لزوم استفاده از روشهای نو برای انتقال مفاهیم قرآنی/با روشهای سنتی نمیتوانیم به جنگ غولهای رسانهای دنیا برویم
یکی از دغدغههایی که در حاضر بسیاری از خانوادهها، معلمان و نظام آموزشی کشور با آن مواجه هستند آموزش مفاهیم قرآنی به کودکان، نوجوانان و جوانان است.
در همین رابطه حجت الاسلام و المسلمین علی تقوی، مسئول نهاد نمایندگی رهبر انقلاب در دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با میزان ضمن اشاره به اینکه قرآن نور است و در نور بودن قرآن شکی نیست با مطرح کردن این سوال که چرا در برخی موارد نمیتوانیم این نور را به بچههای امروز منتقل کنیم؟ گفت: اگر شیرینی را به فردی بدهید تا زمانی که نخورده باشد ممکن است واکنش نشان دهد ولی هنگامی آن را بخورد و مزه خوشش را حس کند دیگر حاضر نیست از آن دست بکشد و میخواهد مجدد آن را تجربه کند. ما شیرینی و حلاوت قرآن را به نسل امروز نچشاندیم و اشکال کار ما اینجاست و این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه یا در روشهایمان مشکل داریم که در این صورت باید روشهایمان را اصلاح کنیم و یا اینکه در محتوا دچار اشکالهایی هستیم که باید در این مورد نیز تجدید نظر کنیم، ادامه داد: آقای قرائتی مفاهیم قرآنی را به راحتی به مردم منتقل میکند و از قالبهای مختلف نظیر تمثیل و طنز استفاده میکند و مفاهیم قرآنی را به نسل جوان و همه مردم انتقال میدهد و با اینکه بیش از ۴۰ سال است که برنامههایش از تلویزیون پخش میشود تکراری نشده و همچنان بیشترین مخاطب دارد چرا که توانسته حلاوت قرآن را به مردم بچشاند.
باید از روشهای نو برای انتقال مفاهیم قرآنی بهره ببریم
مسئول نهاد نمایندگی رهبر انقلاب در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه باید از روشهای نو برای انتقال مفاهیم قرآنی بهره ببریم، افزود: دنیا امروز رشد کرده و فناوری گسترش یافته است، ما فضای مجازی را در اختیار داریم و باید از این ابزاری که در حال حاضر در اختیارمان قرار گرفته بهره ببریم. در برخی از کشورها از این ابزارها برای مفاهیم باطل استفاده میشود، اما ما نمیتوانیم برای مفاهیم حق از آنها بهره ببریم.
حجت الاسلام و المسلمین تقوی ضمن بیان اینکه اقدامهای خوبی در این مورد آغاز شده است، توضیح داد: در مسابقات سراسری قرآن کریم بحث استارتآپهای قرآنی را به برنامه اضافه کردم و در حال حاضر تمام دانشگاههای کشور در این خصوص با یکدیگر رقابت میکنند تا در مسابقات سراسری رتبه به دست آورند. همچنین در مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری نیز جلسههایی برگزار کردیم و آنها در حال انجام اقدامهایی هستند که استارتآپها تنها برای مسائل فنی، مهندسی، پزشکی و علوم تجربی نباشد و به سمت علوم انسانی و به ویژه فعالیتهای قرآنی نیز حرکت کند.
لازم است در مباحث قرآنی جذابیت ایجاد کنیم
وی ضمن اشاره به اینکه به طور کلی اقدامهای خوبی در این مورد آغاز شده، اما کافی نیست، بیان کرد: باید روشهایمان را اصلاح کنیم و در رابطه با نوع برنامههایمان و جدید و جذاب بودنشان تلاش کنیم. اگر هر اقدامی جذابیت نداشته باشد اقبالی به سمتش وجود ندارد و از این رو لازم است در مباحث قرآنی جذابیت ایجاد کنیم.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: معیار هوش در کشور ما آی کیو (IQ) است و این در حالیست که دنیای امروز از آی کیو (IQ) عبور کرده و به سمت ای کیو (EQ) یا همان هوش هیجانی رفته است و ما باید به این سمت رویم که آموزشها را از طریق هوش هیجانی و با روشهای کاربردی به کودکان منتقل کنیم.
با روشهای سنتی نمیتوانیم به جنگ غولهای رسانهای دنیا که بر ضد دین کار میکنند، برویم
حجت الاسلام و المسلمین تقوی با بیان اینکه ما از ابراز هنر کمترین استفاده را در آموزش قرآن داریم و این درحالیست که هنر میتواند نقش ویژهای در این مورد داشته باشد، عنوان کرد: با روشهای سنتی نمیتوانیم به جنگ غولهای رسانهای دنیا که بر ضد دین کار میکنند، برویم، برای جنگ با این غولها باید روشمند باشیم. لازم است هم کمیت و هم کیفیت فعالیتهای حوزه آموزش قرآنی افزایش پیدا کند و البته بیشتر باید به کیفیت توجه شود.
انتهای پیام/