فرصت کودکی کردن از کودکان کار و خیابان نباید سلب شود
به گزارش گروه جامعه ، امیر آریازند از بخشهای مختلف مدرسه صبح رویش در محله شهید هرندی تهران بازدید کرد و در جریان کم و کیف عملکرد این مدارس و خدمات ارائه شده به دانشآموزان کار و خیابان قرار گرفت.
آریازند حمایت از این کودکان را یک مسئولیت اجتماعی برای آحاد مردم و یک وظیفه برای دستگاههای مسئول برشمرد و گفت: وقتی یکی از دختران تحت پوشش این مدرسه، مهمترین درخواستش از مسئولان این است که امکان تحصیل برای آنها فراهم شود، این حق قانونی را نباید نادیده گرفت و به سادگی از کنار آن عبور کرد.
قائممقام معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، تحصیل رایگان تا پایان مقطع متوسطه را حق همه دانشآموزان اعم از فقیر و غنی دانست و افزود: مسئولیت اصلی در این حوزه اگرچه متوجه وزارت آموزش و پرورش است، اما نهادهای خیریه و سازمانهای مردم نهاد نظیر همین موسسه صبح رویش میتوانند به یاری آموزش و پرورش آمده و دست نیازی که کودکان کار و خیابان به واسطه جبر محیطی و خانوادگی گرفتار آن شدهاند را به گرمی فشرده و آنها را حمایت کنند.
وی گفت: البته شهرداری تهران در سالهای اخیر تلاش کرده تا در حدود بودجه و اختیاراتی که دارد، به تحصیل و آموزش کودکان کار و خیابان کمک کند، اما هم منابع شهرداری در این خصوص محدود است و هم به لحاظ قانونی، آموزش کودکان در حیطه اختیارات شهرداری قرار ندارد؛ البته تسهیل و تامین فضای مورد نیاز و ارائه امکانات لازم به این مدارس، حتما در دستور کار شهرداری است و تلاش میشود تا در تخصیص بودجههای این بخش، با گشادهدستی بیشتری عمل شود.
مسئول مدرسه صبح رویش در توضحاتی که به آریازند ارائه کرد، گفت که این مدرسه تا پایه نهم برای دانشآموزان پسر و تا پایه ششم برای دانشآموزان دختر خدمات ارائه میکند که آریازند، در پاسخ گفت: باید تلاش کنیم تا امکان تحصیل از این دانشآموزان سلب نشود.
آریا زند همچنین فرصت کودکی کردن یک ضرورت در آینده این کودکان کار و خیابان دانست و گفت: کار کردن یا اجبار به بودن در خیابان نباید فرصت کودکی و شادی کودکی را از این کودکان سلب کند و باید در این بخش نیز کمک کنیم، تا نشاط در زندگی این کودکان جاری باشد.
وی تصریح کرد: به نظر میرسد آموزش مهارتی، به این دانشآموزان میتواند هدایت خوبی برای آنها باشد و از گرایش آنها به سمت امور خلاف در آینده نیز پیشگیری کند.
تابلویی از دل نوشته یک دانشآموز دختر مدارس رویش که خطاب به مسئولان نوشته شده بود، تقدیم آریازند شد؛ این دانشآموز دختر درخواست کرده بود که بعد از پایان پایه ششم هم بتواند به تحصیل ادامه دهد و وضع مالی سبب بازماندن آنها از تحصیل نشود.