گمنامترین فرمانده چند سال اخیر/ ۴۸۰ دیدار با خانواده شهدا و پیشکسوتان نهاجا
شاید بتوان لقب «گمنامترین و ناشناختهترین فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران» را به امیر شاهصفی اطلاق کرد که در دوران ۱۰ سال فرماندهیاش در نیروی هوایی ارتش، حتی یک مصاحبه هم با هیچ رسانهای انجام نداد.
خبرگزاری میزان -
«حسن شاهصفی» متولد شهرستان دماوند در سال ۱۳۴۳ است. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۶۱ به استخدام نیروی هوایی ارتش در آمد و پس از گذراندن دورههای مربوطه در دانشکده خلبانی، با درجه «ستواندومی» فارغالتحصیل شد. وی پس از آن به عنوان خلبان هواپیمای شکاری در پایگاههای مختلف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول به فعالیت شد و در سال ۱۳۷۵ دوره عالی رستهای و در سال ۱۳۷۸ دوره فرماندهی و ستاد را در دانشکده دافوس ارتش با موفقیت به اتمام رساند. پس از اتمام جنگ تحمیلی نیز او در ماموریتهای گشت هوایی، اسکرامبل حقیقی، رزمایشهای مشترک، رژه هوایی و پروازهای تست و اورهال هواپیما حضوری پررنگ داشت.
امیر «شاهصفی» بهدلیل لیاقت و شایستگی در طول خدمت جمعا به مدت ۲ سال ارشدیت، ۳ مورد تشویق در دستور نیرو، ۱۳ مورد تشویق در دستور یگان و یک مورد تقدیر کتبی مفتخر شد.
امیر شاهصفی در سال ۱۳۸۵ جوانترین خلبانی شد که فرماندهی پایگاه چهارم شکاری دزفول را برعهده گرفت.
او پس از خدمت در مسئولیتهایی همچون «ریاست دایره عملیات تاکتیکی معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش»، «جانشینی مدیر عملیات معاونت عملیات نهاجا»، «جانشینی و فرماندهی پایگاه چهارم شکاری» و همچنین «جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش»، در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ طی حکمی از سوی فرمانده کل قوا به عنوان فرمانده نیروی هوایی منصوب و در مجموع به مدت ۳ هزار و ۳۳۷ روز مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را عهدهدار شد.
امیر شاه صفی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، طولانیترین دوران فرماندهی در نیروی هوایی را داشت.
امیر شاهصفی دوران گذار نیروی هوایی را با موفقیت مدیریت کرد
امیر سرتیپ «حسین خلیلی» از خلبانان پیشکسوت و از یادگاران دوران دفاع مقدس، در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، اظهار کرد: امیر شاهصفی در سال ۱۳۶۱ بعین در اوج جنگ به عشق دفاع از کشور وارد نیروی هوایی ارتش شد و رسته خلبانی را برای خود انتخاب کرد و در سالهای آخر جنگ، سختترین ماموریتهای برونمرزی را سوار بر جنگنده بمب افکن اف ۵ انجام داد.
وی افزود: بعد از جدایی پدافند هوایی از نیروی هوایی در سال ۸۷ و هنگامی که امیر «احمد میقانی» از فرماندهی نیروی هوایی جدا شد و فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء را بر عهده گرفت، این امیر شاهصفی بود که در چنین شرایط سخت و خطیری، فرماندهی نیروی هوایی ارتش را عهدهدار شد. جدایی و دو تکه شدن در یک نیرو سخت است، اما امیر شاه صفی از تمام وجود خود مایه گذاشت و موفق شد این دوران گذار را به نحوی مدیریت کند که هیچ خللی در ماموریتها و آمادگیهای رزمی نیوری هوایی ایجاد نشود.
تبعیت از شهیدان بابایی و اردستانی؛ حتی در مصاحبه نکردن با رسانهها
امیر خلیلی ادامه داد: امیر شاهصفی ارادات ویژهای به شهیدان بابایی و اردستانی از شهدای شاخص نیروی هوایی داشت و به تبعیت از این دو شهید که در طول حیات خود هیچگونه مصاحبه و گفتگویی نداشتند، در تمام مدت ۱۰ سال فرماندهیاش در نیروی هوایی، هیچگاه پیش نیامد که مصاحبهای با رسانهها انجام دهد.
این خلبان پیشکسوت نهاجا عنوان کرد: با وجود اینکه امیر شاهصفی توانایی بسیار زیادی در بیان و صحبت کردن داشت، اما هیچوقت با رسانهها مصاحبهای انجام نداد. از سوی دیگر ظهور و بروز بسیار پایین رسانهای امیر شاهصفی را میتوان بهخاطر هوش سرشار او دانست چراکه او به درستی بر این باور بود که تبعات منفی حرف زدن بیشتر از تبعات مثبت آن است.
توجه ویژه امیر شاهصفی به پیشکسوتان و بزرگان نیروی هوایی
امیر خلیلی در ادامه با اشاره به یک ویژگی ممتاز دیگر امیر شاهصفی گفت: احترامی که امیر شاهصفی برای پیشکسوتان نهاجا و مجاهدین دفاع مقدس قائل بود، همواره زبانزد بود. امیر سرتیپ خلبان «منوچهر محققی» از یادگاران دوران دفاع مقدس است که پس از جنگ بسیار ناشناخته و گمنام باقی ماند و حتی به دلیل کمتوجهیهای نیروی هوایی ارتش، از این نیرو دلخوری داشت. هنگامیکه خبر بیماری و بستری شدن امیر محققی به امیر شاهصفی رسید، ایشان با تمام وجود مراتب شغلی خود را زیر پا گذاشت و به عیادت امیر محققی رفت و اصطلاحا او را با نیروی هوایی آشتی داد.
وی افزود: به هنگام درگذشت امیر «اصغر ایمانیان» که تیمسار قبل از انقلاب بود و بعد از انقلاب به عنوان اولین فرمانده نیروی هوایی منصوب شده بود، امیر شاهصفی در مراسمی که در میدان صبحگاه ترتیب داده شد، تجلیل بسیار شایستهای از ایشان کردند و مقدمات را به نحوی تنظیم کردند که پیکر امیر ایمانیان در قطعه صالحین به خاک سپرده شود.
امیر شاهصفی بسیار کریم بود
این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه امیر شاهصفی انسانی بسیار کریم بود، اظهار کرد: هنگامیکه امیر شاهصفی فرمانده نیروی هوایی ارتش شد، حتی با برخی از افرادی که در زمان فرماندهیشان با او خوب تا نکرده بودند، رفتار بسیار نیکویی داشت و از آنها به عنوان چهرههای ماندگار نیروی هوایی تجلیل کرد
جمعهای نیامد که فرمانده به خانواده شهدا و پیشکسوتان نهاجا سر نزند
وی در پایان گفت: امیر شاهصفی دقیقا ۱۰ سال فرمانده نیروی هوایی ارتش بود و شما در طول این ۱۰ سال هیچ روز جمعهای را پیدا نمیکنید که ایشان به خانواده یک شهید یا آزاده یا پیشکسوت نیروی هوایی ارتش سر نزده باشد. به عبارت دیگر ۱۰ سال گذشت و ۴۸۰ جمعه آمد و آدینهای نبود که فرمانده به خانواده شهدا و پیشکسوتان و آزادگان نهاجا سر نزند.
۶ ویژگی برجسته مدیریتی امیر شاهصفی
امیر سرتیپ دوم خلبان «رضا رمضانی» در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی ضمن گرامیداشت سالگرد بازگشت آزادگان سرافراز به کشور به خصوص گرامیداشت سیدالاسرا شهید حسین لشکری، پیرامون ۱۰ سال فرماندهی امیر شاهصفی در نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی یک نیروی تجهیزاتمحور است و زمانی که امیر «حسن شاهصفی» فرماندهی نیروی هوایی را در سال ۸۷ عهدهدار شدند شدیدترین تحریمها علیه نیروی هوایی ما اعمال شده بود و هر روز هم این عرصه تنگتر میشد.
وی با بیان اینکه «اعتماد به نسل جدید و فرماندهان جوان»، «بهبود فناوریهای تجهیزاتی نیروی هوایی» و «همتاسازی پرسنل و فرماندهان»، «ارتقاء کیفیت آموزش»، «ارتقاء توان رزمی» و «توجه به وصعیت کارکنان به خصوص کارکنان بازنشسته و خانواده شهدا و ایثارگران» از جمله مهمترین اقدامات دوره ۱۰ ساله فرماندهی امیر شاه صفی در نهاجا بود، افزود: همچنین «بینش بسیار عمیق و راهبردی نسبت به مسائل لشکری و کشوری» و «کوشا بودن و روحیه خستگیناپذیری» از دیگر خصوصیات بارز امیر شاهصفی بود.
سوانح هوایی به حداقل ممکن رسید
این خلبان پیشکسوت نهاجا با بیان اینکه امیر شاه صفی در طول فرماندهی نیروی هوایی بارها و بارها و طبق برنامه از تمام پایگاههای هوایی کشور بازدید میکرد و سرکشیهای میدانی خود را به صورت مرتب انجام میداد، افزود: الحمدالله در زمان فرماندهی امیر شاهصفی در نهاجا، سوانح هوایی به حداقل ممکن رسید و آن سوانحی هم که ایجاد شد به هیچ وجه به دلیل مشکل در سامانه مدیریتی نبود.
نقشآفرینی قدرتمندانه در نشاندن هواپیمای حامل عبدالمالک ریگی
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، ۲۸ مرداد ۹۷ طی حکمی از سوی حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» به جای امیر سرتیپ خلبان «حسن شاهصفی» به عنوان فرمانده جدید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.
شاید بتوان لقب «گمنامترین و ناشناختهترین فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران» را به امیر شاهصفی اطلاق کرد که در دوران ۱۰ سال فرماندهیاش در نیروی هوایی ارتش، حتی یک مصاحبه هم با هیچ رسانهای انجام نداد.
شاید بتوان لقب «گمنامترین و ناشناختهترین فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران» را به امیر شاهصفی اطلاق کرد که در دوران ۱۰ سال فرماندهیاش در نیروی هوایی ارتش، حتی یک مصاحبه هم با هیچ رسانهای انجام نداد.
«حسن شاهصفی» متولد شهرستان دماوند در سال ۱۳۴۳ است. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۶۱ به استخدام نیروی هوایی ارتش در آمد و پس از گذراندن دورههای مربوطه در دانشکده خلبانی، با درجه «ستواندومی» فارغالتحصیل شد. وی پس از آن به عنوان خلبان هواپیمای شکاری در پایگاههای مختلف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول به فعالیت شد و در سال ۱۳۷۵ دوره عالی رستهای و در سال ۱۳۷۸ دوره فرماندهی و ستاد را در دانشکده دافوس ارتش با موفقیت به اتمام رساند. پس از اتمام جنگ تحمیلی نیز او در ماموریتهای گشت هوایی، اسکرامبل حقیقی، رزمایشهای مشترک، رژه هوایی و پروازهای تست و اورهال هواپیما حضوری پررنگ داشت.
امیر «شاهصفی» بهدلیل لیاقت و شایستگی در طول خدمت جمعا به مدت ۲ سال ارشدیت، ۳ مورد تشویق در دستور نیرو، ۱۳ مورد تشویق در دستور یگان و یک مورد تقدیر کتبی مفتخر شد.
امیر شاهصفی در سال ۱۳۸۵ جوانترین خلبانی شد که فرماندهی پایگاه چهارم شکاری دزفول را برعهده گرفت.
او پس از خدمت در مسئولیتهایی همچون «ریاست دایره عملیات تاکتیکی معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش»، «جانشینی مدیر عملیات معاونت عملیات نهاجا»، «جانشینی و فرماندهی پایگاه چهارم شکاری» و همچنین «جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش»، در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ طی حکمی از سوی فرمانده کل قوا به عنوان فرمانده نیروی هوایی منصوب و در مجموع به مدت ۳ هزار و ۳۳۷ روز مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را عهدهدار شد.
امیر شاه صفی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، طولانیترین دوران فرماندهی در نیروی هوایی را داشت.
امیر شاهصفی دوران گذار نیروی هوایی را با موفقیت مدیریت کرد
امیر سرتیپ «حسین خلیلی» از خلبانان پیشکسوت و از یادگاران دوران دفاع مقدس، در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، اظهار کرد: امیر شاهصفی در سال ۱۳۶۱ بعین در اوج جنگ به عشق دفاع از کشور وارد نیروی هوایی ارتش شد و رسته خلبانی را برای خود انتخاب کرد و در سالهای آخر جنگ، سختترین ماموریتهای برونمرزی را سوار بر جنگنده بمب افکن اف ۵ انجام داد.
وی افزود: بعد از جدایی پدافند هوایی از نیروی هوایی در سال ۸۷ و هنگامی که امیر «احمد میقانی» از فرماندهی نیروی هوایی جدا شد و فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء را بر عهده گرفت، این امیر شاهصفی بود که در چنین شرایط سخت و خطیری، فرماندهی نیروی هوایی ارتش را عهدهدار شد. جدایی و دو تکه شدن در یک نیرو سخت است، اما امیر شاه صفی از تمام وجود خود مایه گذاشت و موفق شد این دوران گذار را به نحوی مدیریت کند که هیچ خللی در ماموریتها و آمادگیهای رزمی نیوری هوایی ایجاد نشود.
تبعیت از شهیدان بابایی و اردستانی؛ حتی در مصاحبه نکردن با رسانهها
امیر خلیلی ادامه داد: امیر شاهصفی ارادات ویژهای به شهیدان بابایی و اردستانی از شهدای شاخص نیروی هوایی داشت و به تبعیت از این دو شهید که در طول حیات خود هیچگونه مصاحبه و گفتگویی نداشتند، در تمام مدت ۱۰ سال فرماندهیاش در نیروی هوایی، هیچگاه پیش نیامد که مصاحبهای با رسانهها انجام دهد.
این خلبان پیشکسوت نهاجا عنوان کرد: با وجود اینکه امیر شاهصفی توانایی بسیار زیادی در بیان و صحبت کردن داشت، اما هیچوقت با رسانهها مصاحبهای انجام نداد. از سوی دیگر ظهور و بروز بسیار پایین رسانهای امیر شاهصفی را میتوان بهخاطر هوش سرشار او دانست چراکه او به درستی بر این باور بود که تبعات منفی حرف زدن بیشتر از تبعات مثبت آن است.
توجه ویژه امیر شاهصفی به پیشکسوتان و بزرگان نیروی هوایی
امیر خلیلی در ادامه با اشاره به یک ویژگی ممتاز دیگر امیر شاهصفی گفت: احترامی که امیر شاهصفی برای پیشکسوتان نهاجا و مجاهدین دفاع مقدس قائل بود، همواره زبانزد بود. امیر سرتیپ خلبان «منوچهر محققی» از یادگاران دوران دفاع مقدس است که پس از جنگ بسیار ناشناخته و گمنام باقی ماند و حتی به دلیل کمتوجهیهای نیروی هوایی ارتش، از این نیرو دلخوری داشت. هنگامیکه خبر بیماری و بستری شدن امیر محققی به امیر شاهصفی رسید، ایشان با تمام وجود مراتب شغلی خود را زیر پا گذاشت و به عیادت امیر محققی رفت و اصطلاحا او را با نیروی هوایی آشتی داد.
وی افزود: به هنگام درگذشت امیر «اصغر ایمانیان» که تیمسار قبل از انقلاب بود و بعد از انقلاب به عنوان اولین فرمانده نیروی هوایی منصوب شده بود، امیر شاهصفی در مراسمی که در میدان صبحگاه ترتیب داده شد، تجلیل بسیار شایستهای از ایشان کردند و مقدمات را به نحوی تنظیم کردند که پیکر امیر ایمانیان در قطعه صالحین به خاک سپرده شود.
امیر شاهصفی بسیار کریم بود
این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه امیر شاهصفی انسانی بسیار کریم بود، اظهار کرد: هنگامیکه امیر شاهصفی فرمانده نیروی هوایی ارتش شد، حتی با برخی از افرادی که در زمان فرماندهیشان با او خوب تا نکرده بودند، رفتار بسیار نیکویی داشت و از آنها به عنوان چهرههای ماندگار نیروی هوایی تجلیل کرد
جمعهای نیامد که فرمانده به خانواده شهدا و پیشکسوتان نهاجا سر نزند
وی در پایان گفت: امیر شاهصفی دقیقا ۱۰ سال فرمانده نیروی هوایی ارتش بود و شما در طول این ۱۰ سال هیچ روز جمعهای را پیدا نمیکنید که ایشان به خانواده یک شهید یا آزاده یا پیشکسوت نیروی هوایی ارتش سر نزده باشد. به عبارت دیگر ۱۰ سال گذشت و ۴۸۰ جمعه آمد و آدینهای نبود که فرمانده به خانواده شهدا و پیشکسوتان و آزادگان نهاجا سر نزند.
۶ ویژگی برجسته مدیریتی امیر شاهصفی
امیر سرتیپ دوم خلبان «رضا رمضانی» در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی ضمن گرامیداشت سالگرد بازگشت آزادگان سرافراز به کشور به خصوص گرامیداشت سیدالاسرا شهید حسین لشکری، پیرامون ۱۰ سال فرماندهی امیر شاهصفی در نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی یک نیروی تجهیزاتمحور است و زمانی که امیر «حسن شاهصفی» فرماندهی نیروی هوایی را در سال ۸۷ عهدهدار شدند شدیدترین تحریمها علیه نیروی هوایی ما اعمال شده بود و هر روز هم این عرصه تنگتر میشد.
وی با بیان اینکه «اعتماد به نسل جدید و فرماندهان جوان»، «بهبود فناوریهای تجهیزاتی نیروی هوایی» و «همتاسازی پرسنل و فرماندهان»، «ارتقاء کیفیت آموزش»، «ارتقاء توان رزمی» و «توجه به وصعیت کارکنان به خصوص کارکنان بازنشسته و خانواده شهدا و ایثارگران» از جمله مهمترین اقدامات دوره ۱۰ ساله فرماندهی امیر شاه صفی در نهاجا بود، افزود: همچنین «بینش بسیار عمیق و راهبردی نسبت به مسائل لشکری و کشوری» و «کوشا بودن و روحیه خستگیناپذیری» از دیگر خصوصیات بارز امیر شاهصفی بود.
سوانح هوایی به حداقل ممکن رسید
این خلبان پیشکسوت نهاجا با بیان اینکه امیر شاه صفی در طول فرماندهی نیروی هوایی بارها و بارها و طبق برنامه از تمام پایگاههای هوایی کشور بازدید میکرد و سرکشیهای میدانی خود را به صورت مرتب انجام میداد، افزود: الحمدالله در زمان فرماندهی امیر شاهصفی در نهاجا، سوانح هوایی به حداقل ممکن رسید و آن سوانحی هم که ایجاد شد به هیچ وجه به دلیل مشکل در سامانه مدیریتی نبود.
نقشآفرینی قدرتمندانه در نشاندن هواپیمای حامل عبدالمالک ریگی
وی افزود: در دوران فرماندهی امیر شاصفی، برگزاری رزمایشهای تک نیرویی و مشترک، توان رزمی نیروی هوایی را ارتقاء بسیار زیادی بخشید و با توجه به تهدیدات احتمالی هوایی، آماده باش کامل نیرو که میبایست به طور شبانهروزی انجام میشد، به نحو عالی صورت گرفت.
امیر رمضانی همچنین گفت: در بُعد ایجاد امنیت فضای کشور، «نشاندن هواپیمای حامل عبدالمالک ریگی» از جمله نقشآفرینیهای قدرتمندانه امیر شاهصفی در مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی ارتش بود.
دوست داشت یک سرباز گمنام باقی بماند
این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ارتش تاکید کرد: امیر شاهصفی از حیث عملیاتی و فرماندهی، حقیقتا مرد عمل بود و دلیل این موضوع که اظهارنظر و صحبت چندانی در طول این ۱۰ سال از قول او در رسانهها وجود ندارد این است که او همواره دوست داشت یک سرباز گمنام باقی بماند.
وی همچنین گفت: از خدا پنهان نیست از بندگان هم پنهان نباشد که امیر شاصفی از حیث رسیدگی و توجه به خانواده شهدا، ایثارگران، پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و صاحبان تجربه و کارکنان فنی، سرآمد سایر فرماندهان بودند.
دوست داشت یک سرباز گمنام باقی بماند
این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ارتش تاکید کرد: امیر شاهصفی از حیث عملیاتی و فرماندهی، حقیقتا مرد عمل بود و دلیل این موضوع که اظهارنظر و صحبت چندانی در طول این ۱۰ سال از قول او در رسانهها وجود ندارد این است که او همواره دوست داشت یک سرباز گمنام باقی بماند.
وی همچنین گفت: از خدا پنهان نیست از بندگان هم پنهان نباشد که امیر شاصفی از حیث رسیدگی و توجه به خانواده شهدا، ایثارگران، پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و صاحبان تجربه و کارکنان فنی، سرآمد سایر فرماندهان بودند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *