تجارب موفق دانشگاهها در تحول و نوآوری در آموزش در سطح ملی گسترش مییابد
به گزارش گروه جامعه باقر لاریجانی در نشست کلان منطقه آمایشی ۹ شامل دانشگاههای علوم پزشکی مشهد، بیرجند، بجنورد، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه ضمن تشکر از گزارشهای ارائه شده، اظهار داشت: گزارشها نشان میدهد که در منطقه آمایشی ۹ برنامه تحول و نوآوری در آموزش در مسیر درستی در جریان است و در نتایج ارزیابیهای کیفی نیز مشهود است که این منطقه پیشرفت خوبی نسبت به گذشته داشته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به چالشهای پیش روی دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: جای خوشبختی است که علیرغم این چالشها با تلاشها و مسیر درستی که طی شده پیشرفت محسوسی در حوزه آموزش دانشگاهها مشاهده میشود.
وی گفت: ظرفیت ایجاد شده، ظرفیت خوبی است و منطقه آمایشی ۹ با وسعت و جمعیتی که دارد میتواند مجموعه اقدامات خوبی را برای کشور انجام دهد.
دکتر لاریجانی ضمن اشاره به اقداماتی که در زمینه ماموریتهای واسپاری شده صورت گرفته، بر نقش ملی مناطق آمایشی در زمینه این ماموریتها اشاره کرد و گفت: لازم است تمامی دانشگاهها و دانشکدههای مستقر در مناطق در پیشبرد این ماموریتهای ملی همکاری نمایند.
وی با بیان اینکه منطقه آمایشی ۹ یکی از قطبها و اقلیم گردشگری جهان اسلام است گفت: دانشجویان خارجی مسلمان بعضا تمایل بیشتری برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را دارند و لازم است با برنامه ریزی مناسب با نگاه منطقهای و رویکرد ویژه به کشورهای شیعی از این ظرفیت بهره برداری شود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با تاکید بر لزوم هماهنگی بین دانشگاههای مناطق آمایشی اظهار داشت: هر یک از این دانشگاهها لازم است نقش خود را در بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ترسیم کنند. همچنین مناطق آمایشی لازم است سند مرجعیت علمی منطقه را با مشارکت تمامی دانشگاهها ترسیم کنند.
وی با اشاره به اینکه بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب نیز بر موضوع توسعه علمی و مرجعیت علمی تاکید دارد، افزود: ترسیم نقشه مرجعیت علمی منطقه برای دانشگاهها کوچک نیز بسیار مفید است و باعث میشود ماموریت ملی خود را با توجه به ظرفیت هایشان تعیین و دنبال نمایند.
دکتر لاریجانی عنوان کرد: با فرصتی که برای همکاری دانشگاهها در سند آمایش سرزمینی فراهم شده استفاده کنید و سند توسعه نیروی انسانی مناطق را ترسیم نمایید. گروههای آمایشی و مجازی فرصت خوبی است که دانشگاهها میتوانند از ظرفیتهای یکدیگر برای توسعه آموزش استفاده کنند. با این گروهها دانشگاههای کوچک میتوانند از اعضای هیات علمی دانشگاههای بزرگ بهره برداری کنند.
وی بر لزوم تداوم کار اعتباربخشی دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی تاکید و اظهار داشت: در نظر است تا دانشکدهها و سپس برنامههای آموزشی نیز اعتباربخشی شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به توسعه آموزش مجازی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳۶۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها در دوره کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی مشغول به تحصیل هستند که بهبود خوبی را در آموزش ایجاد میکند.
وی اضافه کرد: در هیات ممیزه مرکزی تصویب شده که اعضای هیات علمی جدید الاستخدام ملزم به گذراندن دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی به صورت مجازی میباشند.
باتوجه به برنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای تاسیس برخی مراکز مختص آموزش پزشکان عمومی و حضور ایشان در بسترهای بالینی، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی این اقدام را ارزشمند خواند و گفت: لازم است به آموزش پزشکی عمومی توجه جدی شود. گروههای جمعیتی که دانشجویان پزشکی باید در بستر مربوط به ایشان آموزش ببینند لازم است مشخص شود و دانشجویان بتوانند با چالشهای سلامت این گروهها آشنا شوند.
وی به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه آموزش الکترونیک در منطقه آمایشی ۹ اشاره کرد و ادامه داد: باید تلاش شود تا این اقدامات در سطح ملی گسترش یابد و از این بسترها برای جلب مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان استفاده شود.
لاریجانی با بیان اینکه در ماموریت گرایی هدف این است که منطقه رشد کند و بتواند نقش ملی داشته باشد گفت: امیدواریم با همکاریهای منطقهای خوبی که سامان یافته و ظرفیتهای موجود، از طریق اقدامات مشترک مانند برگزاری دورههای آموزشی مشترک و پایان نامههای مشترک با اساتید دانشگاههای منطقه شاهد توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور باشیم.