دولت برای حل ناترازی و واردات سوخت، سهمیه بنزین را به افراد اختصاص دهد

14:36 - 09 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۱۴۸۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
دولت برای حل ناترازی و واردات سوخت، سهمیه بنزین را به افراد اختصاص دهد
دولت چهاردهم به موضوع اختصاص سهمیه بنزین به افراد اشاره دارند؛ اگر این موضوع در بودجه آورده شود، عدالت در دسترسی به یارانه‌ها محقق خواهد شد و اقشار کم‌مصرف دیگر ناچار به حمایت غیرمستقیم از پرمصرف‌ها نخواهند بود.

خبرگزاری میزان - دولت چهاردهم با تأکید بر لزوم تغییر در نظام سهمیه‌بندی بنزین، به این نکته اشاره دارد که با اختصاص سهمیه به افراد به جای خودرو‌ها می‌توان گامی اساسی در جهت برقراری عدالت اجتماعی برداشت.

کارشناسان معتقدند این رویکرد، علاوه بر رفع نابرابری‌های موجود، سبب خواهد شد تا اقشار کم‌مصرف از حمایت غیرمستقیم به پرمصرف‌ها رهایی یابند و سهم عادلانه‌تری از یارانه‌ها دریافت کنند. در این راستا، هر فرد به جای هر خودرو سهمیه مشخصی از بنزین دریافت می‌کند، که باعث می‌شود خانوار‌ها در مدیریت منابع انرژی مسئولانه‌تر عمل کنند.

در صورت گنجاندن این طرح در بودجه سالانه، علاوه بر تشویق به صرفه‌جویی و کاهش مصرف، امکان فروش سهمیه‌های مازاد نیز به شکل رسمی و از طریق سامانه‌های قانونی فراهم می‌شود. مردم می‌توانند بنزین اضافی خود را از طریق این سامانه‌ها به کارگزاری‌های معتبر صادرات بنزین بفروشند و بدین ترتیب، نیازی به قاچاق سوخت نخواهد بود. با نظارت صحیح بر این فرآیند، مشکل قاچاق که معضلی بزرگ در کشور است، کاهش می‌یابد. همچنین، کاهش فاصله طبقاتی و رفع بخشی از چالش‌های اجتماعی نیز از دیگر دستاورد‌های مثبتی است که می‌تواند کشور را به سوی آینده‌ای پایدارتر هدایت کند.

ولی‌اله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها و نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان با تاکید بر اهمیت رفع بی‌عدالتی در نظام سهمیه‌بندی بنزین گفت: از میان راهکار‌های موجود، تخصیص سهمیه به افراد مناسب‌ترین گزینه برای حل مشکل ناترازی بنزین به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد که این طرح، علاوه بر برقراری عدالت در تخصیص منابع، با نظارت صحیح و ایجاد سامانه‌های رسمی برای فروش سهمیه‌های مازاد، به مدیریت مؤثرتر منابع کمک خواهد کرد و از این طریق، کشور را به سوی پایداری اقتصادی و اجتماعی سوق خواهد داد.

بیاتی گفت: در مجلس یازدهم که بنده نیز در آن مجلس به عنوان نماینده حضور داشتم، موضوعی درباره تغییر در سیستم سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد. در این طرح پیشنهاد شد که به جای اختصاص سهمیه به خودروها، سهمیه بنزین به افراد اختصاص داده شود. این رویکرد، به نحوی طراحی شده است که بتواند در حل معضل ناترازی انرژی، به ویژه در مصرف بنزین و دیگر منابع انرژی مؤثر باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین، دولت چهاردهم نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و تأکید کرده که چنین تغییری باید به نحوی اعمال شود که موجب افزایش تورم‌های نجومی نشود. چرا که مشخصاً افزایش قیمت بنزین تاثیر مستقیمی بر تورم خواهد داشت و در شرایط فعلی، کشور امکان ایجاد تغییرات اساسی در نرخ بنزین را ندارد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از راهکار‌های جایگزین این است که قیمت بنزین ثابت بماند، اما سهمیه‌بندی به افراد داده شود، نه به خودروها، تا خود افراد در صرفه‌جویی نقش ایفا کنند. برای مثال، هر عضو خانواده ۳۰ لیتر سهمیه بنزین در اختیار داشته باشد. در شرایط کنونی، اقشار ضعیف به طبقات مرفه یارانه می‌دهند؛ به طوری که افرادی با چندین خودرو در خانه از سهمیه بیشتری بهره‌مند می‌شوند، در حالی که روستاییان و عشایر که یا خودرو ندارند یا استفاده کمی از خودرو دارند، از این سهمیه‌بندی به میزان کمتری بهره‌مند می‌شوند. افزون بر این، روستاییان به امکانات شهری مانند مترو، حمل‌ونقل عمومی و دیگر امکانات نیز دسترسی ندارند. لذا، این طرح می‌تواند به نوعی به کاهش این نابرابری‌ها و توزیع عادلانه‌تر یارانه‌ها کمک کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: در دوره یازدهم مجلس، نمایندگان با افزایش قیمت بنزین به شدت مخالفت داشتند و این مخالفت صرفاً محدود به موضوع انرژی نبود بلکه در سایر مباحث اقتصادی نیز این نگرش وجود داشت. اما اگر دولت قصد دارد برای حل مشکل ناترازی انرژی اقدامی کند، لازم است با برنامه‌ریزی دقیق به این موضوع بپردازد. در شرایط فعلی، قیمت بنزین آن‌قدر پایین است که حتی توزیع آن به صرفه نیست و جایگاه‌داران و عوامل توزیع بنزین از سود چندانی برخوردار نیستند. بنابراین، بهتر است قیمت بنزین با یک شیب ملایم افزایش پیدا کند و سهمیه به افراد تخصیص یابد تا علاوه بر کمک به ایجاد عدالت اجتماعی، افراد در صرفه‌جویی نیز مشارکت کنند.

وی ادامه می‌دهد: این طرح، به افراد اجازه می‌دهد که بنزین اضافی خود را از طریق سامانه‌های رسمی به فروش برسانند. بدین ترتیب، از یک سو عدالت برقرار می‌شود و از سوی دیگر افراد ترغیب به صرفه‌جویی می‌شوند، زیرا می‌توانند از سهمیه اضافی خود در قالب رسمی کسب درآمد کنند. 

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها خاطرنشان می‌کند: موضوع بنزین یکی از چالش‌های مهم کنونی کشور است که برای تأمین نیاز داخل، واردات بنزین اجتناب‌ناپذیر شده و این امر باعث افزایش هزینه‌های ارزی می‌شود. چالش ناترازی در انرژی و مصرف بی‌رویه بنزین روز به روز شدیدتر می‌شود و کشور نیازمند راهکاری سریع و پایدار برای حل این مشکل است. راه‌حل‌هایی مانند افزایش قیمت شاید در ظاهر مفید به نظر برسد، اما تبعات تورمی و مشکلاتی که برای مردم ایجاد می‌کند، آن را به گزینه‌ای غیرقابل قبول تبدیل کرده است. بهترین راهکار این است که سهمیه بنزین به طور عادلانه بین همه افراد توزیع شود تا افراد پرمصرف به سوی مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف سوق پیدا کنند.

وی ادامه می‌دهد: این رویکرد می‌تواند به کاهش قاچاق سوخت نیز کمک کند. اگر سهمیه بنزین به همه افراد داده شود، مردم نه تنها از این سهمیه به‌عنوان یک دارایی بهره‌مند می‌شوند، بلکه امکان کنترل و نظارت بر میزان مصرف نیز فراهم می‌شود. 

بیاتی در پایان افزود: دولت پزشکیان نیز به موضوع اختصاص سهمیه بنزین به افراد اشاره دارند؛ اگر این موضوع در بودجه آورده شود، عدالت در دسترسی به یارانه‌ها محقق خواهد شد و اقشار کم‌مصرف دیگر ناچار به حمایت غیرمستقیم از پرمصرف‌ها نخواهند بود. این رویکرد، علاوه بر تشویق به صرفه‌جویی، با فراهم‌کردن امکان فروش سهمیه‌های مازاد، به کاهش اختلاف طبقاتی نیز کمک کرده و گامی مؤثر در جهت توزیع عادلانه منابع خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *