آموزش سواد رسانهای در ایران از مسیر اصلی منحرف شده است
به گزارش گروه جامعه ، دومین نشست کارگروه "پایش محتوایی سوادرسانهای و فضای مجازی با رویکرد سواد رسانهای" با هدف برررسی و تبیین رویکردهای راهبردی این کارگروه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
در این جلسه حسن خجسته، دبیر هیئت امنا و رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بر «ضرورت شناخت حلقه مفقوده سواد رسانهای در کشور» تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه سواد رسانهای با آموزش تکنیک صرف و مهارت در استفاده از ابزار دیجیتال حاصل نمیشود گفت: سواد رسانهای از فهم انتقادی حاصل میشود.
خجسته کم بودن دانش انتقادی در کشور را دلیل تفاوت فهم انتقادی در ایران با دیگر کشورها عنوان کرد و گفت: نخستین قدم در حوزه تبیین سواد رسانهای «فهم مبنای انتقادی ایرانی برای همراهی بینامتنی مخاطبین» است و نبود چنین تفکر و تحلیلی از مشکلات اساسی جامعه امروز ما است.
رییس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات فهم مبنایی مردم از سپهر رسانه در اشکال و مدلهای مختلف را بنیان سواد رسانهای دانست.
وی خاطر نشان ساخت: مسئله و چالش اصلی در حوزه سواد رسانهای در ایران این است که فهم دقیقی از سواد رسانهای بومی وجود ندارد و همین امر باعث شده رویکرد انتقادی نیز بر اساس مبانی نظری غربی دنبال شود و به همین دلیل که مبنای آموزش سواد رسانهای در ایران دانش و مهارت بومی سواد رسانهای نیست، به نظر میرسد آموزش سواد رسانهای در ایران از مسیر اصلی منحرف شده است.
در این جلسه محمدصادق افراسیابی مدیر عامل انجمن سواد رسانهای ایران با اشاره به ضرورت وصول به ادبیات مشترک در حوزه سواد رسانهای بر دستیابی به شاخصهای سوادرسانهای بومی تاکید کرد و گفت: خجسته سالها قبل در جلسهای تاکید کردند که مشکل افزایش سواد رسانهای در ایران با برگزاری دورههای آموزشی و همایشهای ملی و بین المللی حل نمیشود. آن زمان ما متوجه مقصود ایشان نشدیم، اما الان متوجه شده ایم که تا زمانی که دانش و مهارت سواد رسانهای بومی نداشته باشیم تمام تلاشهای آموزشی و علمی ترویجی میتواند در مسیر تحقق رویکرد غرب به موضوع سواد رسانهای از جمله تحقق سند ۲۰۳۰ باشد.
در ادامه معصومه اسماعیلنژاد از متخصصان علوم ارتباطات و تهیهکننده رادیو تصریح کرد: در بررسی رسانهها باید در قدم نخست ریشهها و ماهیت رسانه را شناسایی کرد و بعد محصولات رسانهای را رصد کنیم.
محمد مهدی فتورهچی استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت برگزاری نشستهای هماندیشی جهت آشنایی با ذهنیت مخاطبین، درک مساله اصلی مخاطبان برای ارائه مفاهیم سوادرسانهای را ضروری دانست.
در ادامه این نشست مرتضی چشمه نور دبیر کارگروه شهرهوشمند و زرافشان از اعضای کارگروه پایش به ترتیب بر ضرورت تولید محتوا ایرانی اسلامی و تولید جریان فکری جریانساز در حوزه سواد و مهندس خادمالحسینی معاون پژوهشی انجمن سواد رسانهای بر تالیف فرهنگ لغت سواد رسانهای تاکید کردند.
سیده سارا میرقاسمی دبیر کارگروه پایش نیز با ارائه مدل عملیاتی کارگروه گفت: اگر سوادرسانهای از طریق آگاهی بخشی بر مخاطبان استراتژی رسانهها را مهندسی معکوس میکند، کارگروه پایش میخواهد با مهندسی معکوس سوادرسانهای از طریق رصد و پایش رسانهها و دستیابی به شاخصهای اثرگذار رسانهها بر مخاطبان به تولید محتوای سواد رسانهای بپردازد.
دومین نشست کارگروه "پایش محتوایی سواد رسانهای و فضای مجازی با رویکرد سواد رسانهای" با حضور دکتر حسن خجسته دبیر هیئت امنای انجمن سواد رسانهای ایران و رئیس کارگروه پایش، محمدمهدی فتوره چی رئیس کارگروه تعلیم و تربیت، محمدصادق افراسیابی مدیر عامل انجمن سواد رسانهای، میرقاسمی دبیر کارگروه پایش انجمن سواد رسانهای، زرافشان، میربخش و اسماعیلنژاد اعضای کارگروه پایش، نعمتا... از فعالان حوزه رصد بینالملل، چشمهنور دبیر کارگروه شهر هوشمند انجمن سواد رسانهای، خادمالحسینی معاون پژوهشیانجمن، حاتمی دبیر کارگروه کودک و نوجوان و راحله حقیقی مدیر روابط عمومی انجمن سواد رسانهای برگزار شد.