اگر مدیر شایستهای داشته باشیم بیش از ۶۰درصد مشکلات مدرسه رفع میشود
به گزارش گروه جامعه ، سیدمحمد بطحایی در دومین روز از گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش استانهای کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران با اشاره به کسب رتبههای برتر توسط آموزش و پرورش در جشنواره شهید رجایی اظهار کرد: «تلاش خواهیم کرد سال آینده نیز رتبههای برتر را در این جشنواره کسب کنیم.»
وی بر درک عمیق مدیران از استراتژیهای نوین آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: «استراتژیهای موجود همواره باید مورد بررسی قرار گیرد و این موضوع باید در جلساتی که تشکیل میشود، مطرح شود لذا شلوغی کار و گرفتاریها ممکن است ما را از استراتژیها غافل کند و زمان را از دست بدهیم.»
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «تنها استراتژی آموزش وپرورش سند راهبردی تحول بنیادین است که باید به صورت همه جانبه در دستور کار قرار گیرد لذا برای اجرای آن باید برنامههای مربوط به زیر نظامها را در دستور کار قرار دهیم.»
وی افزود: «تحول در مدیریت، تحول در محتوا و متن و گسترش و تعمیق استراتژی آموزش و پرورش سه برنامه راهبردی زیر نظامهای سند تحول است. تحول در آموزش وپرورش اتفاق نمیافتد مگر اینکه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم وتربیت دچار دگرگونی شود لذا هر عاملی که باعث شود ما به سمت مدرسه محوری نرویم از موانع اجرای سند تحول است و باید حذف شود.»
بطحایی ادامه داد: «با هدف ارتقای ارکان مدرسه اختیارات به مدارس تفویض میشود و به این کار مدرسهمحوری گویند بنابراین تفویض اختیار به ارکان مدرسه با هدف ارتقای کیفیت ارکان مدرسه است. برای اجرای طرح مدرسهمحوری اولین گام، اجرای طرح سنجش صلاحیتهای حرفهای مدیران و ارتقای شایستگیهای آنان است، که به طور آزمایشی در سه استان اجرا شد و نتایج بسیار خوبی را در بر داشت.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «اگر مدیر شایستهای داشته باشیم بیش از ۶۰درصد مشکلات مدرسه رفع میشود و صدور گواهینامههای طرح سنجش صلاحیت مدیران میزان شایستگیهای مدیران را مشخص میکند. انتخاب و انتصاب مدیران دومین گام مدرسهمحوری بود که سال قبل اجرا شد و در آن ۳۰۰۰مدیر مدرسه انتخاب شدند.»
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: «سومین گام در این زمینه نظام سنجش کیفیت مدارس است که البته سال قبل براساس دادههای مدارس رتبه مدارس مشخص شد و در ۹حیطه عملکردی، مدرسه مورد ارزیابی قرار میگیرد تا میزان پیشرفت مدارس نسبت به سایر مدارس و نسبت به گذشته مدرسه سنجیده شود. چهارمین برنامه مدرسهمحوری، اصلاح نظام تصمیمگیری و تصمیمسازی در مدارس است.»
بطحایی به پنجمین گام مدرسهمحوری اشاره کرد و گفت: «اختصاص دو ساعت از ساعات رسمی اختصاص به آموزش مهارتها در مدارس است. برای اجرای برنامههای مذکور و راهبری برنامههای سند تحول ستادی با نام ستاد راهبری سند تحول در سطح حوزه ستادی تشکیل و اجرای سند را پیگیری میکند. البته تعدادی از مدیران مدارس در این ستاد عضو خواهند بود و در سطح استان نیز مدیریت راهبری تشکیل و فعالیت خواهد کرد.»
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «برای تحول در محتوا و متن، گسترش مهارتآموزی، کاهش موانع یادگیری فعال و موثر در مدارس، تقویت و ترویج رقابتهای گروهی به جای فردی، طرح بازی-یادگیری از جمله برنامههایی است که بسیاری از ویژگیهای شخصیت افراد در بازیهای کودکانه ظهور و بروز میکند، لذا استفاده از وسایل بازی روش موثری در یادگیری است.»
وی ادامه داد: «گسترش گفتمانسازی اجتماعی و مشارکتپذیری، ساماندهی تشکلهای قانونی، انتخاب دو عضو در صندوق ذخیره فرهنگیان، تولید برنامههای خاص برای دانشآموزان و مدیران، راهاندازی شبکه تعاملی و شبکه ملی ict، اطلاعرسانی و ورود به موقع به بحرانها از جمله برنامههایی است که در راستای اجرای سند تحول در حال اجرا است.»
عضو کابینه تدبیر وامید گفت: «امروز توانستهایم گفتمان نسبت به آموزش و پرورش را تغییر دهیم و این دستاورد کمی نیست، لذا کاهش غلبه بر کنکور را در یک ساله اخیر شاهد بودیم البته باید این تلاشها ادامه یابد. عواملی که به شادی بچهها کمک میکند دائما باید توسعه یابد و در مدرسه تقویت شود.
بطحایی تاکید کرد: «امنیت و سلامت دانشآموزان اولویت اول مدارس است لذا برای مواظبت از خود باید آموزشهای لازم را به آنها بدهیم، تا آنها نحوه حفاظت از خود در جامعه را آموخته باشند.»
وی با اشاره به ورود افراد متفرقه به مدراس تاکید کرد: «مدرسه یک محیط یاددهی-یاددگیری است و افراد مختلف حق ورود بدون مجوز به آن را ندارند لذا مدیران مدارس باید در این خصوص کاملا جدی عمل کنند و بدون هماهنگی با اداره متبوع از ورود افراد متفرقه به مدرسه ممانعت کنند.»
وزیر آموزش و پرورش بر استفاده از ظرفیتهای بازنشستگان فرهنگی در آموزش و پرورش تاکید و خاطرنشان کرد: «بازنشستگان در آموزش و پرورش سرمایهای هستند که باید از ظرفیت آنها در برنامهها استفاده شود.»