پروژه ۲۰۴۰ چیست و چه اهدافی را دنبال میکند؟/ کمیسیون آموزش مجلس ورود کرد
گروه سیاسی ؛ مقام معظم رهبری روز چهارشنبه ۸ خرداد در بخشی از بیاناتشان در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها، فرمودند: پیشرفتهای دانشگاهی به معنای واقعی کلمه چشمگیر است؛ این را نبایستی مورد غفلت قرار داد. اینکه من تأکید میکنم روی این قضیّه، به خاطر جریانی است که راه افتاده، نه فقط در ایران بلکه در دنیا، برای کوچک کردن، سبک کردن و بیارزش نشان دادن حرکت عظیم علمی کشور؛ الان در دنیا دارد روی این کار میشود؛ پول خرج میکنند، برنامهریزی میکنند؛ یک نمونهاش این برنامهی ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد است؛ دربارهی ایران در سال ۲۰۴۰ و زیر سؤال بردن پیشرفتهای علمی کشور و کارهای مهمّ دانشگاهی کشور؛ که در اینجا هم کسانی هستند که با آنها همصدایی میکنند، برای گل زدن آنها بهشان پاس میدهند؛ اینجا هم از این کارها انجام میگیرد.
پیشرفت خیرهکننده ایران در تولید علم
جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای پیشرو و سرآمد دنیا در مقوله تولید علم و فناوری و رشد شرکتهای دانش بنیان است؛ پیشرفت خیرهکننده ایران در امر تولید علم و مقالات علمی، خشم دشمنان ملت ایران را برانگیخته و باعث دست به کار شدن آنها برای مخدوش کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی ایران اسلامی شده است.
طبق گزارشهای منتشر شده، دانشگاه استنفورد آمریکا طی گزارشی در قالب پروژه ۲۰۴۰ ایران، قید کرده است که پیشرفتهای علمی کشورمان ناظر بر مقالات علمی و پژوهشی، کمیگرایانه و فاقد کیفیت است.
غرض شوم دشمنان از پیشبرد برنامههایی نظیر ۲۰۴۰
در همین رابطه حجتالاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به خبرنگار گروه سیاسی ، گفت: دشمنان کشور در برنامه ۲۰۴۰ که از سوی دانشگاه استنفورد هدایت میشود، به دنبال این هستند که با زیرکی یک علامت سوال در مقابل پیشرفتهای علمی کشور قرار دهند.
این نماینده مجلس، معتقد است: دشمنان در پیشبرد برنامههایی نظیر ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد، به دنبال القای «ما نمیتوانیم» هستند و این هدف را پیگیری میکنند که به ما ایرانیها به دروغ القاء کنند شما نمیتوانید.
تمرکز پروژه ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد بر روی چیست؟
لازم به ذکر است که پروژه ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد آمریکا در مورد ایران، در وهله نخست، متمرکز بر ارزیابی منابع استراتژیک کشورمان از جمله در حوزههایی نظیر آب و انرژی و کشاورزی است؛ همین زمینه کاری این پروژه، ماهیت گردانندگان آن را عیان میکند؛ قطعا دادههای به دست آمده از وضعیت منابع استراتژیک ایران برای آمریکاییها که در آخرین سند راهبرد امنیت ملی خود -منتشره در سال ۲۰۱۷-، ایران را در زمره رقبای تهدید کننده هژمونی آمریکا در جهان قید کردهاند، حائز نکات پراهمیتی است.
مخدوش کردن دستاوردهای علمی ایران
اما این پروژه آمریکایی علاوه بر ارزیابی منابع استراتژیک ایران با هدف تهیه خوراک برای نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا، شامل زیرشاخههایی نیز است که یکی از این زیرشاخهها، بیارزش جلوه دادن و مخدوش کردن دستاوردهای علمی ایران به منظور تهیه خوراک خبری رسانههای بینالمللی و القاء روحیه ناتوانی در میان ایرانیان است. اقدام دانشگاه استنفورد در صرفا کمّی جلوه دادن پیشرفتهای علمی و پژوهشی ایران نیز در همین راستاست.
اما اقدام دانشگاه استنفورد در کمّی جلوه دادن پیشرفتهای علمی و پژوهشی کشورمان در قالب پروژه «ایران ۲۰۴۰» در شرایطی است که به گواه مراکز و مجامع علمی بینالمللی، ایران اسلامی طی سالهای اخیر در زمینههای مختلف علمی، شتاب خیره کنندهای داشته است و رشد کمی و کیفی کشورمان در جهات مختلف علوم، بسیار سریع و پررونق بوده است.
ارتقاء ۵۰ پلهای ایران در تولید علم
بر اساس آمار منتشره در پایگاه اطلاعات علمی فیلادلفیا یا همان ISI، سهم ایران در تولید اسناد علمی جهان از دو صدم درصد در سال ۱۳۶۹ به حدود دو درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده و رتبه ایران در تولید علم ظرف ۲۸ سال از رتبه ۶۷ به رتبه ۱۷ رسیده است.
تولید علم در ایران، یازده برابر میانگین جهانی و سریعتر از هر کشور دیگری است
مجله «نیوساینتیست» اعلام کرده که «تولید علم در ایران، یازده برابر میانگین جهانی و سریعتر از هر کشور دیگری است». در مقاله منتشره در این مجله معتبر بینالمللی تصریح شده «اوجگیری رشد علمی در ایران از سال ۱۳۶۹ (۱۹۹۰) آغاز شده و رشد علمی ایران از کشورهای روسیه، هند، برزیل، چین و آفریقای جنوبی (موسوم به پنج قدرت در حال ظهور در جهان) نیز سریعتر بوده است».
دهه کیفیتگرایی در تولیدات علمی
علاوه بر مقوله کمیت در بحث تولیدات علمی و پژوهشی در ایران، طی سالهای اخیر به بحث کیفیتگرایی نیز در امر تولیدات اسناد علمی توجه شده به گونهای که دهه ۹۰ شمسی به دهه کیفیتگرایی در تولیدات علمی کشور تبدیل شد و در این دهه ارجاعات به مقالات علمی ایران، رشد فراوانی داشت.
اسکوپوس (Scopus) موسسهای است که هرساله رتبه علمی کشورها را از نظر تعداد ارجاعات و استنادات به مقالههای علمی صادره از آن کشور اعلام میکند. رتبه ایران در پایگاه اسکوپوس همواره سیر صعودی داشته است. جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۲ به این سو همواره جزو هفده کشور برتر علمی دنیا بر اساس شاخصهای موسسه علم سنجی اسکوپوس بوده است.
پیشرفتهای ایران در حوزههای علمی استراتژیک
موسسه کانادایی «ساینس متریکس» نیز طی گزارشی اعلام کرده «ایران در دهههای اخیر در حوزههای علمی استراتژیک نظیر فیزیک، شیمی و هستهای پیشرفتهای زیادی داشته است و به کشوری سرآمد در منطقه غرب آسیا تبدیل شده است».
جمهوری اسلامی ایران امروزه در حوزههای نوین علمی نظیر «سلولهای بنیادی»، «نانو تکنولوژی»، «هوا و فضا» و «فناوری هستهای» نیز در میان سرآمدان علمی دنیا صاحب مقام و جایگاه است.
درج نام ۲۹ دانشگاه ایران در رتبهبندی بینالمللی
همچنین طی دهه جاری، همواره نام بیش از بیست دانشگاه کشور در فهرست ردهبندیهای جهانی قرار داشته است. اخیراً پایگاه رتبهبندی تایمز که یکی از معتبرترین نظامهای رتبهبندی بینالمللی دانشگاهی است طی گزارشی، نام ۲۹ دانشگاه ایران را در ردهبندی خود قید کرده است.
پیشرفتهای شگرف دانشمندان ایرانی در پزشکی، نانو، هستهای و ...
در رابطه با پیشرفتهای شگرف جوانان و دانشمندان ایرانی در عرصههای مختلف علمی، حجتالاسلام و المسلمین سلیمی به خبرنگار گروه سیاسی ، گفت: در بخش پزشکی که یکی از عرصههای جلوهگری ایرانیان در علوم تجربی است، ما از کشورهای پیشرو هستیم و ایران در بخش دانش پزشکی حتی از بسیاری از کشورهای اروپایی جلوتر است و یا اینکه بسیاری از دانشگاههای پزشکی ایران از بسیاری از دانشگاههای پزشکی دنیا پیشگامتر است.
این عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس تصریح دارد که ایران اسلامی در حال حاضر در فناوریهایی چون نانو، دانش هستهای، تجهیزات نظامی و قطعهسازی سرآمد است؛ که این مهم خود بیانگر توانایی فوقالعاده دانشمندان و جوانان ماست.
این نماینده مجلس همچنین به تولید مقالات علمی و پژوهشی در ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: ایران در تولید مقالات علمی در منطقه رکورددار است و رکوردها را در این زمینه شکسته است بنابراین دشمنان میکوشند این موارد را زیر سوال ببرند.
ورود کمیسیون آموزش مجلس به برنامه ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد
حجتالاسلام و المسلمین سلیمی به ورود کمیسیون متبوع خود به ماجرای برنامه ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد نیز اشاره کرد و تصریح داشت: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس حتما ابعاد مسئله برنامه ۲۰۴۰ که از سوی دانشگاه استنفورد هدایت میشود را بررسی و جلسهای پیرامون این موضوع برگزار خواهد کرد و به این مسئله ورود خواهد داشت.
حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه پگیریهای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به کجا ختم خواهد شد.
اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه وآله وسلم)را به کل جهان صادر خواهدکرد وحکومت عدل علی امیرالمومنین علیه السلام را با حاکمیت آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برقرار خواهدکرد