قانون جدید مدیریت بحران مجدداً به شورای نگهبان میرود
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، احمد صادقی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نقش موثر رسانهها در مدیریت بحران اظهار کرد: اگر ما در اوج توانمندی، آمادگی و مجهز به تجهیزات روز دنیا باشیم تنها ۱۰ درصد از خسارتهای جانی ناشی از بحران را میتوانیم جبران کنیم و در واقع مطالعات نشان میدهد کاهش ۹۰ درصد از خسارتها برعهده خود مردم است.
وی با بیان اینکه آموزش همگانی و آماده کردن شهروندان برای بحران موضوع بسیار مهمی است، افزود: در جامعه ما به بحث مدیریت بحران و تاب آوری توجه نمیشود، اما رسانهها با مطالبه گری میتوانند خواهان توجه به این موضوع باشند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تغییر رویکرد در این حوزه را یکی از موضوعات مهم عنوان کرد و گفت: در بحث مدیریت بحران باید رویکرد خود را از «پاسخ محور» بودن به «خطرمحور» بودن تبدیل کنیم و به جای مدیر مقابله، مدیر پیشگیری باشیم. رسانهها نیز میتوانند این موضوع را از شهروندان و مسئولان مطالبه کنند.
صادقی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از فعالیتهای سازمان مدیریت بحران براساس مخاطره لحظهای در شهر تهران برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: این در حالی است که در تمام دنیا برنامه ریزیها برای کلیات مخاطرات در نظر گرفته میشود. ۱۵ سال قبل مصوبهای در هیئت دولت تحت عنوان «طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران» که یک مطالعات داخلی بود مطرح شد و براساس آن مطالعات لرزهای معروف به «جایکا» محور فعالیتهای مدیریت بحران شهر تهران شد. این موضوع اتفاق بسیار خوبی بود، اما این مطالعات نیازمند به روزرسانی است. در ۳ سال گذشته نیز بحث بازنگری در طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران مطرح شد، اما امکان اجرای آن فراهم نشده است.
وی با بیان اینکه بحث ثبات مدیرت بحران در شهر تهران در برنامه سوم عنوان شده و مطالعات اولیه آن صورت گرفته است، گفت: این مطالعات تحت عنوان مدیریت یکپارچه اطلاعات برای ۱۵ سال آینده شهر تهران حائز اهمیت است.
صادقی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر وجود سامانههایی است که اطلاعات را در بحث بحران در اختیار شهروندان و مدیران قرار میدهد، افزود: ۱۵ سامانه در سازمان مدیریت بحران شهر تهران تحت عنوان یک مدیریت یکپارچه اختیارات را در اختیار مسئولان قرار میدهد و طی سالهای گذشته سامانه ارزیابی کاهش خطرپذیری مناطق شهر تهران و سنجش میزان آمادگی دستگاههای مدیریت بحران فعال شده است. در واقع با یک خودارزیابی میتوان متوجه شد که تا چه اندازه آمادگی وجود دارد. فعالیت این سامانهها باید به گونهای شود که این اطلاعات در اختیار شهروندان نیز قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در گذشته دستگاههای مرتبط برای مقابله با حادثه کنار یکدیگر قرار نمیگیرند، عنوان کرد:، اما امروز طی جلسات مستمری که برگزار شده فعالیت آنها در کنار هم محقق شده است؛ این در حالی است که در سیل ۹۲ در مترو دستگاهها در کنار یکدیگر نبودند، اما در حادثه پلاسکو و شهران حضور موثر دستگاهها در کنار یکدیگر را مشاهده کردیم.
طرح جامع مقاوم سازی شبکههای شریان حیاتی موضوع دیگری بود که صادقی به آن اشاره کرد و گفت: دردولت برای این موضع ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و دستاوردهای آن به زودی در اختیار رسانهها قرار میگیرد. همچنین دستاوردهایی هم در حوزه آتش سوزیهای مهیب داشتیم. این نگرانی همیشه وجود داشته که با وقوع زلزله حریقهای مهیب اتفاق بیفتد، اما امروز نگرانیها با مقاوم سازی شبکههای گاز به حداقل رسیده است. همچنین اقدامات موثری به منظور مقاوم سازی شبکههای توزیع آب در بخش مخازن بزرگ و خانگی اتفاق افتاده که نگرانی برای وقوع سیل بعد از زلزله تهران را به شدت کاهش میدهد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تصویب قانون جدید مدیریت بحران توضیح داد: این قانون اخیراً در مجلس به تصویب رسیده و به شورای نگهبان رفته است و در شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شده که طی روزهای آینده پس از رفع این ایردات مجدداً قانون به شورای نگهبان میرود. اگرچه قانون مدیریت بحران ایرادات بسیار زیادی داشت که در جلسات کارشناسی تعدادی از آنها رفع شد، اما با وجود این ایرادات داشتن قانون از بی قانونی بهتر است. برای مدیریت بحران در شهر تهران از سال ۹۳ هیچ قانونی وجود نداشته است.
صادقی در ادامه با بیان اینکه در زمان بروز حادثه مدیر بحران شهر تهران دیگر شهردار نخواهد بود، گفت: براساس این قانون از این پس مدیر بحران شهر تهران وزیر کشور خواهد بود؛ این نشان میدهد که بحران در پایتخت تا چه اندازه اهمیت دارد که برای آن مدیریت در حد ملی در نظر گرفتند. برخلاف نظر برخی از افراد که معتقداند این اقدام موجب تضعیف مدیریت بحران میشود، نظر من خلاف این موضوع است و معتقدم امروز شهردار تهران به عنوان قائم مقام وزیر کشور میتواند در حوزه مدیریت بحران فعالیت کند و در واقع تمامی ابزار و امکانات در سطح ملی در اختیار شهردار تهران قرار میگیرد.
صادقی با بیان اینکه کشور ما همیشه دارای مردم آزادی خواه و عدالت طلب بوده است و به همین دلیل مورد تهدید و ارعاب دشمنان قرار گرفته، گفت: پس از پیروزی انقلاب و استقلال کشور ما قدرتهای بزرگ دچار نگرانی شدند و این موضوع نشان میدهد که ما باید پدافند غیرعامل را در شهر تهران جدی بگیریم، اما متاسفانه این موضوع در شهر تهران جدی گرفته نشده است. البته آقای حناچی برای اولین بار کمیتهای را در شهر تهران برای پدافند غیرعامل ایجاد کرده است، اما این کمیته باید در سطح ملی تشکیل شود و قرارگاهی به ریاست وزیر کشور و حضور یک فرمانده برای این موضوع باید شکل بگیرد که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.
وی با اشاره به نگرانیهایی که بعد از وقوع زلزله در شهر تهران وجود دارد، تصریح کرد: یکی از نگرانیها در زمینه قطع ارتباطات بوده است، به همین منظور هم افزایی برای تدوین مصوبهای انجام شد و در نهایت مصوبه شبکه پایدار ارتباطات مدیریت بحران شهر تهران به تصویب رسید و مطالعات اولیه آن انجام شده است. اگرچه این مصوبه به دلیل هزینه زیاد به اجرا نرسیده، اما براساس آن حداقل ۱۵۰ دکل پایدار در شهر تهران ساخته میشود که در زلزله ۸ ریشری کارکرد خود را از دست نخواهند داد و در آن زمان یک ارتباط پایدار خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در کشور ما مدیران بحران آموزشهای کافی و لازم ندیده اند، گفت: این موضوع جای تامل بسیار دارد، زیرا در این بخش مدیران براساس شایستگیها در جایگاه خود قرار نمیگیرند و در واقع مدیرانی که مغضوب شده باشند را به بحث مدیریت بحران میفرستند.