اسلامی: طرح اولیه تصفیه پساب صنعتی با بهره‌گیری از فناوری پلاسما اجرا شد

15:34 - 05 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۶۰۱
اسلامی: طرح اولیه تصفیه پساب صنعتی با بهره‌گیری از فناوری پلاسما اجرا شد
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی از بهره‌گیری فناوری پلاسما برای تصفیه پساب شهر صنعتی کاوه خبر داد.

خبرگزاری میزان - محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از روند پیشرفت طرح صنعتی، تصفیه پساب شهرصنعتی کاوه در نزدیکی ساوه در استان اراک با بهره‌گیری از فناوری پلاسما اظهار کرد: متخصصان صنعت هسته‌ای کشور موفق به اجرای طرح اولیه ۵ متر مکعبی تصفیه پساب صنعتی با بهره‌گیری از فناوری پلاسما شده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات همه شهرستان‌های بزرگ، بحث پساب‌های صنعتی و عوارض ایجادشده توسط آن‌ها است.

اسلامی اظهار کرد: تاکنون رویه‌های جاری مورد استفاده برای تصفیه پساب‌های صنعتی ثمربخش نبوده است؛ به‌طوری‌که با بهره‌گیری از این روش‌ها نمی‌توان پساب سالمی داشت که از قابلیت بازچرخانی برخوردار باشد و مجدد بتوان از آن در محیط زیست استفاده کرد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره توسعه فناوری هسته‌ای در زندگی مردم گفت: از ۲ سال گذشته متخصصان صنعت هسته‌ای موفق شده‌اند تا فناوری پلاسما را در حوزه‌های گوناگون به‌کار گیرند؛ در حوزه زیست محیطی و پسماندها، اکنون یک طرح اولیه ۵ متر مکعبی تصفیه پساب صنعتی، مورد آزمایش و اثبات قرار گرفت و مشخص شد که از قابلیت فناوری پلاسما می‌توان در این شهر صنعتی استفاده کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: فناوری پلاسما می‌تواند پساب صنعتی را با کیفیت عالی که نزدیک آب مقطر است، تصفیه و بازچرخانی کند؛ امیدورام که متولیان و متصدیان، زمینه تسریع این طرح را فراهم سازند تا در حوزه صنعتی بتوانیم از این فناوری بومی استفاده کنیم.

حذف موثر و تصفیه آلاینده‌های پیچیده، دوستدار محیط زیست بودن، انعطاف‌پذیری بالا در مواجه با انواع پساب، سرعت بالا و کاهش مصرف انرژی در فرایند تصفیه و کاهش بوی نامطبوع از جمله مزیت‌های استفاده از فناوری پلاسما در فرایند تصفیه پساب‌های صنعتی است.

در سال‌های اخیر فناوری پلاسما با تلاش متخصصان صنعت هسته‌ای در مسیر توسعه قرار گرفته است و از این فناوری علاوه بر حوزه صنعتی برای از بین بردن آفات محصولات کشاورزی و بهبود زخم‌های دیابتی نیز استفاده می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *