افزایش مشارکت فرهنگیان در تصمیمسازیها و تبدیل مدرسه به خانه دوم از برنامههای مهم این وزارتخانه است
به گزارش گروه جامعه ، سیدمحمد بطحایی در جلسه شوراهای آموزش و پرورش شهرستانهای جنوبی استان بوشهر با اشاره به تشریح مسایل آموزش و پرورش شهرستانهای جنوبی استان بوشهر توسط استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس و فرهنگیان این مناطق، با تبریک آغاز ماه رجب، اظهار کرد: موارد طرح شده را پیگیری خواهم کرد تا آموزش و پرورش به جایگاه مدنظر و شایسته نظام اسلامی برسد.
وی افزود: اگر آموزش و پرورش به نقطهای نرسد که امکانات و وسایل و تجهیزات لازم را نداشته باشد حتما دچار چالش خواهد شد.
بطحایی خاطر نشان کرد: اگر کشور بخواهد به توسعه یافتگی دست پیداکند؛ ناهنجاریهای رفتاری در آن وجود نداشته باشد و عاطفه و مهربانی در آن افزایش یابد، این هدف و مسیر تنها از طریق آموزش و پرورش امکان پذیر است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیازهای کشور بسیار متنوع است، گفت: اگر کشور همه منابع خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد به طوری که مدارس مجهز و معلمان با مشکلات معیشتی روبرو نباشند این مهم در کوتاه مدت اتفاق نمیافتد و اگر برنامه کوتاه مدت مدنظر باشد باید دیگر به فکر احداث بیمارستانها و توسعه جادهها و ... نباشیم.
بطحایی با اشاره به اینکه در برخی مناطق سازمانهای مجهزی را میبینیم که در کنار آنها مدارس با کمترین امکانات وجود دارد، اظهار کرد: اگر معتقد به نقش آموزش و پرورش هستیم باید از شهردار بخواهیم خیابان را آسفالت نکند، اما حیاط مدرسه را آسفالت کند و در آن روز مشکلات آموزش و پرورس حل خواهد شد.
وی در ادامه گفت: امروز به مدرسهای نیاز داریم که دانش آموز فارغ التحصیل آن مهارتهای ارتباطی و زندگی را داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کشور محدودیت منابع وجود دارد، افزود: زمانی که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی بودم، به این نتیجه رسیده بودیم که ٣برابر بودجه کشور باید به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند تا آموزش و پرورش بتواند نقشهای خود را به خوبی ایفا کند، اما در کوتاه مدت این شدنی نیست.
بطحایی تاکید کرد: در مدیریت استراتژیک مفهوم بسیار مهمی وجود دارد و تا زمانی که در پست اجرایی قرار نگرفته باشیم نمیتوان آن را درک و حس کرد و آن مفهوم مقاومت در برابر تغییر است اگر به این مفهوم دقت نشود دچار مشکل میشویم.
وی در ادامه اضافه کرد: فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش طوری است که باید مقاومت در برابر تغییر را در آن به تدریج کاهش دهیم در غیر اینصورت حرفها شعاری و پوپولیستی خواهد بود و برنامهای که در آموزش و پرورش پیگیری میکنیم افزایش تدریجی مشارکت معلمان در تصمیم سازیها است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: انتخاب و انتصاب نظامند مدیران مدارس، انتخاب نمایندگان معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان و شورای عالی آموزش و پرورش، برنامه ویژه مدارس که دوساعت آموزشی در اختیار مدیر مدرسه قرار گرفته است، از دیگر اقدامات و برنامههایی است که بسیار ارزشمند است و اجرایی شده است.
وی گفت: در سال ٩٧ اعتبارات آموزش و پرورش دو و نیم برابر سال٩۶ است و انشالله این اعتبارات در سال ٩٨ حدود سه برابر سال٩٧خواهد بود. در سال جاری بودجه عمرانی که تخصیص گرفتیم ١١٢ درصد است که این عدد در سال تا پایان اسفند ٩۶ شصت و سه درصد بود.
بطحایی با بیان اینکه در سال ٩٨ با وجود دشمنی قدرتهای جهانی، سال سختی در پیش رو داریم، گفت: با همگرایی و همکاری باید در کنارهم باشیم و امکانات و مقدورات کشور را بشناسیم و با شناخت به سمت پیشرفت برویم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان و تقویت بنیه علمی پذیرش معلمان از طریق ماده ٢٨ را پیگیری خواهیم کرد و مهمترین سیاست آموزش و پرورش تبدیل مدرسه به خانه و محیط دوم زندگی دانش آموزان است تا دانش آموزان با اشتیاق به مدرسه بیایند لذا برای رسیدن به این هدف باید مدرسه، فضای آموزشی، برنامه درسی و محتوا اصلاح شود و معلمان شایستگی لازم را پیدا کنند.