نظام آموزشی ایران گرفتار اختاپوسی به نام کنکور است
به گزارش گروه جامعه ، حجت الاسلام ذو علم در مراسم بزرگداشت مقام معلم در قزوین گفت: زمانی تحول و چرخش بنیادی اتفاق میافتد که تعلیم و تربیت از آموزش صرف به سمت تربیت و پرورش سوق یافته و مانع کنکور از بین برود.
این مسئول گفت: اگر به مرحلهای برسیم که دانش آموزان از همان مقطع ابتدایی با مهارت و فنون مختلف آشنا شده و نسبت به تحصیل در هنرستان علاقمند شوند آن موقع است که بخشی از اهداف سند تحول بنیادین ما تحقق یافته و پیشرفت کشور تضمین میشود.
وی اضافه کرد: امروز در دبستانهای ما عنصر کار و تلاش مورد کم توجهی قرار گرفته و دانش آموزان ما در ورود به انتخاب رشته علاقه بیشتری به رشتههای شاخه نظری دارند در حالی که نظر بدون عمل معنایی ندارد.
حجت الاسلام ذو علم ادامه داد: جامعه ما امروزه در نتیجه همین کم توجهی دچار سستی و بی حالی شده و آموزش و پرورش در جهت تحقق این هدف در اجرای برنامه درسی ملی بنا دارد پنج عنصر هدف را از آغاز در مدرسه متبلور کند.
به گفته وی پنج عنصر اهداف در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران تعقل و تفکر و اندیشه ورزی، ایمان مبتنی بر تعقل، علم و معرفت، کار و تلاش و اخلاق هستند که کلاسهای درس باید محیط تحقق این اهداف باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: امروز متاسفانه نقطه ثقل برنامه درسی ما بر روی علم، آن هم تست زدن و آماده کردن دانش آموز برای شرکت در کنکور متمرکز شده و تامل ورزیدن و نگاه پژوهشی چندان مورد توجه قرار ندارد.
حجت الاسلام ذو علم خاطرنشان کرد: این در حالی است که در راهکار یابی و جستجوی افقهای تربیتی باید پژوهش کردن مورد توجه باشد و همین، آسیب امروز نظام آموزشی است.
این مسئول افزود: کتابی که تالیف میشود و یا آیین نامهها و بخشنامهها همگی مقدمه تحقق اهداف نهاد تعلیم و تربیت هستند و این معلمان و مدیران مدرسه هستند که به عنوان راهبران تربیتی و آموزشی نقشی مهم در خصوص این تحول ایفا میکنند.