دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب/ایفای تکالیف درمانی به بیمه شدگان
به گزارش گروه جامعه ، ایفای تکالیف درمانی به عنوان یکی از مهمترین تعهدات حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی نسبت به بیمه شدگان از بدو پیدایش و فعالیت آن مطرح بوده است و این موضوع به خصوص طی سه دهه اخیر که ایفای این مسئولیت مستقیماً به این سازمان واگذار شده، باعث ثبت افتخارات منحصر به فرد و تبلور خدمات درخشانی در سطح کشور شده است.
تصویب قانون الزام تامین اجتماعی، موجب شد در سطوح مختلف سیاستگذاری، مدیریت منابع سهم درمان مجدد به سازمان تامین اجتماعی بازگردد. این موضوع، نقطه عطفی در تاریخ فعالیتهای سازمان هم در عرصه مدیریت منابع بیمه شدگان و هم در عرصه حضور در نظام سلامت کشور در جهت صیانت از حقوق بیمه شدگان تحت پوشش محسوب میشود.
با ورود سازمان تامین اجتماعی به حوزه «تولید درمان» و با احداث مراکز درمانی ملکی و ارائه خدمات در بخش درمان مستقیم، بخش درمان سازمان، مسئولیت راهبری بزرگترین شبکه بزرگ درمانی کشور را پس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر عهده دارد.
این سازمان در عرصه خرید خدمات درمانی نیز به عنوان بزرگترین خریدار خدمت در کشور، نقشی بی بدیل در تجهیز و مدیریت منابع مالی نظام سلامت ایفا مینماید و بیش از نیمی از بازار بیمه خدمات درمانی را در اختیار دارد.
طی چهار دهه اخیر، جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بیش از شش برابر شده است و از ۱۹ درصد جمعیت کشور (۶.۷ میلیون نفر) در سال ۵۶ به حدود ۵۲ درصد جمعیت کل کشور (حدود ۴۲ میلیون نفر) در سال ۹۶ رسیده است.
در بخش درمان مستقیم، این سازمان خدمات مورد نیاز بیمه شدگان تحت پوشش را در مراکز درمانی خود که مشتمل بر ۳۷۶ مرکز درمانی (۷۶ بیمارستان، ۵ مرکز جراحی محدود، ۸۲ پلی کلینیک، ۱۱۴ درمانگاه تخصصی، ۹۴ درمانگاه عمومی، ۵ کلینیک مستقل دندانپزشکی) است را بصورت رایگان ارائه میدهد.
همچنین در بخش درمان غیرمستقیم در جهت تامین عدالت و تسهیل در دسترسی به خدمات، با توسعه مراکز تشخیصی، بهداشتی و درمانی طرف قرارداد به بیش از ۴۶ هزار و ۹۲۸ مرکز، امکان بهره مندی بیمه شدگان از خدمات درمانی متنوع و تخصصی مراکز غیرملکی در سطح کشور فراهم شده است.
گفتنی است، دغدغه و تعهد به حفظ و ارتقای خدمات، باعث شده است تا این سازمان، نقشی پیشرو در شناسایی و معرفی فناوریهای درمانی نوین در کشور ایفا نماید.
سازمان تامین اجتماعی، از نخستین مراکزی بود که موضوع استانداردهای ارائه خدمات در حوزه سلامت کشور را مطرح نمود و طی بیش از دو دهه اخیر، این موضوع را مجدانه پیگیری میکند و همچنان در خط مقدم توسعه استقرار این استانداردها قرار دارد.
در راستای تعهد به مدیریت بهینه منابع و لحاظ اصول هزینه – اثربخشی در توسعه و ساماندهی تجهیزات پزشکی مراکز تابعه، سیاستگذاریهای معطوف به این حوزه در چارچوب ضوابط و مقررات مدون، سطح بندی امکانات و تجهیزات درمانی مراکز ملکی سازمان صورت میگیرد.
لازم به ذکر است، استانداردسازی بخشهای درمانی و پشتیبانی و اجرای موفق برنامه ارتقای خدمات هتلینگ در بیمارستانهای ملکی و به روزآوری امکانات و تجهیزات مراکز تابعه برای بهبود فرآیند ارائه خدمت از برنامههای مهم عملیاتی و دستاوردهای سازمان است که میتوان در بخش درمان مستقیم به آن اشاره نمود.
همچنین بهبود مستمر کیفیت خدمات طی سالهای پس از تصویب قانون الزام، از دغدغههای اصلی سازمان تامین اجتماعی در تولید خدمات درمانی محسوب میشود و افزایش شاخص رضایتمندی بیمه شدگان از خدمات ارائه شده در مراکز درمانی ملکی به بیش از ۸۵ درصد در سال ۹۶، ماحصل تلاشهایی است که در این خصوص انجام شده است.
افزایش کارایی با بهبود شاخصهای عملکردی، توسعه طرحهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف از جمله اجرای طرح نظام ارجاع داخلی در مراکز درمانی ملکی، ایجاد و استقرار برنامه نسخه الکترونیک و حذف دفترچههای درمانی در مراکز ملکی، سیستم تبادل و بایگانی الکترونیک تصاویر پزشکی، تریاژ الکترونیک با بهره گیری از دستگاههای همراه، توسعه سیستم نوبت دهی غیرحضوری، امضای دیجیتال، تولید کاردکس الکترونیک، استقرار سیستم جامع دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی و توسعه فعالیتهای نظارت از دیگر دستاوردهای قابل توجه در حوزه درمان تامین اجتماعی است.
در راستای استقرار اصول مدیریت بهینه منابع و ارتقای تاب آوری و پایداری در ارائه خدمات، علاوه بر برنامههای ارتقای کارایی، استفاده از منابع بخش درمان، پیاده سازی دستورالعملهای تجویز داروها و خدمات پر مصرف و گرانقیمت نیز در دستور کار قرار گرفته است.