هدف آمریکا شکلگیری تجملگرایی و مصرفگرایی و به جان هم انداختن طبقات در ایران است/ در زمان اوباما به سمت طراحی تحریمهای اقتصادی «هوشمندانه» حرکت کردند
محمدرضا پورابراهیمی در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی گفت: آمریکاییها در ارتباط با تحریم ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۹۰ یک ادبیات را در تحریمهای اقتصادی پیگیری میکردند اما از سال ۹۰ ادبیاتشان در تحریم اقتصادی علیه ایران تغییر کرد.
وی افزود: ادبیات تحریمهای اقتصادی آمریکا از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰ «تحریم در قالب اقدامات مقطعی و موردی» بود مثلا میگفتند که هواپیما ممنوع است و ما آن را نمیفروشیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه آمریکا از سال ۱۳۹۰ به سمت طراحی تحریمهای اقتصادی هوشمندانه حرکت کرد بیان داشت: طراح تحریمهای هوشمندانه علیه ایران در دولت اوباما بود و بانی این طرح هم ریچارد نفیو نام داشت.
پورابراهیمی با بیان اینکه ریچارد نفیو نویسنده کتاب هنر تحریمها است، گفت: در طراحی تحریم علیه ایران، آمریکاییها ابتدا آمدند شبکههای اصلی، محورها و اولویتهای اصلی کشور را پیدا کردند و بر این اساس سامانه تحریمها تعریف شد.
این نماینده مجلس بیان داشت: یکی از برنامهها در قالب این نوع تحریمها آن بود که آن چیزی که باعث افزایش مصرف میشود و در برخی کالاها موجود است نباید در اولویت تحریمها قرار گیرد و آن چیزی که در کشور امکان تولید ندارد باید جز اولویت تحریمها باشد چرا که از این طریق تقاضای بخش واردات کشور متوقف نمیشود و به نوعی تولید در کشور پا نمیگیرد.
وی با بیان اینکه آمریکاییها در تحریم علیه ایران همه نقاط و نکات را دیدند، بیان داشت: قطعا یکی از پیامدهای این نوع تحریمها انداختن طبقات به جان هم است. آمریکاییها در این نوع تحریمها به دنبال این هستند از سویی مصرفگرایی و از سویی دیگر تجملگرایی شکل گیرد بنابراین آنچه که کاملا محرز است، اینکه آمریکاییها در تمام تصمیمات تحریمی خود علیه ایران کاملا با دقت عمل میکنند.
پورابراهیمی با بیان اینکه هر اقدام آمریکاییها در حوزه تحریم علیه ایران دقیق و محاسبه شده است، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران باید در این شرایط کاملا نقشه راه دشمن را شناسایی کند خوشبختانه علیرغم برخی سیاستهای غلط دولت ما شاهد برخی اقدامات مطلوب در نیمه اول و دوم سال ۹۸ هستیم تا بخشی از آن فضای تحریم به خوبی شناسایی شود.