۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در تهران ایجاد میشود
یعقوب آزاده دل، مدیر واحد توسعه سیستمهای حمل و نقل پاک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، اظهار داشت: در برنامه ۵ ساله توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران، ایجاد حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه پیش بینی شده است که این مسیرها در مناطق مختلف شهر تهران احداث خواهند شد.
آزاده دل ادامه داد: طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته اکثر این مسیرها، از یک سو مراکز تجاری، اداری، تفریحی و آموزشی را به یکدیگر متصل خواهند کرد و از سمت دیگر به ایستگاههای حمل و نقل عمومی انبوه بر مانند مترو، خطوط اتوبوسهای تندرو و پایانههای تاکسی متصل میشوند.
وی ادامه داد: معمولا دوچرخه برای سفرهای کوتاه مطلوب است، اما در تهران علاوه بر سفرهای با مسافت طولانی، سفرهای درون منطقهای و درون ناحیهای نیز داریم که طول کمی دارند و شهروندان میتوانند برای تردد در این مسیرها از دوچرخه استفاده کنند.
مدیر واحد توسعه سیستمهای حمل و نقل پاک شهرداری تهران، افزود: جدای از سفرهای درون منطقهای و ناحیه ای، ما در تهران ۴ منطقه مرکزی داریم که عمده سفرهای شهروندان در این مناطق با وسایل نقلیه عمومی انجام میشود که با توسعه دوچرخه سواری با عنوان بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهروندان قادر خواهند بود بخشی از سفر خود در مناطق شلوغ و مرکزی شهر را با دوچرخههای شخصی و یا دوچرخههای اشتراکی بیدود انجام دهند.
وی با بیان اینکه باید شهر را از خودروها پس گرفت و در اختیار حمل و نقل پاک قرار داد، گفت: برای توسعه دوچرخه سواری و حمل و نقل پاک در کلانشهری، چون تهران، ابتدا باید شهر انسان محور در اذهان مدیران و شهروندان جا بیافتد. این اتفاق که بیافتد توسعه حمل و نقل پاک تبدیل به یک خواست عمومی میشود و کسی نمیتواند در برابر آن مقاومت کند.
مدیر واحد توسعه سیستمهای حمل و نقل پاک شهرداری تهران در خصوص تامین امنیت جانی دوچرخه سواران بیان داشت: صرف ایجاد مسیر دوچرخه سواری جوابگوی امنیت دوچرخه سواران نیست بلکه باید رفتارهای ترافیکی سایر وسایل نقلیه نیز تغییر کند. برای مثال در معابری، چون چهار راه سیروس، چهاراه مولوی، میدان شوش و ... رفتارهای ترافیکی آن چنان عجیب و غریب است که حتی با ایجاد مسیر اختصاصی دوچرخه سواری، امنیت راکبان مورد تهدید واقع خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: امنیت دوچرخه سواران با افزایش تعداد دوچرخه سوارها در سطح شهر، بیشتر خواهد شد.
آزاده دل در خصوص کارکرد واحد توسعه سیستمهای حمل و نقل پاک شهرداری تهران گفت: این واحد زیر مجموعه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است که توسعه حمل و نقل پاک به ویژه توسعه دوچرخه سواری از اهم فعالیتهای آن محسوب میشود.
وی تصریح کرد: سند توسعه دوچرخه سواری شهر تهران تنظیم شده است و طبق این سند در حال توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران هستیم.