موقعیتجغرافیاییگالریدرفروشبیشترآثارهنریموثراست
مونا خوش اقبال در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: از آنجا که اکثر گالریها در مرکز شهر است من فکر کردم تاسیس یک گالری در بالای شهر کارکرد موفقیتآمیزتری خواهد داشت، چراکه بخاطر یکسری شرایط اجتماعی و اقتصادی که درگیر آن هستیم، مردم مرکز شهر توان مالی کمتری نسبت به قشر مرفه جامعه برای خرید آثار هنری دارند.
وی اظهار کرد: در گام نخست خانه، مسکن، پوشاک، نیازهای اولیه و سفر برای مردم اهمیت دارد و باید تامین شود و بعد خرید چیزهایی که حس خوبی به افراد میدهد و برای دلشان خریداری میکنند، اولویت پیدا میکند. بر همین اساس کسانی که درآمدی برای خرید اولویتهای دومشان ندارند، آثار هنری نمیخرند.
مدیر گالری کاما بیان کرد: بر همین اساس گالریهای مرکز شهر نسبت به نگارخانههایی که در بالای شهر راهاندازی شدهاند و فعالیت میکنند با افت فروش بیشتری مواجه میشوند.
وی همچنین تاکید کرد: آدمهای قشر مرفه وقت ندارند که برای خرید آثار هنری ترافیک را تحمل کنند بنابراین ترجیح میدهند در محدودهای که هستند، اثری را بخرند.
خوش اقبال گفت: اگر قرار است فروش آثار هنری را بالا بریم باید ساز و کاری ایجاد شود تا مجموعه درگیر شود، البته منظور از این امر، صرفا ارزان کردن قیمت آثار هنری نیست. آثار هنری در همه جای ایران، چون محصولی خاص است قیمت بالایی هم دارد بنابراین راهکار درستی نیست که قیمت آثار هنری را پایین بیاوریم.
وی افزود: ما به هنرمندانی که هنوز کارهایشان وارد چرخه اقتصادی نشده پیشنهاد میدهیم که کارهایشان را گران نفروشند و در دورههای بعدی قیمت کارهایشان را بالا ببرند. این پیشنهادی است که من به هنرمندان جوان دادهام و از اجرای ان هم جواب گرفتهام.
مدیر گالری کاما تصریح کرد: وقتی قیمتگذاری نرمال و بر اساس پیشینه و کیفیت کار باشد همه آثار هنری به فروش میرسند.