بررسی بسته بهبود بازار سرمایه/ شاخص سبزپوش می‌ماند؟

8:03 - 06 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۶۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بررسی بسته بهبود بازار سرمایه/ شاخص سبزپوش می‌ماند؟
بسته بهبود بازار سرمایه روز گذشته از سوی سازمان بورس اعلام شد؛ کارشناسان معتقدند که بند‌های یک و ۲ تاثیر چندانی بر بازار سرمایه ندارد، اما بند‌های ۳ و ۴ می‌توانند تاثیر مثبت بر بازار داشته باشند.

خبرگزاری میزان - صبح روز گذشته ۵ آبان ۱۴۰۳ بخش اول بسته بهبود بازار سرمایه که در جلسه روز پنجشنبه هیئت مدیره سازمان بورس نهایی شده بود، معرفی شد.

براساس بند اول این بسته مقرر شد باتوجه به اهمیت عوامل بنیادی اثرگذار بر سهام شرکت‌ها، ناشران برنامه‌های خود برای بهبود سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه در باقی‌مانده سال را به سازمان بورس ارائه دهند و در سامانه کدال منتشر کنند، به نحوی که عملکرد شرکت‌ها در نیمه‌ی دوم سال، بهبود قابل ملاحظه‌ای نسبت به نیمه‌ی اول داشته باشد.

در بند دوم باید ناشران بزرگ اقدام‌های عملی و جدی برای حفظ ارزش ذاتی سهام شرکت‌های زیرمجموعه و گروه خود را به عمل آورند.

در ادامه در بند سوم آمده است که نهاد‌های مالی دارای صندوق‌های درآمد ثابت، باید نسبت به افزایش سهم سهام در پرتفو خود براساس رویه‌های تعریف‌شده اقدام کنند که در این مورد، با توجه به لزوم کاهش وزن سپرده‌های بانکی، منابع آزاد شده نیز زمینه‌ی حمایت از سهام ارزنده را فراهم می‌کند.

همچنین در بند چهارم مقرر شد مسائل و محدودیت‌های اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها مانند قطعی برق و گاز، مسائل مالیاتی، حقوق دولتی، قیمت مواد اولیه و خوراک و نظایر آن، به‌ویژه موارد باقی‌مانده در لایحه بودجه به‌صورت مشترک توسط ناشران و سازمان پیگیری شود.

بررسی بندهای بسته بهبود بازار سرمایه

در همین راستا شایان آرانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با میزان با اشاره به بند اول بسته بهبود بازار سرمایه گفت: اینکه سازمان بورس به عوامل اثرگذار بازار سرمایه از جمله شرکت‌ها و ناشران بگوید که برنامه‌های خود را اعلام کنند از نظر بنده فایده‌ای برای بازار ندارد ضمن اینکه ضمانت اجرایی هم ندارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های بورسی باید به طور مستقل برنامه‌های سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه خود را ارائه دهند و سازمان بورس نباید در جایگاهی قرار گیرد که در این زمینه به شرکت‌ها امر و نهی کند.

کارشناس بازار سرمایه به بند دوم این بسته اشاره کرد و افزود: شرکت‌ها بورسی مکلف‌اند اقدام‌های جدی و عملی برای حفظ ارزش ذاتی سهام شرکت‌های زیرمجموعه و گروه خود را انجام دهند در غیراین‌صورت بازار به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

آرانی معتقد است بند اول و دوم بسته بهبود بازار سرمایه بیشتر شکل رهنمودی دارد و تاثیری برای بازار سرمایه نخواهد داشت و نیازی به ارائه این ۲ بند نبود.

وی در توضیح بند ۳ بسته بهبود بازار سرمایه گفت: تاکید به افزایش سرمایه صندوق‌های درآمد ثابت از طریق افزایش سهم سهام در پرتفوی خود، در این بند و تاکید بر کاهش وزن سپرده‌های بانکی اقدام خوب و درستی است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید این آن‌را عملی کنند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بند ۳ بسته بهبود بازار سرمایه تاثیر خوبی در ایجاد تقاضا برای سهام دارد، عنوان کرد: این بند می‌تواند برای بازار سرمایه مفید و مثبت باشد و سازمان بورس این اختیار را دارد که حتی به عنوان یک سیاست آن را دنبال کند. 

آرانی به بند ۴ این بسته اشاره کرد و گفت: سیاست‌های غلط در گذشته از جمله مسائل مالیاتی و قیمت مواد اولیه و خوراک و همچنین قطع برق و گاز شرکت‌ها را با مشکلاتی همراه کرد و این محدودیت‌ها تاثیرات منفی در سودآوری شرکت‌ها داشته است که امیدواریم در دولت جدید باتوجه به بند ۴ بسته بهبود بازار سرمایه این مشکلات ادامه پیدا نکند.

وی افزود: با عنوان‌شدن بند ۴ سازمان بورس به نوعی اعلام می‌کند که در کنار شرکت‌های بورسی که از سیاست‌های غلط دولت ضربه دیده‌اند ایستاده تا بار منفی سیاست‌های غلط را کاهش دهد.
این کارشناس بازار سرمایه معتقد است بند ۳ و ۴ بسته بهبود بازار سرمایه می‌تواند حرکت مثبتی برای بازار به‌شمار رود.

آرانی تاکید کرد: در کشور ما عادت شده که برای مشکلات بازار‌های مختلف حمایت صورت گیرد درحالی که باید بازار مستقل از حمایت‌ها بتواند خود را اداره کند و مسئولین و ناظران بازار سرمایه نیز مکلف‌اند شرایطی را فراهم کنند تا بازیگران بازار بتوانند به بهترین نحو توانایی‌ها خود را نشان دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *