گزارش| 

اشتغال؛ دروازه اصلاح و بازپروری مددجویان زندان‌ها/ ایجاد بستر کار و کسب درآمد برای ۹۵۱ زندانی استان زنجان

9:13 - 03 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۱۹۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اشتغال؛ دروازه اصلاح و بازپروری مددجویان زندان‌ها/ ایجاد بستر کار و کسب درآمد برای ۹۵۱ زندانی استان زنجان
مدیر کل زندان‌های زنجان با اشاره به آمار اشتغال زندانیان در این استان بیان کرد: ۹۵۱ نفر از زندانیان در قالب اشتغال کارگاهی، اشتغال نشسته داخل بند و اعزام به کار مشغول فعالیت و کسب درآمد هستند.

خبرگزاری میزان- اشتغال به کار غیر از اینکه برای سایر اقشار جامعه خصوصا جوانان و میانسالان واجب، لازم و ضروری است وعلاوه بر کسب ثروت، به رشد و تعالی فردی و اجتماعی ان‌ها کمک می‌کند، برای مددجویان زندانی نیز لازم و ضروری است چراکه به بهبود روند اصلاح، بازپروری و بازاجتماعی شدن آنان کمک می‌کند. 

از آنجایی که آزموده را آزمودن خطاست و اشتغال زندانیان به حرف و مشاغل مختلف کمک فراوانی به خارج شدن انان از چرخه جرم داشته و به خلق درامد ان‌ها برای خود و خانواده هایشان کمک کرده و از جمعیت کیفری زندان‌ها کاسته است، چند سالی است که سیاست اشتغال زندانیان به یکی از مهمترین راهبرد‌های قوه قضاییه در تهران و سایر استان‌های کشور تبدیل شده است. 

توسعه اشتغال  زندانیان

در سند تحول قضایی ۳۰۰ برنامه در قالب ۱۰ طرح پیشران تدارک دیده شده که یکی از این طرح‌ها به اشتغال زندانیان اختصاص یافته و توسعه اشتغال در سازمان زندان‌ها را مورد توجه قرار داده است البته این حرکت روبه جلو براساس آمار‌های موجود در سال‌های اخیر، جزو برنامه‌های راهبردی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی بوده و این برنامه با رویکرد اشتغال صنعت محور در سال جاری در دست انجام است. 

اشتغال؛ دروزاره اصلاح و بازپروری مددجویان زندانی

حال چرا اشتغال صنعت محور مورد نظر سازمان زندانهاست؟ از آنجاکه پایدارترین نوع اشتغال است و تعداد زیادی از زندانیان را مشغول به کار خواهد کرد و در این روش، دستمزد بیشتری به زندانیان اختصاص پیدا می‌کند. 

بر همین اساس است که رئیس دستگاه قضا و سایر مسئولان عالیرتبه قضایی کشور بر افزایش ظرفیت اشتغال زندانیان تاکید دارند، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، به مناسبت ۵ خرداد «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان» طی سخنانی در نشست با جمعی از خیّرین حوزه کمک به خانواده زندانیان، ضمن تبیین و تشریح عوامل دخیل در بازاجتماعی شدن زندانیان، اظهار کرد: باید بستر‌های بازگشت زندانیان به آغوش جامعه را فراهم آوریم و در این مسیر، وظیفه و مسئولیت اصلی برعهده ما در دستگاه قضایی است.

 بستر‌های بازگشت زندانیان به جامعه را فراهم کنیم

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه وقتی فردی به تحمل زندان محکوم می‌شود، ضرورت دارد که در همان ابتدای امر شرایط و بستر‌های بازگشت او به جامعه را فراهم کنیم، گفت که این بازگشت باید به گونه‌ای باشد که نه خودِ فرد و نه اطرافیان او و جامعه این احساس را نداشته باشند که با یک هم‌خانواده و یا هم‌شهریِ زندان‌رفته طرف هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه در خودِ محیط زندان باید بستر‌های اصلاح و بازاجتماعی شدن زندانی فراهم باشد، اضافه کرد که نباید عمر زندانی در زندان به بطالت بگذرد؛ محیط زندان باید به‌گونه‌ای باشد که زندانی پس از بازگشت به آغوش جامعه بتواند گلیم خود را از آب بکشد و با فراگیری یک حرفه‌ی آبرومند به یک نیروی کارآمد اجتماعی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه باید به گونه‌ای باشد که دغدغه زندانی در محیط زندان، اصلاح و بازاجتماعی شدن باشد، تاکید کرد، اینکه زندانی در داخل ندامتگاه مدام در فکر و دغدغه خانواده خود و تحصیل و اشتغال و آینده فرزندانش باشد، می‌تواند برای او واجد اثرات روحی مخربی باشد؛ اینکه یکی از نزدیکان فردِ زندانی در مراحل گزینش برای استخدام در شغلی اداری، بواسطه نسبت خویشاوندی با آن فردِ زندانی، دچار مشکل شود نیز می‌تواند بر روحیه فرد زندانی و خانواده او اثر سوء برجای گذارد. 

اشتغال؛ دروزاره اصلاح و بازپروری مددجویان زندانی

حال با توجه به سیاست‌های سند تحول و نیز تاکیدات رئیس دستگاه قضا برای اشتغال زندانیان، این سیاست به طور جدی در زندان استان‌های سراسرکشور نیز بجد دنبال می‌شود چنانچه در استان زنجان نیز ۹۵۱ زندانی در سایر ندامتگاه‌های این استان مشغول به کار هستند و موفق به کسب درآمد برای خود و خانواده هایشان شدند. 

۹۵۱ زندانی زنجانی مشغول کار هستند 

سید مجتبی حسینی، مدیر کل زندان‌های زنجان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به آمار اشتغال زندانیان در این استان بیان کرد: ۹۵۱ نفر از زندانیان استان زنجان در قالب اشتغال کارگاهی، اشتغال نشسته داخل بند و اعزام به کار مشغول فعالیت و کسب درآمد هستند.

وی گفت: زندانیان شاغل در داخل زندان‌های استان در کارگاه‌های قالی بافی، قلم زنی روی مس، خیاطی، معرق کاری، تولید آنتن و محافظ‌های برقی مشغول فعالیت بوده و درآمد‌های حاصل از این اشتغال به حساب خانواده زندانیان واریز می‌شود.

اشتغال؛ دروزاره اصلاح و بازپروری مددجویان زندانی

فعالیت‌های شغلی زندانیان به صورت نشسته 

حسینی با اشاره به اینکه برخی از فعالیت‌های شغلی زندانیان به صورت نشسته است، عنوان کرد: تولیدات این گروه از مددجویان در قالب تولید صنایع دستی در داخل بند صورت گرفته که درآمد‌های حاصل از این فعالیت نیز به حساب زندانیان و خانواده آنان واریز تا بخشی از مشکلات اقتصادی این افراد حل و فصل شود.

۱۴ و نیم میلیارد تومان جهت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد 

مدیرکل زندان‌های زنجان در ادامه ضمن قدردانی از همت خیرین و نیکوکاران فهیم استان زنجان خاطرنشان کرد: در سال جاری از محل کمک‌های مردمی به ستاد دیه استان بیش از ۱۴ و نیم میلیارد تومان جهت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد توسط مردم فهیم استان پرداخت شده که از این محل تاکنون ۱۲۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد از زندان آزاد و به آغوش خانواده خود بازگشتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *