امنیت شهری صرفاً با حضور پلیس فراهم نمیشود/توسعه پیاده روها اولویت شهرداری در مناطق مرکزی شهر است
به گزارش گروه جامعه ؛ پیروز حناچی در «همایش امکان و روش اجرای TOD در تهران (پیادو)» که صبح امروز در ساختمان شماره ۲ شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، گفت: یکی از شعارهایی که ما مطرح کردیم این است که این شهر تنها برای خودروها نیست و باید جایی برای زندگی مردم و آرامش آنها باشد. اگر در مورد وضعیت تهران از این حیث پرسیده شود، نمیتوانیم بگوییم که این شرایط مناسب است؛ هر چند که وضعیت از قبل بهتر شده، اما همچنان غلظت آلایندهها و روزهای ناسالم در شهر نسبت به استانداردهای جهانی بالاتر است.
وی مهمترین علت آلودگی در تهران را تردد خودروهای شخصی و موتورسیکلتهای کاربوراتوری و نیز حرکت خودروهای سنگین آلاینده به خصوص در ساعات شبانه و روزهای تعطیل دانست و عنوان کرد: به عنوان مثال، تردد شبانه خودروهای سنگین که معاینه فنی مناسبی هم ندارند در جمعه شبها باعث افزایش ذرات معلق در صبح روز شنبه است و این نشان میدهد که سیاست نهادهای ذیربط در زمینه آلودگی هوا در امتداد هم نیست و در زمینه معاینه فنی این خودروها، سخت گیریهای لازم صورت نمیگیرد.
حناچی با بیان این که باید شهر را به خصوص در مناطق مرکزی به تسخیر پیاده در آوریم، گفت: باید این پیام را به شهروندان و همه ارسال کنیم که به خصوص در مناطق مرکزی شهر اولویت با پیاده هاست. در این همایش شعار «خیابان کامل» داده شده است، هر چند باید بررسی کنیم که چقدر میتوان این شعار را عملی کرد.
شهردار تهران با بیان اینکه باید روشهای حمل و نقل را تغییر دهیم و سرعت خودروها در خیابانها نیز باید به زیر ۳۰ کیلومتر کاهش پیدا کند، یادآور شد: در خیابان شانزلیزه پاریس با این که این خیابان عریض و دو بانده است، اما بخش عمده این خیابان به پیادهها تعلق دارد و اگر خودرویی هم بخواهد از معبر باریکی که برایش در نظر گرفته شده حرکت کند به دلیل سنگ فرش بودن خیابان مجبور به کاهش سرعت خود است.
حناچی گفت: در زمانی که معاون شهرسازی بودم معاون حمل و نقل پاریس به تهران آمده بود و در جلسهای که با او داشتیم درباره سیاستهای ترافیکی در پاریس پرسیدیم. بنا به اظهارات او ۱۳ میلیون خودرو در پاریس تردد میکنند و ابداً کسی جلوی خودروسازان برای تولید بیشتر خودرو را نمیگیرد و یا برای پلاک کردن خودروها سخت گیری نمیشود، اما اگر کسی بخواهد از خودروی شخصی در پاریس استفاده کند او را نقره داغ میکنند چرا که تا جای ممکن اولویت در خیابانها با تردد خودروهای حمل و نقل عمومی و پیاده است و کسی که از خودروی شخصی استفاده میکند مجبور به تحمل ترافیکهای سنگین است.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر انسجام بیشتر نهادهای متولی ترافیک و شهرسازی برای اولویت دادن به پیادهها در شهر گفت: امیدوارم با ایجاد مدهای ترکیبی حمل و نقلی و استفاده از حمل و نقل ریلی و توسعه سایر شکلهای حمل و نقل عمومی بتوانیم به اهداف خود برسیم.
وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی امکان دسترسی شهروندان یکی از شاخصهای مهم است، تاکید کرد: به عنوان مثال در فضای شهری تپههای عباس آباد به دلیل وجود ایستگاههای مترو و چندین امکان حمل و نقل عمومی حضور و فعالیت مردم کاملاً با سایر فضاها متفاوت است و مردم بیشتر به این فضا مراجعه میکنند.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر «امنیت شهری» از نگاه مدیریت شهری تاکید کرد وگفت: این نوع امنیت با امنیت جنایی متفاوت است و به این معناست که هر شهروند در هر ساعتی از روز که بخواهد بتواند بدون دغدغه به فضاهای شهری مراجعه کند و امنیت او حفظ شود. این امنیت با حضور پلیس فراهم نمیشود بلکه زمانی به دست میآید که با فوج جمعیت در آن فضا مواجه باشیم. پل طبیعت که دو فضا را به هم وصل کرد در ایجاد امنیت فضاهای مشرف نقش بسزایی داشت.
حناچی همچنین به حفظ هویت شهری در تغییر مودهای شهری پرداخت و عنوان کرد: در تغییراتی که در خیابانها و اماکن برای اولویت دادن به پیادهها ایجاد میشود هویت شهری و عناصر آن باید حفظ شود.
شهردار تهران گفت: برخی از فضاهای شهری که با ماموریتی خاص تهیه شده بودند و دیگر امکان فعالیت در زمینه کاری خود را ندارند را میتوان تخریب نکرد و به جای آن ماموریتها را تغییر داد. در مورد کارخانههایی که در گذشته فعالیت میکردند و امروز به هر دلیلی دیگر فعال نیستند، پیشتر دستور به تخریب داده میشد که میتوان به جای تخریب کاربری آن را تغییر داد.
انتهای پیام /