دستاوردهای اقتصادی و نظامی ایران متکی به تواناییهای جوانانمان است
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مردم ایران روی پای خودشان ایستادهاند، گفت: همه توان اقتصادی و نظامی کشومان متکی به تواناییهای جوانان خودمان است.
خبرگزاری میزان -
وی افزود: اگر بازگردیم به شعارهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میبینیم نکتهای که مردم نسبت به آن خیلی حساس بودند استقلال، آزادی و حکومت اسلامی بود؛ در واقع ۳ آرمانی که در شعارهای مردم هم متبلور شده بود استقلال کشور، گسترش آزادی و استقرار یک نظام سیاسی منطبق با موازین اسلامی را به عنوان خاص خودشان مطالبه میکردند. به نظر من در بخش استقلال، آزادی و استقرار نظام دستاوردهای بسیار مبارک و بلندی را داشتیم.
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: در حوزه مسائل دیگر از جمله مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی هم میتوانیم نگاه دقیقتری داشته باشیم و اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی کشور ایران را در قبل و بعد از انقلاب مقایسه کنیم باید نسبت جمعیت و درآمد را به خوبی در نظر داشته باشیم. قبل از انقلاب کمتر از ۳۰ میلیون جمعیت داشتیم و درآمدهای نفتی ما مشخص است و توسعهای اقتصادی و اجتماعی کشور بسیار محدود بود علیرغم اینکه درآمدهای نفتی بسیاری بالایی داشتیم. بعد از انقلاب نسبت جمعیت ما افزایش پیدا کرد، درآمدها کاسته شد دشمنیهایی که با مردم ما بود بسیار بیشتر شد و همچنان هم ادامه دارد. الان هم شما میبینید که سران استکبار ایران و مردم ایران را تهدید میکنند یعنی هیچ لحظهای نبوده که ما در این ۴۰ سال گذشته فارغ از تهدیدهای استکبار جهانی زندگی کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طبیعتاً با همه این مشکلات و همچنین دردسرهای غائله منافقین، رشد و توسعه اقتصادی جامعه ما خیلی بیشتر از دوره قبل از انقلاب بود. آمارهایی که در تعداد دانشجو، تعداد بیمارستانها، رفاه مردم و زندگی که مردم قبل و بعد از انقلاب همه نشان دهنده این است که در حوزه اقتصادی رشد کردهایم و توسعه یافتیم و مهمتر از همه این است که مردم ایران روی پای خودشان ایستاده اند و هر توان اقتصادی و نظامی دارند همه آنها متکی به تواناییهای جوانان خودمان است و هیچ گونه وابستگی به دیگر کشورها نداریم. البته باید این توجه را هم داشته باشیم که تا نقطه مطلوب قطعاً فاصله داریم و باید تلاش شود تمام همت مصروف این شود که آنچه مردم خوب ما مستحق آن هستند اعم از رفاه، امنیت و آزادی همه به نحو مطلوب برای آنها رقم بخورد.
کدخدایی در خصوص قوانین مربوط به نظارت شورای نگهبان در انتخابات گفت: در ارتباط با بحث آزادیها و مسائل سیاسی باید گفت: اولا شورای نگهبان نهادی است که در قانون اساسی مردم به آن رآی دادند و مقررات آن را نمایندگان مردم در مجلس وضع کردهاند؛ پس بر اساس همین مقرراتی که نمایندگان مردم تصویب کردند شورای نگهبان هم تصمیمگیری میکند و اگر نظارت موثر و قانونی دارد بر اساس آن چیزی است که نمایندگان تفویض کردند و در قانون اساسی آمده است. پس شورای نگهبان هیچ اختیارات اضافه بر آنچه در قانون اساسی است برای خودش در نظر نگرفته است و هیچ وقت هم مدعی آن نبوده است. اما توجه کنید که ما اکنون بین ۲ نظر هستیم یک نظر این است که میگوید به هیچ وجه نظارتی نباشد و هر کسی بتواند ثبت نام کند که این نظر مبنای عقلی ندارد؛ یعنی هیچ کجای دنیا نظارت را به صورت مطلق نفی نمیکنند. همه نظامهای سیاسی و انتخاباتی در دنیا به نحوی یک نظارت را دارند مثلا یا نظارتهای حزبی است یا نظارتهای قضایی و غیر قضایی است و در جمهوری اسلامی ایران هم همین وضعیت از ابتدای انقلاب تاکنون موجود بوده و شورای نگهبان بر اساس قانون حرکت میکند.
وی تاکید کرد : نگاه دوم این است که نظارت باید موثر باشد. یعنی نظارتی باشد که بتواند از ورود افراد ناشایست و ناصالح جلوگیری کند. درست است که مردم با رأی خود تعیین کننده هستند، اما چه کسانی باید این افراد را ارزیابی اولیه داشته باشند؟ آیا ارزیابی عملی اصلاً باید باشد یا نباشد؟ در نظامهایی که احزاب حاکم است احزاب نمایندگان مستعد و شایسته را معرفی میکنند و مردم بر اساس آنها رأی میدهند پس آنجا هم نظارت است و افراد خاصی شرکت میکنند و مردم از بین آنها انتخاب میکنند.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه نظام انتخاباتی منسجمی در کشور نداریم، اظهار کرد: اگر نظام انتخاباتی ما منسجم باشد سهم شورای نگهبان در نظارت، سهم هیئتهای اجرایی، سهم قوه قضاییه در رسیدگی به تخلفات و سهم نامزدها و طرفداران و حامیان آنها باید روشن شود که در کجای این قانون انتخابات قرار دارند. وقتی که ۱۲ هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام میکنند قرار نیست همه این تعداد راهی مجلس شوند پس طبیعتا باید یک پالایشی وجود داشته باشد. شرط سن و مدرک تحصیلی هم بر همین اساس است و شورای نگهبان هم در چارچوب همین وظایف قانونی تفویض شده به او حرکت میکند و باید پاسدار رأی مردم باشد و وظایف خود را به نحو درستی انجام دهد. شورای نگهبان اگر در سال ۸۸ نبود جمهوریت نظام به خطر افتاده بود و اقدام شورای نگهبان در سال ۸۸ همینطور ۹۶ حفظ جمهوریت نظام بود.
کدخدایی با انتقاد از دولت و مجلس در عدم اصلاح قانون انتخاباتی گفت: درخواست ما از مسئولین و نمایندگان محترم این است که قوانین انتخاباتی را اصلاح کنند تا زمانی که این قوانین انتخاباتی اصلاح نشود قطعاً ما این مشکلات را خواهیم داشت. ما از دولت و مجلس این مساله را درخواست کردهایم، چون دولت باید لایحه دهد و مجلس تصویب کند. مرتب هم از تریبونهای عمومی و هم در محافل خصوصی درخواست کردهایم و در هر صورتی هم که لازم شده است حاضر هستیم کمک کنیم، ولی متاسفانه روند اصلاح قانون انتخابات خیلی کُند پیش میرود و معلوم هم نیست که به انتخابات بعدی برسد یا نه.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با حذف برخی از عناصر سیاسی از صحنه سیاسی کشور گفت: فکر نمیکنم چنین قصدی در ارکان نظام وجود داشته باشد شاید رفتار اینگونه افراد است که چنین نتیجهای را در بر دارد وگرنه آغوش نظام مقدس جمهوری اسلامی برای همه افرادی که قصد خدمت داشته باشند باز است. الزاما خدمت کردن در نظام جمهوری اسلامی ایران فقط در ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس نیست، در هر پست دیگری هم میتوانند خدمت کنند و جمهوری اسلامی ایران از این مسئله استقبال میکند. مردم هم استقبال میکنند که همه افراد در جاهای دیگر هم بتوانند خدمت کنند. افرادی که رد صلاحیت میشوند ممکن است در شورای نگهبان برای دورههای بعد واجد شرایط شناخته نشده باشند، ولی به مفهوم این نیست که از صحنه سیاسی کنار گذاشته شود، چون در جاهای دیگر حکم و مسئولیتی دارند.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در رابطه با مشکلات اقتصادی به وجود آمده در کشور تصریح کرد: طبیعتاً هر جامعه و نظام سیاسی یک افت و خیزهایی دارد و شرایط اقتصادی و سیاسی و تهدیدهای دشمنان همه میتواند در جایی مشکلاتی را به وجود بیاورد. ولی به مفهوم این نیست که اعتماد مردم سلب میشود. اعتماد مردم در بخشهایی به پایههای نظام و اساس نظام خیلی بیشتر هم شده است. شما وقتی میبینید تهدیدی متوجه کشور میشود همه مردم فارغ از جناحها، گروه، رنگ و شکل در صحنه هستند.
کدخدایی افززود: مقامات رسمی مکلف هستند این مشکلات را با تلاش بیشتری پیگیری کنند تا مشکلات مردم حل شود. طبیعتا مردم هم از این مشکلات ناراضی هستند و باید به جذب نیروهای جوان روی بیاوریم که نیروهای بسیار موثر و تعیینکننده هستند و میتوانند خیلی از مشکلات ما را حل کنند و تجربه هم نشان داده هر جا که جوانان به میدان آمدند بسیاری از مشکلات حل شده است؛ بنابراین اگر مسئولین همت کنند و اجازه بدهند که جوانان بیشتری در حوزههای مدیریتی مخصوصاً در حوزههای اجرای حضور پیدا کنند طبیعتا خیلی از این مشکلات و بی اعتمادیها مرتفع خواهد شد.
کدخدایی در رابطه با لزوم توجه به نخبه گرایی برای پیشبرد بهتر اهداف انقلاب گفت: در این خصوص شاید موانع قانونی و یا اختلافات سلیقهای وجود داشته باشد که باید دوستان ما در مجلس و یا دولتها آن را برطرف کنند. من خودم، چون در دانشگاه هستم و هر روز با جوانان سرکار دارم واقعا حضور جوانان میتواند معجزه کند. اگر رویکرد مقام معظم رهبری را ملاحظه کنید در انتصابات مدتهاست که از یک قشر جوان استفاده میکنند حتی بعضی از انتصابات اخیر را دیدم که جوانان متولد ۶۰ هستند.
به گزارش گروه سیاسی ، عباسعلی کدخدایی در رابطه با دستاوردهای انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی انقلاب گفت: اگر بخواهیم در رابطه با دستاوردها و نتایج انقلاب اسلامی سخن بگوییم باید دستاوردها را به دو بخش دستهبندی کنیم؛ یک بخش مربوط به حیثیت و هویت مردم ایران است که دستاورد بسیار بزرگی به نام استقلال داشتند که با پیروزی انقلاب اسلامی، وابستگی ماهیتی و واقعی که به استکبار جهانی بود گسسته شد و مردمِ تحت ستمِ کشور ایران آزاد شدند و توانستند روی پای خودشان بایستند.
وی افزود: اگر بازگردیم به شعارهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میبینیم نکتهای که مردم نسبت به آن خیلی حساس بودند استقلال، آزادی و حکومت اسلامی بود؛ در واقع ۳ آرمانی که در شعارهای مردم هم متبلور شده بود استقلال کشور، گسترش آزادی و استقرار یک نظام سیاسی منطبق با موازین اسلامی را به عنوان خاص خودشان مطالبه میکردند. به نظر من در بخش استقلال، آزادی و استقرار نظام دستاوردهای بسیار مبارک و بلندی را داشتیم.
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: در حوزه مسائل دیگر از جمله مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی هم میتوانیم نگاه دقیقتری داشته باشیم و اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی کشور ایران را در قبل و بعد از انقلاب مقایسه کنیم باید نسبت جمعیت و درآمد را به خوبی در نظر داشته باشیم. قبل از انقلاب کمتر از ۳۰ میلیون جمعیت داشتیم و درآمدهای نفتی ما مشخص است و توسعهای اقتصادی و اجتماعی کشور بسیار محدود بود علیرغم اینکه درآمدهای نفتی بسیاری بالایی داشتیم. بعد از انقلاب نسبت جمعیت ما افزایش پیدا کرد، درآمدها کاسته شد دشمنیهایی که با مردم ما بود بسیار بیشتر شد و همچنان هم ادامه دارد. الان هم شما میبینید که سران استکبار ایران و مردم ایران را تهدید میکنند یعنی هیچ لحظهای نبوده که ما در این ۴۰ سال گذشته فارغ از تهدیدهای استکبار جهانی زندگی کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طبیعتاً با همه این مشکلات و همچنین دردسرهای غائله منافقین، رشد و توسعه اقتصادی جامعه ما خیلی بیشتر از دوره قبل از انقلاب بود. آمارهایی که در تعداد دانشجو، تعداد بیمارستانها، رفاه مردم و زندگی که مردم قبل و بعد از انقلاب همه نشان دهنده این است که در حوزه اقتصادی رشد کردهایم و توسعه یافتیم و مهمتر از همه این است که مردم ایران روی پای خودشان ایستاده اند و هر توان اقتصادی و نظامی دارند همه آنها متکی به تواناییهای جوانان خودمان است و هیچ گونه وابستگی به دیگر کشورها نداریم. البته باید این توجه را هم داشته باشیم که تا نقطه مطلوب قطعاً فاصله داریم و باید تلاش شود تمام همت مصروف این شود که آنچه مردم خوب ما مستحق آن هستند اعم از رفاه، امنیت و آزادی همه به نحو مطلوب برای آنها رقم بخورد.
کدخدایی در خصوص قوانین مربوط به نظارت شورای نگهبان در انتخابات گفت: در ارتباط با بحث آزادیها و مسائل سیاسی باید گفت: اولا شورای نگهبان نهادی است که در قانون اساسی مردم به آن رآی دادند و مقررات آن را نمایندگان مردم در مجلس وضع کردهاند؛ پس بر اساس همین مقرراتی که نمایندگان مردم تصویب کردند شورای نگهبان هم تصمیمگیری میکند و اگر نظارت موثر و قانونی دارد بر اساس آن چیزی است که نمایندگان تفویض کردند و در قانون اساسی آمده است. پس شورای نگهبان هیچ اختیارات اضافه بر آنچه در قانون اساسی است برای خودش در نظر نگرفته است و هیچ وقت هم مدعی آن نبوده است. اما توجه کنید که ما اکنون بین ۲ نظر هستیم یک نظر این است که میگوید به هیچ وجه نظارتی نباشد و هر کسی بتواند ثبت نام کند که این نظر مبنای عقلی ندارد؛ یعنی هیچ کجای دنیا نظارت را به صورت مطلق نفی نمیکنند. همه نظامهای سیاسی و انتخاباتی در دنیا به نحوی یک نظارت را دارند مثلا یا نظارتهای حزبی است یا نظارتهای قضایی و غیر قضایی است و در جمهوری اسلامی ایران هم همین وضعیت از ابتدای انقلاب تاکنون موجود بوده و شورای نگهبان بر اساس قانون حرکت میکند.
وی تاکید کرد : نگاه دوم این است که نظارت باید موثر باشد. یعنی نظارتی باشد که بتواند از ورود افراد ناشایست و ناصالح جلوگیری کند. درست است که مردم با رأی خود تعیین کننده هستند، اما چه کسانی باید این افراد را ارزیابی اولیه داشته باشند؟ آیا ارزیابی عملی اصلاً باید باشد یا نباشد؟ در نظامهایی که احزاب حاکم است احزاب نمایندگان مستعد و شایسته را معرفی میکنند و مردم بر اساس آنها رأی میدهند پس آنجا هم نظارت است و افراد خاصی شرکت میکنند و مردم از بین آنها انتخاب میکنند.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه نظام انتخاباتی منسجمی در کشور نداریم، اظهار کرد: اگر نظام انتخاباتی ما منسجم باشد سهم شورای نگهبان در نظارت، سهم هیئتهای اجرایی، سهم قوه قضاییه در رسیدگی به تخلفات و سهم نامزدها و طرفداران و حامیان آنها باید روشن شود که در کجای این قانون انتخابات قرار دارند. وقتی که ۱۲ هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام میکنند قرار نیست همه این تعداد راهی مجلس شوند پس طبیعتا باید یک پالایشی وجود داشته باشد. شرط سن و مدرک تحصیلی هم بر همین اساس است و شورای نگهبان هم در چارچوب همین وظایف قانونی تفویض شده به او حرکت میکند و باید پاسدار رأی مردم باشد و وظایف خود را به نحو درستی انجام دهد. شورای نگهبان اگر در سال ۸۸ نبود جمهوریت نظام به خطر افتاده بود و اقدام شورای نگهبان در سال ۸۸ همینطور ۹۶ حفظ جمهوریت نظام بود.
کدخدایی با انتقاد از دولت و مجلس در عدم اصلاح قانون انتخاباتی گفت: درخواست ما از مسئولین و نمایندگان محترم این است که قوانین انتخاباتی را اصلاح کنند تا زمانی که این قوانین انتخاباتی اصلاح نشود قطعاً ما این مشکلات را خواهیم داشت. ما از دولت و مجلس این مساله را درخواست کردهایم، چون دولت باید لایحه دهد و مجلس تصویب کند. مرتب هم از تریبونهای عمومی و هم در محافل خصوصی درخواست کردهایم و در هر صورتی هم که لازم شده است حاضر هستیم کمک کنیم، ولی متاسفانه روند اصلاح قانون انتخابات خیلی کُند پیش میرود و معلوم هم نیست که به انتخابات بعدی برسد یا نه.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با حذف برخی از عناصر سیاسی از صحنه سیاسی کشور گفت: فکر نمیکنم چنین قصدی در ارکان نظام وجود داشته باشد شاید رفتار اینگونه افراد است که چنین نتیجهای را در بر دارد وگرنه آغوش نظام مقدس جمهوری اسلامی برای همه افرادی که قصد خدمت داشته باشند باز است. الزاما خدمت کردن در نظام جمهوری اسلامی ایران فقط در ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس نیست، در هر پست دیگری هم میتوانند خدمت کنند و جمهوری اسلامی ایران از این مسئله استقبال میکند. مردم هم استقبال میکنند که همه افراد در جاهای دیگر هم بتوانند خدمت کنند. افرادی که رد صلاحیت میشوند ممکن است در شورای نگهبان برای دورههای بعد واجد شرایط شناخته نشده باشند، ولی به مفهوم این نیست که از صحنه سیاسی کنار گذاشته شود، چون در جاهای دیگر حکم و مسئولیتی دارند.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در رابطه با مشکلات اقتصادی به وجود آمده در کشور تصریح کرد: طبیعتاً هر جامعه و نظام سیاسی یک افت و خیزهایی دارد و شرایط اقتصادی و سیاسی و تهدیدهای دشمنان همه میتواند در جایی مشکلاتی را به وجود بیاورد. ولی به مفهوم این نیست که اعتماد مردم سلب میشود. اعتماد مردم در بخشهایی به پایههای نظام و اساس نظام خیلی بیشتر هم شده است. شما وقتی میبینید تهدیدی متوجه کشور میشود همه مردم فارغ از جناحها، گروه، رنگ و شکل در صحنه هستند.
کدخدایی افززود: مقامات رسمی مکلف هستند این مشکلات را با تلاش بیشتری پیگیری کنند تا مشکلات مردم حل شود. طبیعتا مردم هم از این مشکلات ناراضی هستند و باید به جذب نیروهای جوان روی بیاوریم که نیروهای بسیار موثر و تعیینکننده هستند و میتوانند خیلی از مشکلات ما را حل کنند و تجربه هم نشان داده هر جا که جوانان به میدان آمدند بسیاری از مشکلات حل شده است؛ بنابراین اگر مسئولین همت کنند و اجازه بدهند که جوانان بیشتری در حوزههای مدیریتی مخصوصاً در حوزههای اجرای حضور پیدا کنند طبیعتا خیلی از این مشکلات و بی اعتمادیها مرتفع خواهد شد.
کدخدایی در رابطه با لزوم توجه به نخبه گرایی برای پیشبرد بهتر اهداف انقلاب گفت: در این خصوص شاید موانع قانونی و یا اختلافات سلیقهای وجود داشته باشد که باید دوستان ما در مجلس و یا دولتها آن را برطرف کنند. من خودم، چون در دانشگاه هستم و هر روز با جوانان سرکار دارم واقعا حضور جوانان میتواند معجزه کند. اگر رویکرد مقام معظم رهبری را ملاحظه کنید در انتصابات مدتهاست که از یک قشر جوان استفاده میکنند حتی بعضی از انتصابات اخیر را دیدم که جوانان متولد ۶۰ هستند.
طبق گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، وی خاطرنشان کرد: این رویکرد مقام معظم رهبری باید در همه ارکان توسعه پیدا کند البته این مسئله در قوه مقننه، چون انتخابی است وجود دارد، اما در قوه مجریه و قضائیه و نهادهای مختلف دیگری که نیازمند تلاش بیشتر هستند باید نهادینه شود. البته در جاهایی تجربه بیشتر مورد نیاز است و در آنجا باید از افراد با تجربه استفاده کنند و اینطور نیست که تجربهی دوستانی که سالها تجربه داشتند را یک بار نادیده بگیریم. همه نظامهای سیاسی هم این تقسیمبندی را دارند که از نیروهای جوان خود در حوزههای اجرایی بیشتر استفاده میکنند و نیروهای باتجربه بیشتر را در نهادهای تخصصی، مشورتی و حوزههایی که پیشتر نظریهپردازی است استفاده میکنند و ما هم باید این رویکرد را داشته باشیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *