۷۰ درصد کتابهای کمک آموزشی غیر استاندارد است/ ۳ دلیل ضربه زدن این کتابها به دانش آموزان
محمد ناصری در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه درباره میزان زیاد گرایش خانوادهها به کتب کمک آموزشی بیان کرد: اشتهای کاذبی برای کتابهای کمک درسی به وجود آمده و والدین فکر میکند اگر حجم زیادی کتب به دانش آموزان بدهند در کنکور و امتحانات مختلف قبول میشوند که این طرز نگرش به دلیل تبلیغات این موسسات است.
وی در ادامه با بیان اینکه برخی از همکاران در تنور این موسسات میدمند بیان کرد: مشکل این کتاب وقتی بیشتر میشود که این کتابهای کمک آموزشیهای غیر استاندارد هم باشند. تنها ۳۰ درصد از این کتابهای کمک آموزشی استاندارد و ۷۰ درصد غیر استاندارد است.
ناصری اضافه کرد: وزرات آموزش و پرورش با توجه به رسالت آموزشی خود اهدافی را دنبال میکند که این موسسات خلاف آن حرکت میکنند. به عنوان مثال در مدارس بچهها را به کار گروهی و تحقیق و پژوهش فرا میخوانیم، اما این موسسات این فعالیتها را به شکل حل المسائل در اختیار دانش آموزان قرار میدهد و زحمات آموزش و پروش را بر باد میدهند که این امر یعنی این کتابها غیر استاندارد است.
وی در ادامه درباره مرجع اعطای مجوز به این موسات گفت: بیشتر این موسسات مجوز ندارند. مجوز کتاب را وزارت ارشاد به آنها میدهد و آموزش و پرورش بعد از انتشار ممکن است برخی را تائید کند یا نکند.
وی در ادامه بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش اقدامات زیادی برای سامان دهی به وضعیت کتابهای کمک آموزشی آنجام داده که در همین راستا موفق شد تبلیغات صدا و سیما را ۵۰ درصد کم کند. با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توافقاتی انجام دادیم که سازوکاری داشته باند تا کتابهایی که شرایط لازم جهت چاپ را ندارند مجوز انتشار ندهد.
ناصری تاکید کرد: وزارت ارشاد باید به موسسات تولید کننده کتاب کمک آموزشی نظارت کند نه آموزش و پرورش.
وی درباره این موساات گفت: هیچ موسسه مطلقا غیر مجاز نیست و هیچ موسسه مطلقا مجاز است. کتابهای مناسب طیفی از دسته بندی علمی را دارند و میتواند در سه دستهی خوب مناسب و عالی باشند.
مدیر کل دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی اضافه کرد: کتابهای کمک درسی هیچ گاه در صدر معرفی ما نیست و در موارد خاص احتیاج به این کتابها پیدا میشود. این کتابها لذت کتب خوانی را از بچهها گرفته اند.
وی افزود: در بازار ساماندهی کتب کمک آموزشی اقدامی صورت نگرفته از والدین درخواست میکنیم دست از سر کودکان بردانرند و انقدر فشار به فرزندان خود برای خواندن این کتابها وارد نکنند. وقتی آموزش و پرورش با این امر موافق نیست یعنی خواندن این کتابها خوب نیست.
مدیر کل دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که دانش آموزان به کار کلاسی و معلم خود توجه کنند نه کتابهای آموزشی این اشتهای کاذب به کتابها اگر کنترل نشود ما را به بیراهه خواهد برد.
وی در ادامه اضافه کرد: حتی کتابهایی که سالهای قبل به عنوان کتاب استاندارد معرفی شده است را فراموش کنند. از والدین و همکاران میخواهیم در دبستانها به شکلی که آموزش و پرورش میگوید اقدام کنند.
ناصری در ادامه بیان کرد: استفاده از کتابهای کمک درسی در متوسطه به دلیل کنکور وضعیت متفاوتی دارد و بلاخره مهارتهایی در تست زدن وجود دارد که برخی کتابها به بچهها آموزش میدهد. ولی در دوره دبستان کتابهای کمک درسی از چند جهت به بچه ضربه میزند. ابتدا خواندن کتاب لذت بخش است و چیزی که اجباری باشد دانش آموز را از لذت دور میکند. نکته دوم اینکه این کتابهای کمک آموزشی دانش آموزان را رقیب هم میکند و خواندن این کتابها چیزی نیست که در آینده هم به کار بچهها بیاید و به سرعت فراموش میشود و در کوتاه مدت استفاده میشود این کتابها تاثیر دوپینگی دارند و واقعا خواندن این کتابها لازم نیست. چرا که اگر موضوع تفهیم شود برای دانش آموز نیازی به خواندن این کتابها نیست؛ و سوم اینکه انبوه سازی این کتابها نشان از تجاری بودن آنهاست وگرنه هیچ دلیلی ندارند که اینقدر در همه جا تبلیغ شود.