روایتی از شیعه پژوه ساکن فرانسه در «حرفهای»
مسعود طاهری کارگردان مستند «حرفهای» درباره موضوع این مستند بیان کرد: «حرفهای» درباره آقای محمدعلی امیرمعزی است که سال ها جانشین هانری کربن و دنیل ژیماره در فرانسه بودند و سال گذشته بازنشست شد. فیلم جستاری از زندگی و آثار امیرمعزی و بحث شیعه پژوهی در دنیای حاضر و کارهایی که آقای امیرمعزی در این راستا انجام دادهاند، است.
وی درباره نحوه شکل گیری ایده این مستند توضیح داد: این فیلم دنباله پروژه کربن است و ایده آن هم پیش از فیلم «الکافی» شکل گرفت ولی به دلیل برخی از مسائل در ابتدا «الکافی» را ساختم و بعد به سراغ تدوین «حرفهای» آمدم. ایده این مستند برآمده از جریانی است که از فیلم ایزوتسو شروع شده و ادامه پیدا می کند و حتی «الکافی» هم در همین جریان و زنجیره قرار دارد. این مستند هم درباره مسائل فکری جامعه ایران است و هم به امروز و دیروز ایران ربط دارد و رفت و برگشت ها بین کربن، کلینی و امیرمعزی به صورت زنجیروار برای من اتفاق میافتد و تقریبا می توانم بگویم که بعد از فیلم کربن، فاز دوم مربوط به فیلم آقای امیرمعزی است که به سراغ آن رفتم.
طاهری درباره پروسه تولید مستند «حرفهای» مطرح کرد: فیلم «حرفه ای» از سال 1400 شروع شد و پاییز 1401 تصویربرداری آن انجام شد. مدت زمان طولانی طول کشید تا بخش فرانسوی آن ترجمه شود و تا اواسط سال 1402 مشغول این بخش بودیم و بعد از فراغت از «الکافی» به سراغ تدوین «حرفهای» رفتم. بخش عمده ای از «حرفهای» در پاریس تصویربرداری شده و ما برای این پروژه یک پروسه پژوهشی مفصلی داشتیم. همچنین این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شد و هیچ نهاد و ارگان داخلی و یا خارجی در تولید آن نقش نداشتند.
کارگردان مستند «حرفهای» درباره اهمیت جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» بیان کرد: جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» تنها جشنواره ای است که ما مستندسازان در ایران داریم. جایگاه و سطح این جشنواره در دنیا بسیار بالا است و وقتی ما می خواهیم در IMDB آثار خود را ثبت کنیم، یکی از مراجع معتبر سایت و اخبار «سینماحقیقت» است و این نشان دهنده سطح و مرجعیت چنین جشنواره ای است.
وی ادامه داد: آثاری که در یک سال توسط مستندسازان تولید می شود به این جشنواره میآید و این جشنواره به نوعی گردهمایی سالانه مستندساز است و از این جهت میتوان گفت که جشن محصول مستندسازان است. ازطرف دیگر هم نقدهایی به جشنواره وارد است و هم نقاط قوت بسیاری دارد ولی نکته قابل توجه این است که تلاش می شود تا جشنواره هرچقدر جلو میآید، بهتر شود. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که مستند در دنیایی که ما در آن هستیم به دلایل مختلف اجتماعی، فرهنگی و به خصوص اقتصادی مورد استقبال بالای مردم قرار نگرفته و باید آسیب شناسی شود و حمایت و همت بزرگ سازمان سینمایی را میخواهد که در بسیاری از مواقع فکر و ذهنش صرفا معطوف به سینمای داستانی است.
مسعود طاهری در پایان گفت: تجربهای که در فیلم «الکافی» و «حرفهای» داشتم به گونهای بود که انگار چون چند شبکه و نهاد داریم که درباره کارهای تشیع بودجه قرار می دهند و کارهایی تولید میکنند، جامعه مخاطب ما فکر میکند هر نوع فیلمی که در این زمینه ساخته شود، زیرمجموعه آن نهادها و محصول آنهاست و یک نگاه کاملا سلبی و منفی به این قصه دارند. این رویکرد و نگاه باید عوض شود. یکی از کارهای خوبی که مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی انجام داده این است که با بودجه کمی که در اختیار دارد بار این قصه را به خصوص در جامعه مذهبی به دوش میکشد. این نگاه ها از نبود بلوغ فرهنگی جامعه ما نشات میگیرد. وجود چنین فیلمهایی مانند «الکافی» و «حرفهای» تنوع تولیدات را در بر دارد. وقتی فیلم «الکافی» را از نیویورک تا اصفهان بردیم، با بازخوردهای بسیار خوبی مواجه شدیم درصورتی که بسیاری از افراد ندیده به قضاوت این اثر مانند بسیاری از آثار پرداختند. عرصهای که من به آن میپردازم با سختی بسیاری همراه است.
عوامل مستند «حرفه ای» عبارتند از پژوهش، تدوین، کارگردان و تهیهکننده: مسعود طاهری، تصویر: محمدعلی پوراسد، سپیده پارساپژوه، موسیقی: فرزاد هادی، مدیر تولید: موسی طاهری، مترجم زبان فرانسه مصاحبهها: محسن امینی، مترجم همراه مصاحبهها: سپیده پارساپژوه، طراح صدا: فرزاد هادی، عکس: محمدعلی پوراسد، طراح پوستر: مونا طاهری.
مستند «حرفهای» به کارگردانی مسعود طاهری متقاضی حضور در هجدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» شده است.