ساتیار امامی: وزارت میراثفرهنگی عکاسخانه میراثی راهاندازی کند/ برگزاری جشنواره چندرسانهای باعث جلب توجه نسل زد به میراثفرهنگی میشود
ساتیار امامی داور بخش «عکس» سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی در گفتوگو با میزان درباره داوری آثار این دوره از جشنواره گفت: داوری در جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی داوری خوبی بود. ظهور و بروز چنین جشنوارهای را باید به فال نیک گرفت، چون زمینهای را برای عکاسان رسانه فراهم کرده است تا زحمت آنها دیده شود.
وی برگزاری جشنوارهها را سنگ محکی برای ظرفیت تولید آثار فرهنگی دانشت و گفت: جشنواره چندرسانهای جشنوارهای است که مجموعهای از موضوعات و رسانهها را در بر میگیرد و میتواند به دیده شدن کار رسانهها و تولیدات آنها کمک بسیاری داشته باشد. تنها ایراد جشنواره چندرسانهای قدمت کم آن است. امیدوارم این جشنواره با تغییر دولتها و افراد به بوته فراموشی سپرده نشود و تقویم ثابت و تداوم داشته باشد. جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی با تغییر مدیریتها هم باید ادامه یابد تا بتواند تاثیرگذاری خود را در عرصه فرهنگ و میراث داشته باشد.
این عکاس باسابقه جشنواره چند رسانهای میراثفرهنگی را یک جشنواره نوپا اما کامل دانست که همه بخشها اعم از عکاسی، فیلمسازی، موسیقی، تئاتر، رسانه و ... را در بر میگیرد و میتواند به دیده شدن آثار کمک شایانی داشته باشد.
وی عنوان کرد: در حوزه عکاسی هم عکاسهایی که به طور تخصصی در حوزه میراثفرهگی فعالیت میکنند و هم عکاسان محلی میتوانند در کنار هم رقابت کنند و این نقطه قوت این جشنواره است.
امامی عنوان کرد: عکاس باید نسبت به فضا و جغرافیایی که در آن زیست میکند و یا برای سفر به آنجا رفته است، واکنش داشته باشد. کنش عکاس ثبت لحظهها و مکانهایی است که در آن حضور دارد. عکاس میتواند با ثبت میراث و معماری که میبیند یک کنش اجتماعی داشته باشد. باید از این ظرفیت به وجود آمده در این سالها استفاده کرد و در هر زمینهای باعث ثبت لحظهها و پیشرفت افراد شرکتکننده در این جشنواره شد.
وی اظهار کرد: عکاسی در گذشته امری انحصار بود اما امروز و با وجود تلفنهای همراه هوشمند و دوربینهای فوق دیجیتال و سطح بالا همه مردم میتوانند از لحظات، وقایع، طبیعت و هر آن چیزی که عکاسی از آنها سخت بود، عکاسی کنند. اگر کمی آموزش دیده باشند، میتوانند عکسهای بهتر و موضوعی بیشتری را به ثبت برسانند. خوشبختانه در این دوره از جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی عکسهای خوبی به دست هیئت داوران و انتخاب رسیده است، حتی عکاسهای آماتور هم عکسهای خوبی به جشنواره ارسال کردهاند.
داور بخش «عکس» سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی بیان کرد: بیش از هزار اثر به جشنواره ارسال شده بود و عکاسان حرفهای هم آثاری را ارسال کرده بودند که در کنار دیگر آثار دیده شد. متاسفانه مشکلی که وجود داشت این بود که بسیاری از عکسهای ارسالی آرشیوی بودند. برخی عکسها نگاتیوی بودند و فقط ارسال شده بودند تا در این جشنواره حضور داشته باشند. انگار روال این روزها اینگونه شده است که برخی از عکاسان به دلیل هزینههای بالای سفر نمیتوانند عکسهای جدید بگیرند، بنابراین هر زمان درباره هر موضوعی که جشنواره عکاسی برگزار میشود، به آرشیوشان مراجعه کرده و عکسی انتخاب میکنند و میفرستند. به نظر من این روند ارسال عکسهای آرشیوی به آن عکاس و حتی به جشنواره آسیب میرساند.
وی عنوان کرد: وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی باید در روند تولید هم مشارکت داشته باشد. باید بتوان این موضع را تبیین کرد که عکاسان میتوانند چه نقشی برای ثبت آثار فرهنگی، گردشگری و معماری داشته باشند. تولید برخی آثار در بخش میراثفرهنگی باید از طریق این وزارتخانه برونسپاری شود. وزارت میراثفرهنگی میتواند با سفارش به هنرمندان اعم از فیلمسازان، عکاسان، نقاشان و… در فرهنگسازی و دیده شدن آثار فرهنگی و ملی کشور تاثیرگذار باشد.
امامی اذعان کرد: هزینه تولید آثاری که مخاطب خاص دارند، این روزها زیاد و روند کار سخت شده است. کمتر عکاس یا فیلمسازی وجود دارد که به سمت عکس گرفتن و یا فیلمسازی در حوزه میراثفرهنگی برود. اگر وزارت میراثفرهنگی بتواند بودجهای برای تولید آثار هنری در این حوزه در نظر بگیرد، میتوان از توان هنرمندانی که دغدغه این حوزه را دارند، استفاده کرد و آثار خوب و تاثیرگذاری به تولید و اکران رساند.
وی در ارزیابی آثار رسیده به جشنواره بیان کرد: عکسهای ارسالی به سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی بیشتر در فضاهای شهری و در دسترس بود و از عکسهای فصلی خصوصا فصل زمستان و برف کمتر داشتیم. سفر بسیار گران است و این گرانی باعث شده است که عکاسی چالشی و پرخرج کمتر باشد.
این عکاس ادامه داد: اگر ساز و کار درستی وجود داشته باشد، عکاسی که عکس خوب گرفته است، به جای انتشار آن عکس در صفحات مجازی، عکسش را به نهادها و موسسات و یا وزارتخانهها میفروشد تا هم دستمزد و حقالزحمه خوبی دریافت کند و هم عکسش به عنوان یک اثر هنری در معرض دید عموم قرار گیرد و حق رایت آن هم در اختیار هنرمند یا وزارتخانه مربوطه باشد. اگر وزارت میراثفرهنگی آرشیو تصویری مثل فیلمخانه ملی داشته باشد که در وزارت ارشاد وجود دارد، عکاس میتواند عکسش از بناها و اماکن تاریخی و گردشگری را به این خانه آرشیو واگذار کرده و مبلغی دریافت کند و وزارت میراثفرهنگی هم یک عکاسخانه میراثی ایجاد کرده و آثار را از عکاسان خریداری کند.
داور بخش «عکس» سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی در ادامه درباره تاثیر این جشنواره بر شناخت نسل زد از میراثفرهنگی کشور گفت: جشنوارهها میتواند کمک زیادی به آشنایی با واقعیات کشورمان برای نسل زد داشته باشد؛ نسلی که اکنون درگیر فضای مجازی هستند و دنیایشان، دنیای وب است. برگزاری این نوع جشنوارهها میتواند باعث جلب توجه نسل زد به موضوع میراثفرهنگی شود تا بتوانند با میراثفرهنگی و صنعت گردشگری و صنایعدستی کشورمان آشنا شوند و خودشان را در نشان دادن فرهنگ ایرانی سهیم بدانند.
وی در پایان عنوان کرد: اگر شرایط برای حضور عکاسان خارجی فراهم شود، میتوان به سمت بینالمللی شدن این جشنواره پیش رفت، از طرفی میتوان امیدوار بود که توریست و گردشگر خارجی هم به ایران بیاید. برگزاری جشنواره و حضور هنرمندان و عکاسان و طراحان خارجی در کشور میتواند بزرگترین پیام برای گردشگران خارجی باشد که ایران کشوری منحصربهفرد برای گردشگری است. قطعا حضور گردشگر و توریست خارجی باید هدف بلند مدت از برگزاری این جشنواره باشد، چون میتواند باعث رونق در این حوزه شود.
سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی با شعار «ایران ما، میراث ما؛ میراث ما، ایران ما» ۱۵ تا ۱۸ آبانماه، به دبیری علیرضا تابش از سوی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به میزبانی استانداری فارس، در شیراز برگزار میشود.