همه مجالس بعد از انقلاب دغدغه مشکلات مردم را داشتند/ انقلابی بودن ویژگی مشترک همه دورهها بوده است
امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن اساسی جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاه خاص و والایی در تصمیمگیریهای کلان کشورمان است که میتواند نقش برجستهای در اقتدار کشور ایفا کند.
مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و محور بسیاری از قانونگذاریها و برنامهریزیهاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیمگیریها و مظهر اراده ملی است.
مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست و سوم تیرماه سال ۱۳۷۲ با تصویب ماده واحدهای روز دهم آذر ماه سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد.
احسان عظیمیراد در گفتوگو با میزان، با اشاره به سالروز شهادت آیتالله سید حسنمدرس و روز مجلس گفت: به فرموده امام راحل مجلس باید در راس امور باشد و از اصول قانون اساسی قوای سه گانه است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در دورههای گوناگون مجلس دستخوش تغییرات زیادی شده و گاهی شاهد یک حرکت رو به رشد یا رو به پایین بوده است، یعنی در جایی مجلس خوب کار کرده و اثرگذاری خوبی داشته، اما در جای دیگر اثرگذاری ضعیفی داشته است.
عظیمیراد بیان کرد: هرجا نمایندگان دغدغهمند و پیگیر حل مشکلات مردم بودند و تلاش میکردند تا مشکلات مردم و کشور را رفع کنند مجلس در سیر صعودی قرار گرفته است.
نماینده مردم کلات و مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: ما نمیتوانیم بگوییم که فقط بر روی صندلی نشستهایم و میخواهیم قانونگذاری کنیم، در حالی که مشکلات مردم را نبینیم. نمایندگان میتوانند در این مورد تسهیل کننده خوبی باشند، هرجا که ما این ویژگی را داشتیم نمایندگان تا حدودی موفق عمل کردند.
وی با بیان اینکه هر زمان که این خصوصیات گم شد ما به مشکل برخوردیم اظهار کرد: به این معنا که اثرگذاری و تاثیر مجلس در بدنه عمومی و جامعه کمرنگ شد یعنی اگر مجلس میتوانست در این دوره قوانین خوبی داشته باشد و گرهگشایی خوبی از مشکلات مردم انجام بدهد میتوانست مثمرثمرتر باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: عملکرد مجلس طی سالهای گذشته به نمایندگان بستگی دارد و حضور نمایندگان پویا و فعال و اثرگذار میتواند موثر باشد. تصور میکنم همه مجالس ما بعد از انقلاب خصلت انقلابی بودن، اسلامی بودن و دغدغه مشکلات مردم را داشتهاند، این مهم در بعضی موارد اوج بیشتر و در برخی اوج کمتری داشته است، اما نمیتوان گفت که مثلاً در این دوره مجلس انقلابی بود و در دوره قبل انقلابی نبود.
عظیمیراد ادامه داد: قوه مقننه در دورههای مختلف مستقل عمل کرده است، اما در کنارش قوای دیگر هم تاثیرگذار هستند. مجلس با قانونگذاری میتواند کار را پیش ببرد، اما دولت نیز براساس نیازهای جدی باید لوایح را به مجلس ارائه کند و تعامل دولت با مجلس برای تصویب قوانین مورد نیاز مردم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینکه اگر طرحها و لوایح با هماهنگی و تعامل با دولت نباشد ضمانت اجرای آن کاهش پیدا میکند بیان کرد: علت اینکه برخی از قوانین به نتیجه نمیرسد همین است که ما برخی لوایح و طرحها را مینویسیم، اما به ضمانت اجرای آن توجه نداریم.
عظیمیراد با اشاره به چشمانداز مجلس دوازدهم گفت: در مجلس دوازدهم ویژگی ممتازی نسبت به دورههای قبل وجود دارد که همزمان با تشکیل آن دولت نیز تشکیل شد و این همزمانی که بیسابقه است میتواند نکته بسیار مثبت و نقطه قوتی باشد. مجلس و دولت با هم تمام میشود و مردم عملکرد این دو را با هم میتوانند بسنجند.
نماینده مردم کلات و مشهد در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه هم برای دولت و مجلس مهم است که کارنامه موفقی را ارائه بدهند گفت: چرا که همزمان با هم سنجیده خواهد شد و این موضوع میتواند مجلس دوازدهم را به معنای واقعی ویژه کند.
وی ادامه داد: مجلس وقتی انقلابیتر عمل میکند که به مشکلات مردم بیشتر توجه کند و تلاش بر این باشد که به رشد کشور و حل مشکلات مردم بپردازد و این ویژگی در همه دورهها وجود داشت.
عظیمیراد در پایان گفت: مجلس در بعضی مواقع به دلیل رویکردهای سیاسی نمایندگان و حواشی ایجاد شده اثرگذاری کمتر داشت و در برخی دورهها بیشتر موثرتر بود. امیدواریم در این دوره جدید با تقارن دولت و مجلس شرایط خیلی خوبی برای مردم رقم بخورد.
انتهای پیام/