت نقض حقوق واقعی مولفان، ناشران و مترجمان را در بر دارد و قطعاً این کار مورد تایید نیست، اما نباید فراموش کرد که این رویداد باید به درستی از سوی وزارت ارشاد بررسی شود و باید بدانیم چرا برخی مواقع آثار به راحتی به بازار قاچاق کشیده می شوند.
وی ادامه داد: دسترسی مخاطبان بصورت کتابهای الکترونیک و فروش کتاب با قیمت مناسب و ارزانتر میتواند راهکاری برای خروج از این چالش محسوب شود، از سوی دیگر وجدان بیدار مخاطبان میتواند به کاهش و از بین رفتن این رویداد نامیمون کمک کند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: البته تعدادی از سودجویان اقدام به ایجاد مافیای کتاب کرده اند که به وضوح مشخص است، آنها از فروش این کتابها سود میبرند و بصورت هماهنگ شده با یکدیگر کار میکنند.
وی با اشاره به نیازکتابهای ارزشی به تبلیغات گفت: تبلیغات لازمه زندگی است ما در جهان بیلبوردها زندگی میکنیم، برخی مواقع در اثر عدم و یا کمبود تبلیغات آثار مهم و توانمند نادیده گرفته میشود که این امر هم غفلت و اهمال اتفاق میافتد، البته اثر خوب مانند بوی گل راه خودش را باز میکند، اما تبلیغات را نمیتوان در این میان نادیده گرفت.