هدف گذاری برای اول شدن در حوزه گردشگری سلامت در منطقه
به گزارش گروه جامعه خبرگزری میزان، سعید هاشم زاده درخصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه گردشگری سلامت، اظهار کرد: یکی از مهمترین استراتژیها در حوزه گردشگری سلامت، آموزش فعالان در حوزه گردشگری سلامت اعم از شرکتها، بیمارستانها و مراکز درمانی است که این موضوع در وزارت بهداشت با رویکرد آکادمیک و صنعتی در حال پیگیری است.
وی افزود: در راستای توسعه مباحث آموزشی در مقوله گردشگری سلامت، اقدامات زیادی انجام شده است که از جمله آن میتوان به ایجاد رشتهای تحت عنوان گردشگری سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی کشور اشاره کرد که این موضوع در حال پیگیری بوده و امیدواریم در آیندهای نزدیک، رشته گردشگری سلامت نیز مصوب و در دانشگاهها آموزش داده شود. کشورهایی مانند ترکیه، اردن و هند که در زمینه گردشگری سلامت در منطقه موفقیت نسبی کسب کرده اند نیز برای ارتقای این حوزه، نیروی انسانی متخصص آموزش میدهند.
هاشم زاده ادامه داد: تا زمانی که نیروهای انسانی متخصص حوزه گردشگری سلامت در دانشگاهها تربیت شده و آماده ارائه خدمت شوند، اقدام به بازنگری و برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی کوتاه مدت که به همت دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار میشد، کردیم. علاوه بر این، با توجه به اینکه ۹ دانشگاه علوم پزشکی (تهران، ایران، شهیدبهشتی، مشهد، قم، اهواز، شیراز، ارومیه و تبریز) در کشور پذیرای ۹۰ درصد گردشگران سلامت در سطح کشور هستند و با توجه به فراوانی بیماران بین الملل در شهر محل استقرار این دانشگاهها و ضرورت به روز کردن خدمات درمانی، کارگاههای آموزشی منطقهای نیز برگزار شده است.
وی با بیان اینکه ظرف یک سال گذشته تاکنون، ۱۲ کارگاه آموزشی منطقهای در استانهای مختلف برگزار شده است، تصریح کرد: تعرفه گذاری، آشنایی با کلیات، ارتقای سیستمهای مدیریتی، فعالیت بیمههای بین المللی و ملی و ارتقای مراکز درمانی برای ارائه خدمات باکیفیت از جمله موضوعاتی است که در این دورههای آموزشی بیان میشود.
رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه گردشگری سلامت در دنیا به عنوان یک صنعت پردرآمد شناخته شده است، گفت: برای ارتقای جایگاه ایران در حوزه گردشگری سلامت باید دیدگاه مان به این حوزه را صنعتی کنیم و مراکز درمانی و شرکتهای تسهیل گر با تمام توان و ظرفیتهای خود پای کار بیایند.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از بیش از یک سال پیش تاکنون، رویکرد خود را بر آموزش فعالان حوزه گردشگری سلامت اعم از شرکتها، بیمارستانها و مراکز درمانی و آشنا کردن فعالان این حوزه قرار داده است، عنوان کرد: یکی از وظایف اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت حمایت از بخش خصوصی است و این حمایت تا آنجا که قوانین و مقررات اجازه بدهد، انجام میشود.
ضرورت توسعه فضای مجازی در حوزه گردشگری سلامت
هاشم زاده با بیان اینکه توسعه فضای مجازی، یکی دیگر از استراتژیهای کلان در حوزه گردشگری سلامت است، تصریح کرد: استفاده از نرم افزارها، سایتهای بیمارستانی و رسانههای جمعی برای جذب و بازاریابی در توسعه گردشگری سلامت کشور ضروری است. در این راستا، مراکز درمانی را تشویق کردیم تا مستقیما در فضای دیجیتال، مجازی و شبکههای اجتماعی حضور پیدا کرده و در زمینه جذب توریسم سلامت فعالیت کنند.
وی، ضمن معرفی سایت جدید وزارت بهداشت به آدرس http://IHT.behdasht.gov.ir که در آن اطلاعات بیمارستانهای دارای مجوز IPD نیز درج شده است، گفت: در طراحی سایت بیمارستان باید به نکات مهمی توجه کرد که سهولت دسترسی برای کاربران، درج اطلاعات مفید و کاربردی، امکان بارگزاری مدارک پزشکی بیماران بین الملل و ارتباط با مرکز درمانی از آن جمله اند.
رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت درخصوص وظایفی که بر شرکتهای تسهیل گر در زمینه گردشگری سلامت محول است، گفت: یکی از مهمترین وظایف این شرکت ها، مارکتینگ مراکز درمانی در خارج از کشور است که در این حوزه برای شرکتها برنامه ریزیهای دقیقی پیش بینی شد که در این زمینه تاکنون موفقیت آمیز عمل کرده اند.
هاشم زاده با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت، نواقص و مشکلات موجود شناسایی شده و درحال رفع آنها هستیم، خاطرنشان کرد: بر مبنای شرح وظایف بین المللی شرکت ها، در حال تدوین آیین نامهای برای ساماندهی شرکتهای تسهیل کننده هستیم و چنانچه سازمان میراث فرهنگی نیز یاری کند، این آیین نامه با جامعیت بیشتری ابلاغ خواهد شد.
وی، تشدید نظارتها و سخت گیری در زمینه اعطای گواهینامه IPD به بیمارستانها را از دیگر استراتژیهای حوزه گردشگری سلامت وزارت بهداشت برشمرد و گفت: با تکیه بر مراجعه بیماران بین الملل به ۹ دانشگاه علوم پزشکی پر طرفدار در کشور، ۵۵ بیمارستان را مورد بازدید قرار دادیم و ۲۰ مرکز درمانی و بیمارستان موفق به تمدید گواهینامه IPD برای پذیرش گردشگر سلامت شده و مابقی مراکز نیز در بازه زمانی مشخص، با فراهم کردن آیتمهای مورد نیاز میتوانند این گواهینامه را کسب یا تمدید کنند.
رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تا زمانی که شرکتها و ارائه کنندگان خدمات گردشگری سلامت در مدار قانون حرکت کند، از حمایتهای کامل وزارت بهداشت برخوردار خواهد شد.
هاشم زاده حضور واسطهها را مهمترین معضل این حوزه قلمداد کرد و گفت: یکی از بزرگترین معضلات حوزه گردشگری سلامت حضور واسطههایی است که خدمات بدون شناسنامه به بیماران بین الملل ارائه میکنند.
وی افزود: تاکنون برای احیا و تقویت گردشگری سلامت در کشور به مثابه عرصهای نوپا و درآمدزا، سازمان یافته عمل نکرده ایم و به همین دلیل آسیبهای جدی دیده ایم، لذا برنامه ریزی و سیاستگذاری برای استفاده از فضای دیجیتال و مجازی یکی از راههای برون رفت از صدمات و لطماتی است که واسطهها به گردشگری سلامت کشور وارد کرده اند؛ بنابراین چنانچه گپ اطلاعاتی بین اتباع کشورهای دیگر و مراکز درمانی ایران ر. و همچنین تعرفهها و هزینههای خدمات درمانی از طریق وبسایت مراکز به طور شفاف تعریف و بیان شود، زمینه حضور و فعالیت واسطهها محدود خواهد شد.
وی نقش رسانهها و صدا و سیما را در معرفی ظرفیتها و پتانسیلهای حوزه گردشگری سلامت در کشور، موثر دانست و گفت: با ساخت برنامهها و سریالهایی با محتوای گردشگری سلامت، میتوان در معرفی و شناساندن این حوزه درآمدزا موثرتر عمل کرد، که در این راستا نیاز است با صدا و سیما تعامل جدی و پیوسته داشته باشیم.
ضرورت حضور در رویدادهای ملی و بین المللی
هاشم زاده، حضور مراکز درمانی را در رویدادهای ملی و بین المللی عاملی اساسی در معرفی توانمندیهای کشور در حوزه گردشگری سلامت برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶۶ بیمارستان در سطح کشور گواهینامه IPD داشته و در زمینه گردشگر سلامت فعالیت دارند.
گردشگری سلامت چه میزان برای کشور درآمدزایی دارد؟
وی درخصوص درآمدزایی و ارزآوری حوزه گردشگری سلامت برای کشور، بیان کرد: برآورد شده که در زمینه گردشگری سلامت، در سال ۹۶، حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ارز وارد کشور شده است، اما با توجه به پتانسیلهای موجود در کشور، میتوان این رقم را تا ۵ برابر افزایش داد.
رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال ۹۶ حدود ۳۰۰ هزار بیمار بین الملل وارد کشور شده و این رقم در سال جاری ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: براساس سندچشم انداز ۲۰ ساله، باید تا سال ۱۴۰۴ به عدد دو میلیون گردشگر سلامت در سال دست پیدا کنیم.
هاشم زاده درخصوص متداولترین خدماتی که مورد استقبال گردشگران سلامت بوده است، بیان کرد: درمانهای ناباروری، جراحیهای زیبایی، زایمان، بیماریهای قلبی و عروقی، جراحی چشم و جراحیهای عمومی، ارتوپدی، تشخیص و درمان سرطان، پیوند اعضا، از جمله خدماتی است که بیشترین طرفدار را در بین بیماران بین الملل داشته است.
رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: چنانچه زنجیره گردشگری سلامت در کشور کامل شود، میتوانیم در منطقه به رتبه اول دست پیدا کنیم، اما در حال حاضر در منطقه غرب آسیا یکی از سه کشور پیشرو در این زمینه هستیم.