هلند و فرانسه؛ مدعیانی که سردمدار تبعیض قومی و نژادی هستند

9:59 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۰۱۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هلند و فرانسه؛ مدعیانی که سردمدار تبعیض قومی و نژادی هستند
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کشور‌های اروپایی که همواره خود را مدافع برابری معرفی می‌کنند، با افزایش تعصب‌های قومی و نژادی مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - تبعیض مربوط به قومیت یا رنگ پوست همچنان در سراسر اروپا گسترده بوده و در حال افزایش است.

بیش از ۶۰ درصد از افرادی که در کشور‌های اروپایی زندگی می‌کنند، تبعیض براساس رنگ پوست یا منشا قومی و نژادی را یک موضوع مهم می‌دانند.

داده‌های کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که ۶۱ درصد از اروپایی‌ها معتقدند تبعیض براساس رنگ پوست در کشورهایشان گسترده است؛ در همین حال، ۶۰ درصد تبعیض‌های قومیتی را مشکل اصلی می‌دانند.

نظرسنجی انجام شده ازسوی کمیسیون اروپا که شامل حدود ۲۶ هزار شرکت‌کننده از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بود، نشان داد که باوجود تلاش‌های طولانی فعالان برای مبارزه با تبعیض، چالش‌های مربوط به برابری اجتماعی و تعصب همچنان ادامه دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که تبعیض علیه افراد رنگین‌پوست یا اقلیت قومی به‌عنوان یک موضوع گسترده دیده می‌شود و گزارش‌ها حاکی از افزایش تبعیض در مقایسه با سال‌های گذشته است.

براساس این نظرسنجی، ۲۱ درصد از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که در ۱۲ ماه گذشته تبعیض یا آزار را تجربه کرده‌اند؛ رنگ پوست، ریشه قومیتی و نژادی، سن و وضعیت اجتماعی-اقتصادی از جمله شایع‌ترین دلایل تبعیض در اروپا است.

این تحقیق همچنین تاکید می‌کند که تبعیض و آزار در اروپا بیشتر در مکان‌های عمومی یا محل کار دیده می‌شود.

در میان کشور‌های اروپایی، تبعیض قومیتی در هلند (۸۲ درصد) و پس از آن فرانسه (۷۷ درصد)، ایتالیا (۷۵ درصد)، سوئد (۷۳ درصد) و بلژیک (۶۹ درصد) بیشترین شیوع را دارد.

هلند و فرانسه؛ مدعیانی که سردمدار تبعیض قومی و نژادی هستند

این آمار نشان می‌دهد که به‌عنوان نمونه، ۸۲ درصد اعضای جوامع اقلیت قومی و نژادی در هلند تبعیض قومیتی را تجربه می‌کنند. 

البته نوع دیگری از تبعیض، بعنب تبعیض مذهبی نیز در اروپا گسترش یافته است. 

در سراسر اتحادیه اروپا، ۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که تبعیض مذهبی یا اعتقادی در کشور‌های آن‌ها گسترده است.

فرانسه در میان کشور‌هایی که تبعیض مذهبی و اعتقادی در آن‌ها رایج است، رتبه نخست را دارد و ۶۶ درصد از شرکت‌کنندگان این موضوع را عنوان کرده‌اند.

پس از فرانسه، ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در بلژیک، ۵۸ درصد در سوئد، ۵۴ درصد در هلند، و ۵۳ درصد در قبرس تحت مدیریت دولت یونانی گفته‌اند که تبعیض مبتنی بر مذهب را یک نگرانی رایج و مهم در این کشور‌ها می‌دانند.

اسلام‌ستیزی در هلند؛ تشدید بحران برای مسلمانان

هلند نیز مانند دیگر کشور‌های اروپایی در سال‌های اخیر به شکل قابل توجهی به عرصه جولان اسلام‌ستیزان تبدیل شده است.

مسلمانان در هلند در حالی شاهد اسلام‌ستیزی گسترده‌ای هستند که این روند تاکنون نیز زیر سایه حمایت دولت این کشور تقویت می‌شد.

موج اسلام‌ستیزی در این کشور از سال ۱۹۹۷ با طرح ادعا و ایجاد شبح «اسلامی‌سازی هلند» آغاز شد؛ ادعایی که هنوز مدارکی دال بر درستی آن یافت نشده است، اما اسلام‌هراسی در تمام لایه‌های جامعه هلند به وضوح قابل مشاهده است.


به گزارش پارول (parool)، قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که فضای سیاسی اسلام‌ستیزانه بسیار مسمومی در هلند وجود دارد که میراث بیش از ۲۰ سال حمله به اسلام و مسلمانان است، اما آنچه باعث  شد تا اسلام‌ستیزی در حافظه جمعی هلند حک شود، تبلیغات اسلام‌ستیزانه‌ای بود که در پس بروز حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا انجام شد.

در واقع اسلام‌ستیزی در هلند، حیات و بقای خود را مدیون مقام‌های دولتی و شهری این کشور است که درصدد پاکسازی جامعه مسلمانان هستند.

تعصب نژادی و اسلام‌ستیزی در فرانسه

فرانسه، کشوری در قلب اروپا بوده که طی سال‌های گذشته با موج فزاینده‌ای از نژادپرستی و همچنین اسلام‌ستیزی مواجه بوده است. 

کمیسیون حقوق بشر فرانسه CNCDH در گزارش سالانه‌ای که به تازگی منتشر شده، اعلام کرد که نژادپرستی و مدارا نکردن در فرانسه در حال افزایش بوده که ناشی از جنگ در غزه و ایده‌های راست افراطی در بحث عمومی است. 

با افزایش اسلام‌ستیزی در دهه‌های اخیر، جامعه مسلمانان فرانسه (که از جمعیت بسیاری از کشور‌های اروپایی بیشتر است) در معرض تبعیض‌های اجتماعی و نهادی قرار دارند. 

این گزارش با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی اقدام‎ها علیه مسلمانان در فرانسه، می‎گوید که این کشور شاهد رشد ۲۱ درصدی نیز در سایر انواع اعمال نژادپرستانه بوده است.

در همین حال، براساس گزارش سالانه انجمن ضد اسلام‌ستیزی در اروپا (CCIE) در سال ۲۰۲۳، حوادث ناشی از اسلام‌ستیزی ضد مسلمانان در فرانسه ۵۷ درصد افزایش یافت.

زنان قربانیان اصلی نژادپرستی ضد اسلامی هستند و ۸۱.۵ درصد از کل قربانیان را تشکیل می‌دهند. این اقدام‌ها شامل اعمال تبعیض، تحریک و تحریک به نفرت، تحقیر، توهین، آزار و اذیت اخلاقی، افترا و حمله‌های فیزیکی است. ۶۲.۳ درصد از حوادث ضد مسلمانان در اماکن عمومی از جمله مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان رخ داده است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *