توجه به انجمن اولیان و مربیان تنها راه نجات آموزش و پرورش کشور
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، وزیر آموزش و پرورش در نشست منتخبان انجمن اولیا و مربیان استانها با بیان اینکه در رویکرد نوین تعلیم و تربیت خانواده و مدرسه به عنوان دو شریکت معرفی شدند گفت: هر دوی این شرکت ارتقا و گسترش این سرمایه است. این دو شریک ضوابط و قواعد شراکت را اگر رعایت نکنند سرمایه ما آسیب میبینند. تعامل این دو قویترین عامل رشد این شراکت است. تعامل به معنی ارتباط دو طرفه منظور نیست بلکه شرکا موانع و مشکلات و پیشنهادهای خود را به یکدیگر بگویند. حلقه مفقوده نظام آموزش همین شراکت مدرسه و خانواده است.
بطحایی افزود: متاسفانه مدرسه و خانواده خیلی وقتها تلاشهای یکدیگر را از بین میبرند. نتیجه این امر وضعیت کنونی ماست و آنچه باید در مدارس ما اتفاق بیافتد نمیافتد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: درسایر کشورها انقدر که در ایران خانواده و مدرسه تلاش میکنند و انرژی میگذارند اقدام نمیکنند، ولی با این وجود خروجی و اثر بخشی بالاتر دارند. خانواده و مدرسه بر خلاف یکدیگر اقدام میکنند که مانعی بزرگ در موفقیت تربیت نسل آینده است. شرط موفقیت این نسل تعامل خانواده و مدرسه است. کمبود امکانات و. عامل عدم موفقیت نیست. آموزش و پرورش اگر خانواده و مدرسه در خلاف یکدیگر اقدام نکنند در زمانی کوتاه این وضعیت کنونی دگرگون میشود. شلوغی کلانتری و پلههای دادگستری نشانههای عدم موفقیت ماست.
وی افزود: شبکه خانواده و مدرسه باید به سمت سه بخش انسجام همگرایی و نظامندی هدایت شود. پلت فرم شبکه آموزش و پرورش آماده شده تا زمینه همگرایی و انسجام خانواده و مدرسه را فراهم کند. باید خانواده و مربیان با یکدیگر تعامل و گفتگو کنند و به نقصانهای خود و عواملی که باعث نادیده گرفتن تلاشهای یکدیگر شده برسند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در زمینهها آسیبهای اجتماعی برنامههایی در حال تولید هستند که مخاطب آنها فقط بچهها نیستند. بچههای ما به شدت از حیث آسیبهای اجتماعی در خطر هستند. در این زمینه باید سراغ مدیر مدرسه خانواده و مربیان رفت و به آنها آموزش دهیم که نشانههای گرفتار شدن دانش آموزان به آسیبهای اجتماعی را از قبل شناسایی و عالمانه و متخصصانه وارد شوند.
آموزش برای خانوادهها اجباری میشود
وی اظهار کرد: خانواده اگر همراه نباشد تمام تلاشها بیهوده است. آموزش برای خانوادهها اجباری میشود. دورههای عملیاتی برگزار میشوند و مدیران باید گواهینامه صیانت از ایمنی سلامت در مدارس و مقابله با اعتیاد و ... را دارا باشند و اولیا میتوانند این گواهینامه را از مدیران مطالبه کنند.
خانوادهها باید از آموزش و پرورش مطالبه کنند
وی افزود: شرط اولیه موفقیت دانش آنوزان گفتگو کردن و رفت و آمد کردن اولیا در مدرسه است. تعامل بین خانه و مدرسه باید اصلاح شود. این سرمایه در صورت نبودن این تعامل از بین میرود. خانوادهها باید از آموزش و پرورش مطالبه کنند. مدرسه محل تمرین زندگی است نه جای حفظ کردن فرمول و تعریف، مدرسه جای آماده کردن بچهها برای کنکور نیست، بچهها باید در مدرسه مدارا کردن با هم صبوری کردن و دست افتادهای را گرفتن را تمرین کنند. بخش عمده محفوظات جایگاهش در دانشگاهها است. آموزش ابتدایی جای تست چهارگزینهای نیست باید بچهها در مدرسه بازی کنند تا از خود گذشتگی را یاد بگیرند. جای یادگیری این مسائل در زمین ورزش و حیاط مدرسه است.
وی افزود: تعلیم و تربیت آموزش عمومی باید به تدریج تصحیح شود. به عنوان مثال اگر فرزند شما به اشغال ریختن مردم در خیابان واکنش نشان داد بدانید که تعلیم و تربیت شما درست بوده و در آینده دادگستری و پاسگاههای نیروی انتظامی شما خلوت خواهد شد.
بطحایی گفت : تعامل بین خانواده و مدرسه یک پلت فرم نرم افزاری ایجاد شده تا این شبکه زمینه گفتگو را فراهم کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: درسطح ملی استان و منطقه باید در شبکه ارتباطی بین خانواده و مدرسه تعامل وجود داشته باشد. مدرسه باید جذاب شاداب و دلنشین باشد.
وی ادامه داد: روان شناسی رنگ در مدارس بسیار با اهمیت است و باید به این امر در مدارس توجه شود. مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت است.