رئیس کل دادگستری استان سمنان: نظرات فنی و تخصصی کارشناسان نقش موثری در توسعه دادرسی عادلانه دارد

14:57 - 06 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۸۳۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان سمنان: نظرات فنی و تخصصی کارشناسان نقش موثری در توسعه دادرسی عادلانه دارد
رئیس کل دادگستری استان سمنان در مراسم بزرگداشت روز کارشناسان رسمی دادگستری عنوان کرد: دستگاه عدلیه در مسیر دادرسی، اجزا و ارکانی دارد که بایستی پیوسته باهم کار و حرکت کنند و اظهار نظر‌های فنی، تخصصی و هوشمندانه کارشناسان یکی از اجزای غیر قابل انکار در توسعه دادرسی عادلانه بشمار می‌آید.

خبرگزاری میزان- مراسم بزرگداشت روز کارشناسان رسمی دادگستری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، گُلی دادستان مرکز استان، حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی معاون قضایی رئیس کل و مسئول نظارت بر وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و مشاوران خانواده و مترجمان رسمی استان، هاشمی استاندار سمنان و برخی از قضات و مسئولان اجرایی و فرماندهان نظامی در جمع انبوهی از کارشناسان رسمی دادگستری در سالن همایش‌های سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری استان سمنان در ابتدای این مراسم با محکوم کردن تجاوز مذبوحانه وبزدلانه اسرائیل غاصب به برخی از مناطق کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران حامی و پشتیبان مردم مظلوم فلسطین، غزه و لبنان است و در قبال این حمایت انسان دوستانه و مطابق با قوانین جوامع جهانی بدنبال تنش‌زایی در منطقه و جنگ افروزی نیست ولیکن در دفاع از منافع و تمامیّت ارضی خود حد و مرزی نمی‌شناسد و در برابر تعرض و جولان آشکار و مغایر با قوانین بین المللی رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی به خاک کشور به موقع پاسخ خواهد داد.

وی در ادامه با تبریک روز کارشناسان رسمی دادگستری، گفت: دستگاه عدلیه اجزا و ارکانی دارد که بایستی در تمامی مراحل رسیدگی باهم کار و حرکت کنند و این پیوستگی باید ثمر بخش باشد تا موجب توسعه دادرسی عادلانه در جامعه را بوجود آورد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: یکی از ارکان مهم دادرسی عادلانه، اظهار نظر‌های حرفه‌ای کارشناسان است و تا حدی این اظهار نظر‌های فنی، تخصصی و هوشمندانه دارای اهمیت است که در سند بروز رسانی شده تحول و تعالی قضایی ابلاغی سال جاری، موضوع ساماندهی و ایجاد ساز و کاری برای کاهش برخی از خطا‌ها در نظرات کارشناسی به سمت استاندارد سازی این مهم پیش بینی و هدف‌گذاری شده است. 

وی، در ادامه جایگاه قاضی و قضاوت را مهم و خطیر دانست و تاکید کرد: دادرسی عادلانه باید متقن باشد و در این مسیر باید موازین شرعی و قانونی را به خوبی شناسایی و رعایت کرد. بهره‌گیری از نظرات حرفه‌ای کارشناسان در برخی از موضوعات، عامل موثری در تحقق دادرسی عادلانه به منظور جلوگیری از تضییع حقوق اصحاب پرونده محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری ادامه داد: کارشناسان بایستی دائماً خود را به ابزار بروز علمی، فنی، تخصصی و آگاهی از قوانین مبتلابه مجهز کنند تا مسئولیت قانونی خویش را در ارائه نظرات کارشناسی در پرونده‌های قضایی به خوبی ایفا کرده باشند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان افزود: در عصر حاضر که جوامع بشری به سَمت استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین الکترونیکی در حرکت هستند و از مزایای ارزشمند آن برخوردار می‌شوند. دستگاه عدلیه نیز با ایجاد سامانه «ارجاع هوشمند به کارشناس» بدنبال ساز و کاری اَمن برای توسعه این دامنه در جهت خدمت رسانی به مردم و البته پیشگیری و کاهش مخاطرات احتمالی است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری خاطر نشان کرد: یکی از مزایای سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس، حذف مداخلات انسانی است و کارشناسان هم باید نظریه‌های خود را به درستی و به موقع به مراجع قضایی ارائه دهند تا علاوه بر اینکه از بروز اطاله دادرسی خودداری شده موجبات تشتت نظرات کارشناسی در پرونده‌های قضایی هم کاهش یابد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *