از کنسرت های رایگان تا تهیه کنندگی آقازاده ها در موسیقی
سال ۹۷ در کنار مشکلات اقتصادی بی شماری که داشت، اما نشان داد که بعضی خوانندهها درد مردم را دارند و در اعلام این همدلی، اقدام به برگزاری کنسرتهای خیابانی کردند و یا در اقدامی انسان دوستانه و برای تسکین درد مردم کنسرتهای خود را ولو با خسارتهای مادی بیشمار لغو کردند.
خبرگزاری میزان -
از استعفای محمد علی بهمنی تا ورود یک آقازاده به اسپانسری آلبوم محسن چاووشی و حواشی طبق معمول جشنواره موسیقی فجر که هر سال در ایام بهمن شاهد آن هستیم تنها بخشی از موضوعاتی است که در این یکسال اخیر شاهد آن بودیم.
اکنون و در واپسین روزهای پایانی سال ۹۷ نگاهی داشتیم به مهمترین و پر سر و صداترین اخباری که در یک سال اخیر در حوزه موسیقی کشور اتفاق افتاده است که در ادامه میخوانید:
*آلبوم پر حاشیهای که بالاخره مجوز ارشاد گرفت
مرداد ماه امسال بود که باز محسن چاوشی از پر طرفدارترین خوانندگان پاپ یک دههی اخیر موسیقی ایران خبر ساز شد. حواشی پیرامون مجوز ندادن به آلبوم "ابراهیم" توسط مرکز موسیقی ارشاد باعث شد تا این خواننده در تهدیدی اینستاگرامی خبر از انتشار آن بدون مجوز دهد.
وی در پست خود این طور عنوان میکند:
"در ابتدای فعالیتم بعد از شش سال تلاش برای دریافت مجوز و فعالیت به صورت رسمی در چهارچوب معین همیشه تلاش کرده ام در اصول و قوانین حالا یا موافق یا بعضا مخالف سلایق شخصی ام جهت احترام قدم بردارم، اما حالا …
من از مفصل این نکته مجملی گفتم/ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
نظر به پیگیریهای مکرر تهیه کننده و مدیر اجرایی آلبوم «ابراهیم» تا این لحظه موفق به دریافت مجوزات از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشدیم.
با توجه به وقفهی طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دل گرمی این روزهای سخت به اتفاق تهیه کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مرداد ماه گرفتیم.
بدیهی است که تا تاریخ بیستم مرداد ماه مثل ۹ ماه پیش منتظر میمانیم در غیر این صورت با احترام تقدیم خواهد شد. شایان ذکر است آلبوم دارای کپی رایت بین المللی است و قوانین حق و حقوق مولفین و مصنفین رعایت خواهد شد. من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است …"
البته در حواشی آلبوم "ابراهیم" محسن چاوشی باید گفت که ماه گذشته خبرهایی مبنی بر اصلاحیهی پنج قطعه از این آلبوم منتشر شد. اصلاحیههایی که گویا محسن چاوشی حاضر به انجام آنها نشده بود. خبر تا جایی پیش رفت که حتی شایعه شد محسن چاوشی ممنوع الکار شده است. البته رئیس واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد خبر ممنوع الکاری محسن چاوشی را تکذیب کرد.
محسن چاوشی در این آلبوم سعی کرد تا فرم جدید از موسیقی را ارائه کند همان طور که او در سالهای گذشته نیز با انتشار آلبومهایی چون: "من خود آن سیزده ام"، "امیر بی گزند"، (سنتوری (و … فضاهایی جدید را تجربه کرده است.
این آلبوم البته و بعد از جنجالهای فراوان، روز یکشنبه، ۱۱ شهریور ماه در سه نسخهی فیزیکی با ۶ قطعه و با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را گرفت و روانهی بازار موسیقی شد.
* از لغو کنسرت تا برگزاری کنسرت رایگان در سال بحران اقتصادی
۵ تیرماه امسال بود که سیروان خسروی، دوازده سانس کنسرتش را به دلیل وضعیت بد معیشتی جامعه لغو کرد و مجبور به پرداخت غرامتی ۱۵۰ میلیون تومانی برای خسارت کنسلیِ اجرا به سالن هایش شد.
این اجراها قرار بود از ۲ لغایت ۷ مرداد ۱۳۹۷ در مرکز همایشهای برج میلاد - هر روز دو سانس - روی صحنه بروند.
البته به فاصۀ چند روز بعد از این ماجرا، کنسرت نمایش «سی» که پس از گذشت چهار ماه تلاش از آغاز پیشتولید آن به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری و کارگردانی حسن معجونی با متنی از محمد چرم شیر قرار بود در سالن رویال هال به اجرا در آید، به یکباره توسط روابط عمومی برنامه لغو شد. آنها دلیل این کار را مساعد نبودن شرایط اجتماعی و خاص و ویژه بودن پروژه "سی" عنوان کردند. در بیانیه آنها آمده بود که تاریخ اجرا تا زمانی بهتر و در روزگاری مهربانتر که مردمِ شریف این مرز و بوم غم و نگرانی معیشتی کمتری داشته باشند، به تعویق میافتد.
خبر حمایتهای مردمی خواننده ها، تنها به این جا اکتفا نکرد و در مرداد ماه بود که جمعی از خوانندگان در اقدامی عام المنفعه و جهت برگزاری کنسرتهای رایگان در سطح شهر و با هدف تسکین مشکلات اقتصادی مردم اعلام آمادگی کردند. حتی در این مسیر، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام آمادگی خود از صدور مجوز کنسرتهای رایگان به حمایت از این اقدام مردم دوستانه اقدام کرد.
قرعۀ این کار خیرانه عملاً با اجرای ارکستر سازهای ملی ایران به خوانندگی محمد معتمدی و رهبری علی اکبر قربانی، هشتم و نهم شهریور در پارک آب و آتش تهران محقق شد. اجرایی که در آن قطعاتی از موسیقی ایرانی را برای عموم مردم و به صورت رایگان و بدون هیچ گونه ادعایی برگزار کردند.
البته ناگفته نماند این خواننده چند ماه پیش از این اجرا، برنامهای مشابه را در شهر ساری و به صورت رایگان برای مردم برگزار کرده بود که با استقبال بسیار زیاد مردم روبرو شد.
در اقدامی دیگر شهرام شکوهی خواننده پاپ کشورمان در ماههای اخیر با برگزاری کنسرتی با بلیتهای ارزانقیمت به وعدههایی که به طرفدارانش داده بود، عمل کرد.
البته وی معتقد بود که کمبود تبلیغات و اطلاع رسانی توسط برگزارکنندگان کنسرت و رسانهها باعث شده بود تا اغلب شرکتکنندگان وی از طریق شبکههای اجتماعی خودش مطلع شوند و بلیت بخرند.
در ابتدای اسفند بود که این خواننده نقدی به برگزاری کنسرتهای رایگان که در چند وقت اخیر از سوی برخی چهرههای شاخص موسیقی مطرح شده بود وارد کرد و در مطلبی که در ابتدای اسفند از او منتشر شد، گفت که بیشتر از هر چیز این مسئله تنها، یک جنجال خبری و بازی با افکار عمومی است. موضوعی که هیچوقت عملی نشد و یک عده آمدند گفتند کنسرت مجانی برگزار میکنیم و خبرنگارها و رسانهها تا توانستند روی آن مانور دادند. بعد هم شهرداری و شورای شهر و بعضی نهادهای دیگر شروع به اظهارنظر و اعلام آمادگی در این باره کردند، غافل از اینکه برگزاری کنسرت خیابانی در اینجا انجامشدنی نیست و اجازهاش صادر نمیشود.
*خداحافظی محمدعلی بهمنی از شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی ارشاد
اواسط شهریور ماه امسال بود که خبر استعفای محمد علی بهمنی از سمت ریاست شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی تیتر رسانهها شد.
این شاعر و ترانهسرای نام آشنای کشورمان، دلیل خداحافظیاش را که ۱۷ شهریور منتشر شد، این طور عنوان کرد: من باآگاهیِاشتباهم از قبول (ریاست شورای ترانه) - نه بهدلیل این که شش ماه است کارشناسانش هم حقوقی دریافت نکردهاند، فقط به این دلیل که دیگر مزاحم ترانههای ضعیف نباشم، استعفا میدهم. وی معتقد است؛ متأسفانه روزگاری را میگذرانیم که برایتخریب «موسیقی» رندانه دارند ارج باید و نبایدهای کلمه در ترانه را از باورهامان میربایند.
البته کلیدواژه مهم «ترانههای ضعیف» در این متن و حتی مطرح شدن آن از سوی منتقدان موسیقی پاپ و منتقدان شورای شعر در یکی دو سال اخیر باعث شده بود تا انتظارات از شورا بیشتر شود و برخی به صراحت بگویند چرا برخی ترانههای سطح پایین پاپ باید از سوی شورای شعر دفتر موسیقی مجوز بگیرند.
وی در صحبتهای خود بر این نکته اشاره کرده بود که همکاران من در شورای شعر دفتر موسیقی سعی میکنند تا شعرها و ترانههای مبتذل و سخیف را رد کنند، اما متاسفانه همین آثار و از کانالهای دیگر مجوز پخش میگیرند. البته این کناره گیری تنها کمتر از یک ماه اتفاق افتاد و با درخواست ترابی رئیس دفتر موسیقی ارشاد، دوباره وی در کسوت ریاست شورای شعر وترانه ابقاءشد.
*آقازادهای که تهیه کننده "محسن چاوشی" شد
انگار روزگار آقازادگان تمام نمیشود و هر روز باید شاهد سرک کشیدن آنها در گوشهای باشیم. ورود سید حمید حسینی فرزند سید هادی حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و از چهرههای اصول گرا به حوزه موسیقی و تهیه کنندگی آلبومهای "امیر بی گزند" و "ابراهیم" محسن چاووشی خوانندۀ پاپ کشورمان مسئلهای بود که در ۱۴ مهرماه خبر ساز شاد.
از وقتی آلبوم «امیر بی گزند» منتشر شد، نامِ سیدهادی حسینی به عنوان تهیه کننده، در کنار محسن چاوشی قرار گرفت. حسینی تهیه کنندهی آخرین اثر محسن چاوشی هم هست؛ یعنی آلبوم «ابراهیم» با آن همه حاشیه و ماجراهایی که داشت؛ حاصل سرمایهی سیدهادی حسینی است.
البته حسینی درباره پیشینه خود در حوزه موسیقی توضیح داده است که پیشینه زیادی در حوزه موسیقی ندارم. فقط در حد چند اتفاق کوچک بوده که در تهیه آثار برخی هنرمندان نقش داشتهام. حضورم در این پروژه و تهیهکنندگی آلبوم محسن چاوشی صرفاً به خاطر علاقه شخصی بود و قرارداد این آلبوم حدود دو سال پیش منعقد شد، ولی محسن چاوشی با توجه به وسواسِ کاری و سلیقهاش دوست داشت، بیشتر روی این اثر وقت و انرژی صرف کند تا خروجی کار همانی باشد که میخواهد. قصد ما انتشار آلبومی متفاوت نسبت به آثار قبلی این خواننده بود که من اعتقاد دارم این موضوع رخ داده و کاملاً محسوس است.
البته باید گفت: آقازادگانی که به پشتوانهی جایگاههای پدرانشان یک شبه رهِ صدساله را میپیمایند وخود را گویی صاحبِ همه چیز میدانند و به هر گوشهای که بخواهند سرک میکشند تنها به این موضوع ختم نمیشود و باید دید که در آینده آقازادههای دیگر چطور با پشتوانه مالی و نفوذ پدرانشان در سیستم سر از کارهایی دیگر در میآورند.
*جنجال حضورسریالی یک خواننده روی آنتن!
حاشیههای حضور مسعود صابری پزشکی که خوانندگی را دنبال میکند در برنامه خندوانه باعث شد تا انتقادهای زیادی نسبت به این حضور علیه رسانه ملی ومجری مشهور آن شکل بگیرد. موضوعی که باعث شد کاربران یک بار دیگر سوال مهم خود را مطرح کنند که معیار تلویزیون برای دعوت از این دست خوانندهها چیست و معرفی چنین آدمهایی در برنامههای پرمخاطب بر اساس کدام متر و معیار انجام میشود وچرا تریبون صدا و سیما هرگز در اختیار هنرمندان برجستهای همچون کیهان کلهر و حسین علیزاده و... قرار نمیگیرد.
حاشیههای مربوط به ماجرای مسعود صابری از زمانی مطرح شد که عکسهایش در قالب تبلیغ یک کنسرت موسیقی، فضای بسیاری از بیلبوردهای بزرگ تهران را پر کرد. واکنشهای کاربران شبکههای اجتماعی به این اتفاق از همان زمان آغاز شد. طولی هم نکشید که کنسرت این خواننده برگزار شد و تنشها و حواشی پیرامون این خواننده جویاینام فزونی گرفت.
ویدئوهای کوتاهی از اجرای اشتباه و اصطلاحاً «فالش» او دست به دست شد و انتقادهای زیادی را برانگیخت. این در حالی بود که برخی نیز یک ویدئوی کوتاه را بهعنوان "فیلم لو رفته از اجرای پلیبک" مسعود صابری بازانتشار کردند. در این ویدئو همزمان که خواننده میکروفن را سمت جمعیت میگیرد تا آنها بخشی از ترانه را بخوانند، صدای خودش هم با وضوح کامل شنیده میشود. برخی از کاربران شبکههای اجتماعی اعتقاد دارند که این اتفاق، نشاندهنده اجرای پلیبک است. اما این همه ماجرا نبود. در روزهای ابتدایی بهمن بود که باز یک ویدئوی کوتاه پنج دقیقهای در فضای مجازی منتشر شد که پدیده «مسعود صابری» و فرآیند شهرتسازی او را در تلویزیون و در فضای موسیقی ایران نقد میکرد. ویدئویی که در فاصله کوتاهی، بارها و بارها نشر و بازنشر شد و انتقادهای عمومی را تعمیق و تشدید کرد.
* جشنوارۀ موسیقی سی و چهارم با حواشی بسیار
انصراف پوریا اخواص و امیر اثنی عشری دو خواننده موسیقی کشورمان از بزرگترین رویداد موسیقی کشور که به فاصله دو روزه پس از هم و در روزهای ۶ و ۷ بهمن اتفاق افتاد، موضوعی است که بازتاب ویژهای در رسانههای خبری داشت.
موضوع از آن جا اتفاق افتاد که آنها در نامهای سرگشاده به دبیر جشنواره خواستار این شدند که چرا نباید اسمشان در جدول رسمی جشنواره و تنها چند روز مانده به آغاز آن باشد؛ تبعیض در اجرای بعضی خوانندهها و ایجاد فرصت همکاری برای دیگران با دو گروه دیگر و محدود کردن آنها به حضور در یک گروه موضوعی دیگر بود که آن را بر خلاف یک جشنواره معتبر موسیقی میدانستند و به آن اعتراض داشتند. البته تنها به فاصله چند ساعت بعد، روابط عمومی ستاد جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به این هنرمندان متنی را در اختیار رسانهها قرار داد که کاملاً تمام این موارد را از اساس نفی میکرد و تنها آن را ساختۀ ذهنی این هنرمندان میدانست.
البته به آنها باید دعوت نکردن هیچ کدام از خوانندگان با سابقهی عرصه موسیقی پاپ، حذف بخش کودک در جشنواره سیوچهارم و محدود شدن بخش بین الملل به حضور ۵ گروه و نیمه تعطیل ماندن آن در مقایسه با سالهای گذشته را هم اضافه کرد.
*انتشار نامه علی رهبری به وزیر ارشاد؛ از بی اعتباری جشنواره فجر تا مشکل مجوزها
در ۹ اسفند ماه امسال، علی رهبری آهنگساز و رهبر ارکستر در نامهای خطاب به وزیر ارشاد، مهمترین مشکلات عرصه موسیقی ایران را یادآور شد.
سرفصلهای این نامه به مشکلات جشنواره موسیقی فجر، بنیاد رودکی، اعطای مجوّز به قطعات موسیقی اشاره دارد و رهبری معتقد است؛ اینها مشکلات تازهای نیستند و طبیعتاً سالها پیش باید به آنها پرداخته میشد و بدون هیج تعارف و ملاحظهای باید بگویم که این مشکلات تاکنون صدمات جبران ناپذیری به چهره و آبروی وزارت ارشاد وارد کرده اند و بی هیچ شک و شبههای این مشکلات بدون اقدام مستقیم حضرتعالی قابل حل نخواهند بود. البته نمونههای این اعتراض در چند سال اخیر بسیار اتفاق افتاده و اگر نخواهیم خیلی دور برویم باید به اعتراض پوریا اخواص و امیر اثنی عشری و چند بانوی نوازنده در دوره اخیر جشنواره اشاره کنیم موضوعی که باید دید چقدر مورد توجه وزیر ارشاد و مدیران ارشد این وزارتخانه قرار گرفته و در صدد رفع آن در دورۀ آتی جشنواره بر میآیند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی میزان،سال ۹۷ در کنار مشکلات اقتصادی بی شماری که داشت، اما نشان داد که بعضی خوانندهها درد مردم را دارند و در اعلام این همدلی، اقدام به برگزاری کنسرتهای خیابانی کردند و یا در اقدامی انسان دوستانه و برای تسکین درد مردم کنسرتهای خود را ولو با خسارتهای مادی بیشمار لغو کردند.
از استعفای محمد علی بهمنی تا ورود یک آقازاده به اسپانسری آلبوم محسن چاووشی و حواشی طبق معمول جشنواره موسیقی فجر که هر سال در ایام بهمن شاهد آن هستیم تنها بخشی از موضوعاتی است که در این یکسال اخیر شاهد آن بودیم.
اکنون و در واپسین روزهای پایانی سال ۹۷ نگاهی داشتیم به مهمترین و پر سر و صداترین اخباری که در یک سال اخیر در حوزه موسیقی کشور اتفاق افتاده است که در ادامه میخوانید:
*آلبوم پر حاشیهای که بالاخره مجوز ارشاد گرفت
مرداد ماه امسال بود که باز محسن چاوشی از پر طرفدارترین خوانندگان پاپ یک دههی اخیر موسیقی ایران خبر ساز شد. حواشی پیرامون مجوز ندادن به آلبوم "ابراهیم" توسط مرکز موسیقی ارشاد باعث شد تا این خواننده در تهدیدی اینستاگرامی خبر از انتشار آن بدون مجوز دهد.
وی در پست خود این طور عنوان میکند:
"در ابتدای فعالیتم بعد از شش سال تلاش برای دریافت مجوز و فعالیت به صورت رسمی در چهارچوب معین همیشه تلاش کرده ام در اصول و قوانین حالا یا موافق یا بعضا مخالف سلایق شخصی ام جهت احترام قدم بردارم، اما حالا …
من از مفصل این نکته مجملی گفتم/ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
نظر به پیگیریهای مکرر تهیه کننده و مدیر اجرایی آلبوم «ابراهیم» تا این لحظه موفق به دریافت مجوزات از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشدیم.
با توجه به وقفهی طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دل گرمی این روزهای سخت به اتفاق تهیه کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مرداد ماه گرفتیم.
بدیهی است که تا تاریخ بیستم مرداد ماه مثل ۹ ماه پیش منتظر میمانیم در غیر این صورت با احترام تقدیم خواهد شد. شایان ذکر است آلبوم دارای کپی رایت بین المللی است و قوانین حق و حقوق مولفین و مصنفین رعایت خواهد شد. من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است …"
البته در حواشی آلبوم "ابراهیم" محسن چاوشی باید گفت که ماه گذشته خبرهایی مبنی بر اصلاحیهی پنج قطعه از این آلبوم منتشر شد. اصلاحیههایی که گویا محسن چاوشی حاضر به انجام آنها نشده بود. خبر تا جایی پیش رفت که حتی شایعه شد محسن چاوشی ممنوع الکار شده است. البته رئیس واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد خبر ممنوع الکاری محسن چاوشی را تکذیب کرد.
محسن چاوشی در این آلبوم سعی کرد تا فرم جدید از موسیقی را ارائه کند همان طور که او در سالهای گذشته نیز با انتشار آلبومهایی چون: "من خود آن سیزده ام"، "امیر بی گزند"، (سنتوری (و … فضاهایی جدید را تجربه کرده است.
این آلبوم البته و بعد از جنجالهای فراوان، روز یکشنبه، ۱۱ شهریور ماه در سه نسخهی فیزیکی با ۶ قطعه و با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را گرفت و روانهی بازار موسیقی شد.
* از لغو کنسرت تا برگزاری کنسرت رایگان در سال بحران اقتصادی
۵ تیرماه امسال بود که سیروان خسروی، دوازده سانس کنسرتش را به دلیل وضعیت بد معیشتی جامعه لغو کرد و مجبور به پرداخت غرامتی ۱۵۰ میلیون تومانی برای خسارت کنسلیِ اجرا به سالن هایش شد.
این اجراها قرار بود از ۲ لغایت ۷ مرداد ۱۳۹۷ در مرکز همایشهای برج میلاد - هر روز دو سانس - روی صحنه بروند.
البته به فاصۀ چند روز بعد از این ماجرا، کنسرت نمایش «سی» که پس از گذشت چهار ماه تلاش از آغاز پیشتولید آن به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری و کارگردانی حسن معجونی با متنی از محمد چرم شیر قرار بود در سالن رویال هال به اجرا در آید، به یکباره توسط روابط عمومی برنامه لغو شد. آنها دلیل این کار را مساعد نبودن شرایط اجتماعی و خاص و ویژه بودن پروژه "سی" عنوان کردند. در بیانیه آنها آمده بود که تاریخ اجرا تا زمانی بهتر و در روزگاری مهربانتر که مردمِ شریف این مرز و بوم غم و نگرانی معیشتی کمتری داشته باشند، به تعویق میافتد.
خبر حمایتهای مردمی خواننده ها، تنها به این جا اکتفا نکرد و در مرداد ماه بود که جمعی از خوانندگان در اقدامی عام المنفعه و جهت برگزاری کنسرتهای رایگان در سطح شهر و با هدف تسکین مشکلات اقتصادی مردم اعلام آمادگی کردند. حتی در این مسیر، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام آمادگی خود از صدور مجوز کنسرتهای رایگان به حمایت از این اقدام مردم دوستانه اقدام کرد.
قرعۀ این کار خیرانه عملاً با اجرای ارکستر سازهای ملی ایران به خوانندگی محمد معتمدی و رهبری علی اکبر قربانی، هشتم و نهم شهریور در پارک آب و آتش تهران محقق شد. اجرایی که در آن قطعاتی از موسیقی ایرانی را برای عموم مردم و به صورت رایگان و بدون هیچ گونه ادعایی برگزار کردند.
البته ناگفته نماند این خواننده چند ماه پیش از این اجرا، برنامهای مشابه را در شهر ساری و به صورت رایگان برای مردم برگزار کرده بود که با استقبال بسیار زیاد مردم روبرو شد.
در اقدامی دیگر شهرام شکوهی خواننده پاپ کشورمان در ماههای اخیر با برگزاری کنسرتی با بلیتهای ارزانقیمت به وعدههایی که به طرفدارانش داده بود، عمل کرد.
البته وی معتقد بود که کمبود تبلیغات و اطلاع رسانی توسط برگزارکنندگان کنسرت و رسانهها باعث شده بود تا اغلب شرکتکنندگان وی از طریق شبکههای اجتماعی خودش مطلع شوند و بلیت بخرند.
در ابتدای اسفند بود که این خواننده نقدی به برگزاری کنسرتهای رایگان که در چند وقت اخیر از سوی برخی چهرههای شاخص موسیقی مطرح شده بود وارد کرد و در مطلبی که در ابتدای اسفند از او منتشر شد، گفت که بیشتر از هر چیز این مسئله تنها، یک جنجال خبری و بازی با افکار عمومی است. موضوعی که هیچوقت عملی نشد و یک عده آمدند گفتند کنسرت مجانی برگزار میکنیم و خبرنگارها و رسانهها تا توانستند روی آن مانور دادند. بعد هم شهرداری و شورای شهر و بعضی نهادهای دیگر شروع به اظهارنظر و اعلام آمادگی در این باره کردند، غافل از اینکه برگزاری کنسرت خیابانی در اینجا انجامشدنی نیست و اجازهاش صادر نمیشود.
*خداحافظی محمدعلی بهمنی از شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی ارشاد
اواسط شهریور ماه امسال بود که خبر استعفای محمد علی بهمنی از سمت ریاست شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی تیتر رسانهها شد.
این شاعر و ترانهسرای نام آشنای کشورمان، دلیل خداحافظیاش را که ۱۷ شهریور منتشر شد، این طور عنوان کرد: من باآگاهیِاشتباهم از قبول (ریاست شورای ترانه) - نه بهدلیل این که شش ماه است کارشناسانش هم حقوقی دریافت نکردهاند، فقط به این دلیل که دیگر مزاحم ترانههای ضعیف نباشم، استعفا میدهم. وی معتقد است؛ متأسفانه روزگاری را میگذرانیم که برایتخریب «موسیقی» رندانه دارند ارج باید و نبایدهای کلمه در ترانه را از باورهامان میربایند.
البته کلیدواژه مهم «ترانههای ضعیف» در این متن و حتی مطرح شدن آن از سوی منتقدان موسیقی پاپ و منتقدان شورای شعر در یکی دو سال اخیر باعث شده بود تا انتظارات از شورا بیشتر شود و برخی به صراحت بگویند چرا برخی ترانههای سطح پایین پاپ باید از سوی شورای شعر دفتر موسیقی مجوز بگیرند.
وی در صحبتهای خود بر این نکته اشاره کرده بود که همکاران من در شورای شعر دفتر موسیقی سعی میکنند تا شعرها و ترانههای مبتذل و سخیف را رد کنند، اما متاسفانه همین آثار و از کانالهای دیگر مجوز پخش میگیرند. البته این کناره گیری تنها کمتر از یک ماه اتفاق افتاد و با درخواست ترابی رئیس دفتر موسیقی ارشاد، دوباره وی در کسوت ریاست شورای شعر وترانه ابقاءشد.
*آقازادهای که تهیه کننده "محسن چاوشی" شد
انگار روزگار آقازادگان تمام نمیشود و هر روز باید شاهد سرک کشیدن آنها در گوشهای باشیم. ورود سید حمید حسینی فرزند سید هادی حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و از چهرههای اصول گرا به حوزه موسیقی و تهیه کنندگی آلبومهای "امیر بی گزند" و "ابراهیم" محسن چاووشی خوانندۀ پاپ کشورمان مسئلهای بود که در ۱۴ مهرماه خبر ساز شاد.
از وقتی آلبوم «امیر بی گزند» منتشر شد، نامِ سیدهادی حسینی به عنوان تهیه کننده، در کنار محسن چاوشی قرار گرفت. حسینی تهیه کنندهی آخرین اثر محسن چاوشی هم هست؛ یعنی آلبوم «ابراهیم» با آن همه حاشیه و ماجراهایی که داشت؛ حاصل سرمایهی سیدهادی حسینی است.
البته حسینی درباره پیشینه خود در حوزه موسیقی توضیح داده است که پیشینه زیادی در حوزه موسیقی ندارم. فقط در حد چند اتفاق کوچک بوده که در تهیه آثار برخی هنرمندان نقش داشتهام. حضورم در این پروژه و تهیهکنندگی آلبوم محسن چاوشی صرفاً به خاطر علاقه شخصی بود و قرارداد این آلبوم حدود دو سال پیش منعقد شد، ولی محسن چاوشی با توجه به وسواسِ کاری و سلیقهاش دوست داشت، بیشتر روی این اثر وقت و انرژی صرف کند تا خروجی کار همانی باشد که میخواهد. قصد ما انتشار آلبومی متفاوت نسبت به آثار قبلی این خواننده بود که من اعتقاد دارم این موضوع رخ داده و کاملاً محسوس است.
البته باید گفت: آقازادگانی که به پشتوانهی جایگاههای پدرانشان یک شبه رهِ صدساله را میپیمایند وخود را گویی صاحبِ همه چیز میدانند و به هر گوشهای که بخواهند سرک میکشند تنها به این موضوع ختم نمیشود و باید دید که در آینده آقازادههای دیگر چطور با پشتوانه مالی و نفوذ پدرانشان در سیستم سر از کارهایی دیگر در میآورند.
*جنجال حضورسریالی یک خواننده روی آنتن!
حاشیههای حضور مسعود صابری پزشکی که خوانندگی را دنبال میکند در برنامه خندوانه باعث شد تا انتقادهای زیادی نسبت به این حضور علیه رسانه ملی ومجری مشهور آن شکل بگیرد. موضوعی که باعث شد کاربران یک بار دیگر سوال مهم خود را مطرح کنند که معیار تلویزیون برای دعوت از این دست خوانندهها چیست و معرفی چنین آدمهایی در برنامههای پرمخاطب بر اساس کدام متر و معیار انجام میشود وچرا تریبون صدا و سیما هرگز در اختیار هنرمندان برجستهای همچون کیهان کلهر و حسین علیزاده و... قرار نمیگیرد.
حاشیههای مربوط به ماجرای مسعود صابری از زمانی مطرح شد که عکسهایش در قالب تبلیغ یک کنسرت موسیقی، فضای بسیاری از بیلبوردهای بزرگ تهران را پر کرد. واکنشهای کاربران شبکههای اجتماعی به این اتفاق از همان زمان آغاز شد. طولی هم نکشید که کنسرت این خواننده برگزار شد و تنشها و حواشی پیرامون این خواننده جویاینام فزونی گرفت.
ویدئوهای کوتاهی از اجرای اشتباه و اصطلاحاً «فالش» او دست به دست شد و انتقادهای زیادی را برانگیخت. این در حالی بود که برخی نیز یک ویدئوی کوتاه را بهعنوان "فیلم لو رفته از اجرای پلیبک" مسعود صابری بازانتشار کردند. در این ویدئو همزمان که خواننده میکروفن را سمت جمعیت میگیرد تا آنها بخشی از ترانه را بخوانند، صدای خودش هم با وضوح کامل شنیده میشود. برخی از کاربران شبکههای اجتماعی اعتقاد دارند که این اتفاق، نشاندهنده اجرای پلیبک است. اما این همه ماجرا نبود. در روزهای ابتدایی بهمن بود که باز یک ویدئوی کوتاه پنج دقیقهای در فضای مجازی منتشر شد که پدیده «مسعود صابری» و فرآیند شهرتسازی او را در تلویزیون و در فضای موسیقی ایران نقد میکرد. ویدئویی که در فاصله کوتاهی، بارها و بارها نشر و بازنشر شد و انتقادهای عمومی را تعمیق و تشدید کرد.
* جشنوارۀ موسیقی سی و چهارم با حواشی بسیار
انصراف پوریا اخواص و امیر اثنی عشری دو خواننده موسیقی کشورمان از بزرگترین رویداد موسیقی کشور که به فاصله دو روزه پس از هم و در روزهای ۶ و ۷ بهمن اتفاق افتاد، موضوعی است که بازتاب ویژهای در رسانههای خبری داشت.
موضوع از آن جا اتفاق افتاد که آنها در نامهای سرگشاده به دبیر جشنواره خواستار این شدند که چرا نباید اسمشان در جدول رسمی جشنواره و تنها چند روز مانده به آغاز آن باشد؛ تبعیض در اجرای بعضی خوانندهها و ایجاد فرصت همکاری برای دیگران با دو گروه دیگر و محدود کردن آنها به حضور در یک گروه موضوعی دیگر بود که آن را بر خلاف یک جشنواره معتبر موسیقی میدانستند و به آن اعتراض داشتند. البته تنها به فاصله چند ساعت بعد، روابط عمومی ستاد جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به این هنرمندان متنی را در اختیار رسانهها قرار داد که کاملاً تمام این موارد را از اساس نفی میکرد و تنها آن را ساختۀ ذهنی این هنرمندان میدانست.
بیشتر بخوانید:
جشنواره ای بدون رقابت وهیجان
حذف جایزه باربد اتفاق بد دیگری در هنر موسیقی کشور بود که باعث شد تا در میان اهالی موسیقی خبر ساز شود. جایزه بار بد که اتفاقی بزرگ و مفید در رونق جشنواره موسیقی فجر بود به یکباره با روی کار آمدن تیم اجرایی جدید از برنامههای جشنواره حذف شد. اعلام بی اطلاعی شاهین فرهت دبیر جشنواره از حذف این جایزه و پیشنهاد دبیرخانه به گروههای خارجی و داخلی شرکت کننده این رویداد برای استفاده از آثار شاهین فرهت و امیر مهیار تفرشی پور از سیاستگذاران اصلی جشنواره در اجراهای خود از دیگر نکات قابل توجهی است که موجب بروز شائبههایی برای جشنواره موسیقی فجر شد.
حذف جایزه باربد اتفاق بد دیگری در هنر موسیقی کشور بود که باعث شد تا در میان اهالی موسیقی خبر ساز شود. جایزه بار بد که اتفاقی بزرگ و مفید در رونق جشنواره موسیقی فجر بود به یکباره با روی کار آمدن تیم اجرایی جدید از برنامههای جشنواره حذف شد. اعلام بی اطلاعی شاهین فرهت دبیر جشنواره از حذف این جایزه و پیشنهاد دبیرخانه به گروههای خارجی و داخلی شرکت کننده این رویداد برای استفاده از آثار شاهین فرهت و امیر مهیار تفرشی پور از سیاستگذاران اصلی جشنواره در اجراهای خود از دیگر نکات قابل توجهی است که موجب بروز شائبههایی برای جشنواره موسیقی فجر شد.
البته به آنها باید دعوت نکردن هیچ کدام از خوانندگان با سابقهی عرصه موسیقی پاپ، حذف بخش کودک در جشنواره سیوچهارم و محدود شدن بخش بین الملل به حضور ۵ گروه و نیمه تعطیل ماندن آن در مقایسه با سالهای گذشته را هم اضافه کرد.
*انتشار نامه علی رهبری به وزیر ارشاد؛ از بی اعتباری جشنواره فجر تا مشکل مجوزها
در ۹ اسفند ماه امسال، علی رهبری آهنگساز و رهبر ارکستر در نامهای خطاب به وزیر ارشاد، مهمترین مشکلات عرصه موسیقی ایران را یادآور شد.
سرفصلهای این نامه به مشکلات جشنواره موسیقی فجر، بنیاد رودکی، اعطای مجوّز به قطعات موسیقی اشاره دارد و رهبری معتقد است؛ اینها مشکلات تازهای نیستند و طبیعتاً سالها پیش باید به آنها پرداخته میشد و بدون هیج تعارف و ملاحظهای باید بگویم که این مشکلات تاکنون صدمات جبران ناپذیری به چهره و آبروی وزارت ارشاد وارد کرده اند و بی هیچ شک و شبههای این مشکلات بدون اقدام مستقیم حضرتعالی قابل حل نخواهند بود. البته نمونههای این اعتراض در چند سال اخیر بسیار اتفاق افتاده و اگر نخواهیم خیلی دور برویم باید به اعتراض پوریا اخواص و امیر اثنی عشری و چند بانوی نوازنده در دوره اخیر جشنواره اشاره کنیم موضوعی که باید دید چقدر مورد توجه وزیر ارشاد و مدیران ارشد این وزارتخانه قرار گرفته و در صدد رفع آن در دورۀ آتی جشنواره بر میآیند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *