سرکشی از خانواده‌های زندانیان یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی است/ بازگشت ۳ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به مدرسه با تلاش دادگستری استان بوشهر

8:00 - 05 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۴۷۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
سرکشی از خانواده‌های زندانیان یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی است/ بازگشت ۳ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به مدرسه با تلاش دادگستری استان بوشهر
حمایت از خانواده زندانیان نیازمند و تلاش برای رفع نیاز‌های آنان همواره مورد توجه مسئولان عالی قضایی و روسای دادگستری‌ها در سراسر کشور بوده است. از همین رو همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید با تلاش و پیگیری دادگستری استان بوشهر زمینه بازگشت به تحصیل ۳ نفر از فرزندان زندانیان نیازمند استان به مدرسه فراهم شد.

خبرگزاری میزان- زندان به عنوان یک نهاد اجتماعی و قانونی مکانی است که افراد به دلایل مختلف از جمله ارتکاب جرایم و تخلفات قانونی، به حبس و انزوا محکوم می‌شوند.

هدف‌های اصلی زندان شامل حفاظت از جامعه، اصلاح رفتار مجرمین و جلوگیری از تکرار جرم است.

خانواده زندانیان با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

علاوه بر مشکلات و چالش‌هایی که کیفر زندان برای خود زندانیان ایجاد می‌کند، خانواده‌های آنان نیز در زمان اجرای این حکم با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند.  مسائل مالی، یکی از چالش‌هاست زیرا هزینه‌های زندگی و مشکلات معیشتی به ویژه در زمانی که سرپرست خانواده در زندان باشد بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد.

تاثیرات روانی و عاطفی زندانی شدن یکی از اعضای خانواده به ویژه پدر و مادربر روی سایر اعضای خانواده به خصوص کودکان قابل توجه است و می‌تواند منجر به آسیب‌های روحی و اجتماعی طولانی مدت در این کودکان شود.

در بسیاری موارد این کودکان که همزمان هم دچار خلا روحی - عاطفی شدند و هم در تنگناهای اقتصادی شدید قرار گرفتند مجبور به ترک تحصیل می‌شوند که عواقب و تاثیرات این امر در آینده هم بر زندگی کودک و هم بر اجتماع غیرقابل جبران است.

رئیس عدلیه: دستگیری از زندانیان و خانواده‌های آنان باید همراه با حفظ کرامت و آبروی آن‌ها باشد

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، به مناسبت ۵ خرداد «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان» طی سخنانی در نشست با جمعی از خیّرین حوزه کمک به خانواده زندانیان، اظهار کرد: وقتی فردی به تحمل زندان محکوم می‌شود، ضرورت دارد که در همان ابتدای امر شرایط و بستر‌های بازگشت او به جامعه را فراهم کنیم و این بازگشت باید به گونه‌ای باشد که نه خودِ فرد و نه اطرافیان او و جامعه این احساس را نداشته باشند که با یک هم‌خانواده و یا هم‌شهریِ زندان‌رفته طرف هستند.

سرکشی از خانواده‌های زندانیان یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی است/ بازگشت   ۳ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به مدرسه با تلاش دادگستری استان بوشهر

وی افزود: باید به گونه‌ای باشد که دغدغه زندانی در محیط زندان، اصلاح و بازاجتماعی شدن باشد؛ اینکه زندانی در داخل ندامتگاه مدام در فکر و دغدغه خانواده خود و تحصیل و اشتغال و آینده فرزندانش باشد، می‌تواند برای او واجد اثرات روحی مخربی باشد.

رئیس عدلیه تصریح کرد: یک نکته‌ای که هم ما در قوه قضاییه و هم شما مردم و خیّرین باید به آن توجه ویژه داشته باشید آن است که کمک‌رسانی و دستگیری از زندانیان و خانواده‌های آنان باید همراه با حفظ کرامت و آبروی آن‌ها باشد و قطعاً این امر اجر و ثواب کار خیر را مضاعف می‌گرداند.

کمک به خانواده زندانیان باید هدفمند باشد

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه خطاب به محمدی رئیس سازمان زندان‌ها گفت: ما باید در حوزه کمک به زندانیان و خانواده‌های آنان، بصورت هدفمندتر و با لحاظ اولویت‌ها حرکت کنیم؛ در گام اول، پیشگیری از به زندان افتادن افراد را مدنظر قرار دهیم و سپس به بازاجتماعی شدن، اصلاح، حرفه‌آموزی، ترک عادت ناپسند و رشد دانش و آگاهی در زندانی کمک رسانیم؛ همچنین شرایطی را فراهم آوریم که ارتباط زندانی و خانواده‌اش، هدفمندتر باشد؛ همچنین باید شرایطی فراهم آوریم که ارتباط وثیق‌تری میان فرد نیکوکار و فرد مستحق ایجاد شود.

رئیس قوه قضاییه در پایان سخنانش گفت: اینکه زندانی بعد از بیرون آمدن از زندان به چه شغل و کسب‌وکاری مشغول می‌شود؛ اینکه سلامت او و خانواده‌اش و تحصیل، ازدواج، اشتغال و آینده فرزندانش، چگونه تمشیت می‌شوند، مجموعه مسائلی هستند که بعضاً ما نیز در قبال آن‌ها وظایفی برعهده داریم.

رئیس سازمان زندان‌ها: سعی کرده‌ایم توجه ویژه‌ای به خانواده‌های زندانیان داشته باشیم

محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز در این جلسه، اظهار کرد: ما در سازمان زندان‌ها، به موازات کلیه ماموریت‌ها و رسالت‌های سازمانی خود اعم از اقدامات امنیتی، انتظامی، فرهنگی، تربیتی، حرفه‌آموزی و اشتغال، سعی کرده‌ایم توجه ویژه‌ای به خانواده‌های زندانیان به ویژه خانواده‌های نیازمند داشته باشیم.

وی افزود: سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در حوزه‌های ارائه مستمری‌های ماهیانه، تحویل بسته‌های معیشتی، کالا و جهیزیه، ارائه خدمات درمانی اعم از پزشکی و دندانپزشکی، آموزش و مشاوره و فراهم کردن زمینه‌های اشتغال برای خانواده‌های زندانیان اقدامات قابل توجهی را به انجام رسانده است.

بر پایه این گزارش؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای شهریور ماه سال جاری در سفر به استان بوشهر به مسئولان قضایی استان دستور دادند که حمایت ویژه از خانواده‌های زندانیان را در دستور کار خود قرار دهند.

در همین راستا مهدی مهرانگیز رئیس دادگستری استان بوشهر بازدیدها و سرکشی‌های مستمر خود از خانواده‌های زندانیان نیازمند توانست با همکاری و همراهی مدیرکل و مسئولان آموزش و پرورش استان زمینه بازگشت به تحصیل ۳ نفر از فرزندان زندانیان استان را فراهم کند.

سرکشی از خانواده زندانیان یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی استان بوشهر

وی در این رابطه و درگفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: بازدید از زندان‌ها و سرکشی و حمایت از خانواده زندانیان همواره یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی استان بوده است. 

رئیس کل دادگستری استان بوشهر تصریح کرد: در همین راستا در ۶ ماهه نخست سال جاری ۴۰ مورد بازدید و سرکشی از زندان‌های استان توسط بنده انجام شده و در تمامی این بازدیدها ضمن دیدار چهره به چهره با مددجویان مسائل و مشکلات مطروحه توسط آنان مورد بررسی قرار گرفته است.

سرکشی از خانواده‌های زندانیان یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی است/ بازگشت   ۳ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به مدرسه با تلاش دادگستری استان بوشهر

رهایی ۱۷ نفر از قصاص

وی ادامه داد: این بازدیدها و سرکشی‌ها منجر به اخذ رضایت از اولیای دم در ۱۷ پرونده قصاص شد.

۵۲۴ مورد سرکشی از خانواده زندانیان استان بوشهر انجام شد

مهرانگیز اشتغال زندانیان در داخل و خارج از زندان و حمایت از خانواده‌های آنها را از اولویت‌های دیگر دادگستری استان برشمرد و عنوان کرد: در دو سال اخیر ۵۲۴ مورد سرکشی از خانواده زندانیان استان با حضور بنده و سایر مسئولان قضایی استان انجام شده است.

وی ادامه داد: اغلب این سرکشی‌ها در خارج از زمان اداری و پس از نماز مغرب و عشا انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر همچنین توزیع بسته‌های معیشتی و تامین اقلام اساسی و ضروری مورد نیاز زندگی از قیبل کولر، یخچال و ...، تامین جهیزیه برای دختران نو عروسی زندانیان، تامین هزینه شیمی‌درمانی برای یکی از اعضای خانواده زندانی، تامین هزینه و خرید سمعک برای فرزند یک زندانی، کمک به انجام امورات درمانی و ایجاد اشتغال برای خانواده‌های زندانیان را از دیگر اقدامات دادگستری استان در جهت حمایت از خانواده مددجویان استان برشمرد.

وی یادآور شد: در آستانه سال تحصیلی جدید و در جریان سرکش‌هایی که از خانواده زندانیان انجام شد زمینه بازگشت به تحصیل ۳ نفر از فرزندان زندانیان استان فراهم شد.

بازگشت ۳ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به مدرسه با تلاش دستگاه قضایی استان بوشهر

مهرانگیز بیان کرد: در همین راستا یک دانش‌آموز پسر ۱۸ ساله و یک دانش‌آموز دختر ۱۶ ساله که به دلیل مشکلات خانوادگی و حضور سرپرست خانواده در زندان، ترک تحصیل کرده بودند با تلاش و پیگیری دستگاه قضایی و همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان به کلاس‌های درس خود بازگشتند.

وی اضافه کرد: در یک مورد نیز یک دانش‌آموز پسر ۱۲ ساله که فقط کلاس اول را گذرانده و به مدت چهار سال ترک تحصیل کرده بود با هماهنگی مدیرکل آموزش و پرورش استان و رئیس آموزش و پرورش شهرستان عالیشهر پس از چهار سال به مدرسه بازگشت.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی در برخورد با مجرمان و متعرضان به حقوق و نوامیس مردم برخوردهای قاطع و بازدارنده را در دستور کار دارد، گفت: در کنار این برخورد قهری خود را موظف به حمایت از خانواده زندانیان نیازمند می‌دانیم و برای کمک به این قشر از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *