سکوت آژانس درباره تهدید‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی؛ اصل بی‌طرفی که نقض شد

7:45 - 05 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۱۸۱
سکوت آژانس درباره تهدید‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی؛ اصل بی‌طرفی که نقض شد
سکوت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مواجهه با تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه مراکز هسته‌ای ایران، تایید می‌کند که در این نهاد بین‌المللی بی‌توجه به اصول حرفه‌ای و بی‌طرفی همچنان روی پاشنه سیاست‌زدگی می‌چرخد.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی در سایه مصونیت از مجازات اعطایی متحدان غربی خود، عنوان اصلی‌ترین بازیگر جنایت‌های مختلف ازجمله نسل‌کشی، جنایت‌های سازمان‌یافته، ... را به خود اختصاص داده است، اما وجه مهمی از خطرات این رژیم که زیر سایه گستره جنایت‌های بی‌سابقه آن علیه مردم فلسطین و کشور‌های نزدیک پنهان می‌ماند، تهدید‌های هسته‌ای آن است.

اگرچه رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه به صراحت داشتن تسلیحات هسته‌ای را تایید نکرده است، اما گزارش‌های معتبر نشان می‌دهند که این رژیم دارای چنین تسلیحاتی است و حتی اقدام به استفاده محدود از آن در حمله‌های تجاوزکارانه به لبنان و فلسطین کرده است؛ مقام‌های این رژیم طی یک سال گذشته از زمان آغاز جنگ علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) با عبور از پرده محافظه‌کاری، این باریکه را تهدید به استفاده از چنین تسلیحاتی کردند.

در عین حال، این رژیم یکی از بازیگران اصلی اقدام‌های غرب علیه ایران است و خوراک جنگ تبلیغاتی غربی‌ها علیه صنعت هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند و در همین چارچوب، بار‌ها تهدید‌های ادعایی را علیه مراکز هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

اقدام رژیم صهیونیستی برای تهدید به حمله مراکز هسته‌ای ایران با در نظر داشتن واقعیت و ماهیت شریرانه و جنایت‌کارانه این رژیم موضوع عجیب و غافلگیرکننده‌ای نیست؛ ضمن اینکه رژیم صهیونیستی طی چند دهه گذشته همواره دشمنی خود را با پیشرفت هسته‌ای ایران از طریق اقدام‌هایی مانند ترور دانشمندان هسته‌ای، خرابکاری، اتهام‌زنی در مجامع بین‌المللی، ... نشان داده است؛ سکوت حامیان غربی این رژیم در برابر چنین تهدید‌هایی نیز دور از ذهن نیست.

آنچه در این میان عجیب به نظر می‌رسد، سکوت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به‌عنوان سازمان بین‌المللی تاسیس‌شده در سال ۱۹۵۷ برای ترویج استفاده صلح‌آمیز و جلوگیری از استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای، در برابر چنین تهدید‌هایی است.

جدیدترین تهدید رژیم صهیونیستی درباره مراکز هسته‌ای ایران چیست؟

رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از مخالفان پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران و بازوی اصلی کشور‌های غربی در مانع‌تراشی و کارشکنی در مسیر ایران در این حوزه، در بازه‌های زمانی مختلف تهدید به حمله به مراکز هسته‌ای ایران کرده است.

جدیدترین دور این تهدید‌ها درپی استفاده ایران از حق دفاع مشروع در قالب اجرای عملیات‌های وعده صادق ۱ و ۲ علیه اراضی اشغالی در واکنش به اقدام‌های تجاوزکارانه و جنایت‌کارانه این رژیم علیه ایران، مطرح شدند.

نفتالی بنت از سران رژیم صهیونیستی و شماری دیگر از مقام‌های این رژیم طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر ادعا کردند که حمله به مراکز هسته‌ای ایران باید انجام شود.

نگاهی به روند متعاقب طرح این تهدیدها، نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها بیش از هر چیزی از اعلام چنین اظهارات ادعایی بیشتر به دنبال فضاسازی و پیشبرد جنگ روانی هستند؛ هرچن این موضوع، نافی مسئولیت‌های آژانس بین‌المللی به‌عنوان مسئول ترویج استفاده صلح‌آمیز و جلوگیری از استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیست.

رسانه‌های غربی؛ بازو‌های رسانه‌ای تهدیدهای ادعایی صهیونیست‌ها

رسانه‌های غربی به‌عنوان اصلی‌ترین بستر و سکوی افشای گزارش‌های به‌اصطلاح محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با طرح ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره حمله به مراکز هسته‌ای ایران تغییر ماهیت داده و ماموریت جدیدی را ورای مسئولیت‌های رسانه‌ای خود انجام می‌دهند.

آن‌ها هر بار در میانه طرح تهدید‌های ادعایی رژیم صهیونیستی علیه مراکز هسته‌ای ایران، اقدام به انتشار فهرستی از اهداف هسته‌ای احتمالی در ایران و ارائه توضیحات درباره آن‌ها می‌کنند!

واکنش مقام‌های ایرانی به تهدید‌های ادعایی رژیم صهیونیستی

در همین رابطه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به تهدید‌های یادشده تاکید کرد که کشورمان توانمندی و هوشیاری لازم را در برابر چنین تهدید‌هایی دارد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، این تهدید‌های رژیم صهیونیستی همواره علیه تاسیسات هسته‌ای کشورمان مطرح بوده است و موضوع جدیدی نیست.

اسلامی، چهارشنبه، دوم آبان در حاشیه نشست هیئت دولت، درباره اقدام‌های انجام‌شده برای کاهش خسارت‌های ناشی از حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای کشور، گفت: ما همیشه این تهدید‌ها را ازسوی دشمنان داشته‌ایم؛ کشور ما در برابر این تهدید‌ها هوشیار است و قابلیت‌های دفاعی و امنیتی کشور همیشه در طرازی بوده که با هوشیاری با هرگونه تهدیدی مقابله کند.

وی در ادامه گفت: تاسیسات هسته‌ای هم بخشی از این کشور است و در پرتو همین تمهیدات قرار دارد و ما به کوچک‌ترین تعرض دشمن پاسخ کوبنده‌ای خواهیم داد؛ تمهیدات حفاظتی برگرفته از ضوابط پدافند غیرعامل، از روز نخست برای تاسیسات هسته‌ای در نظر گرفته شده و اجرا شده است؛ این شرط عقل است و ملاحظات ایمنی و امنیتی تاسیسات هسته‌ای دیده شده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم درپی فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به سایت‌های هسته‌ای ایران، با بیان اینکه حمله و تهدید به حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران موضوع جدیدی نیست و در گذشته هم به شکل‌های مختلفی، چون انفجار و خرابکاری صنعتی انجام شده است، گفت: ما همواره این تهدیدات را جدی گرفته و می‌گیریم و بر همین اساس طوری طراحی و پیش‌بینی کرده‌ایم که حتی در صورت حماقت آن‌ها، خسارت‌ها به حداقل برسد؛ اولا که بسیار بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد، ثانیا در صورت چنین حماقتی بسیار بعید است که خسارتی جدی به ایران وارد کنند، ثالثا حتی در صورت وقوع خسارت، کشور می‌تواند به‌سرعت آن را جبران کند، زیرا دانش در ذهن متخصصین و دانشمندان ماست، بر تکنولوژی مسلط هستیم، طرح‌ها موجود بوده و روی کاغذ هستند و تنها نیاز به اجرا دارد؛ بنابراین این تهدیدها از نظر ما تهدیدهای جدی و نگران‌کننده نیستند، اما ما همیشه هوشیار بوده و هستیم.

به گفته کمالوندی، سازمان انرژی اتمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است که به وظیفه خود در این زمینه عمل کند؛ درباره این قبیل تهدیدها، معاهدات و قطعنامه‌های بین‌المللی وجود دارد و اخیرا هم در شورای حکام بر این مسئله تاکید کرده که تهدید حمله به سایت‌های هسته‌ای یا حمله به سایت‌های هسته‌ای ممنوع است؛ بنابراین این تهدید باید مورد نکوهش جامعه بین‌الملل قرار گیرد؛ وظیفه این نکوهش هم بر عهده آژانس است و ایران هم شفاهی و کتبی خواسته است که آژانس واکنش نشان دهد، اما متاسفانه مصلحت‌سنجی‌های سیاسی موجب سکوت آن‌های شده است که نباید در قبال این تهدیدات سکوت کنند.

شکایت ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه، ۳٠ مهر، اعلام کرد که تهران در نامه‌ای اعتراضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهدید‌های رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای خود شکایت کرده است.

وی درباره تهدید‌های ادعایی رژیم صهیونیستی در مورد حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورمان، گفت: تهدید به تعرض به تاسیسات هسته‌ای طبق اسناد و قطعنامه‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه ۵۳۳ محکوم و مردود است؛ تفسیر ما این است که این موارد تهدید علیه صلح بین‌المللی است و به شورای امنیت ماموریت داده شده تا به این موارد ورود کند.

بقایی با اشاره به پیگیری حقوقی این موضوع تاکید کرد: خواسته ما روشن است، طی یادداشتی اعتراضی به شخص مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مراتب را اعلام کردیم و در سطح شورای امنیت سازمان ملل پیگیر هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: پیام ما روشن، شفاف و علنی داده شده است؛ هرگونه حمله با پاسخ قطعی، قاطع و موثر ایران مواجه خواهد شد.

چرا آژانس سکوت کرده است؟

تهدید ادعایی رژیم صهیونیستی برای حمله به مراکز هسته‌ای ایران را می‌توان از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد؛ برخی از رسانه‌های غربی با استناد به مدارک و شواهد اعلام کرده‌اند که این رژیم اساسا از توانمندی لازم برای اجرای ادعای تهدید برخوردار نیست.

گذشته از همه این مسائل و موضوع‌ها، جدی‌ترین بحث درباره تهدیدهای ادعایی یادشده، واکنش آژانس بین ‌لمللی انرژی اتمی به این تهدیدها است؛ آژانس تاکنون موضع‌گیری جدی در قبال تهدید‌های یادشده اتخاذ نکرده و رویه بی‌عملی و سکوت را برگزیده است.

پرسش مهمی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که آیا برای آژانس به‌عنوان نهاد دارای مسئولیت برای جلوگیری از استفاده نظامی از فناوری هسته‌ای، پیامد‌های اجرای تهدید ادعایی رژیم صهیونیستی برای مردم ایران اصلا محل نگرانی نیست؟

اجتناب گروسی از محکومیت صریح تهدید‌های رژیم صهیونیستی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) تاکنون موضع صریحی در محکومیت اقدام‌ها و ادعا‌های رژیم صهیونیستی علیه صنعت هسته‌ای ایران اتخاذ نکرده است.

وی پیشتر درباره تهدید ادعایی رژیم صهیونیستی برای حمله مداکز هسته‌ای ایران به غیرقانونی خواندن این اقدام بسنده و از محکوم کردن آن اجتناب کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اردیبهشت ۱۴۰۳ در جریان کنفرانس خبری مشترک با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، اعلام کرد: هرگونه حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران، چه از سوی اسرائیل یا هر طرف دیگری، نقض قوانین بین‌المللی است.

چنین رویکردی موید این واقعیت است که آژانس و مدیرکل آن قادر به جدا کردن خود از حوزه بازی‌های سیاسی نیستند و در این مسیر ابایی از قربانی کردن اصول بی‌طرفی و حرفه‌ای ندارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *