همایش ملی تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی برگزار می‌شود

13:49 - 29 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۴۸۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
همایش ملی تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی برگزار می‌شود
همایش ملی تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی، ۲۵ آذر برگزار می‌شود که نقش هوش مصنوعی در تاسیسات و بهینه‌سازی از جمله موضوعات محوری این همایش است.

خبرگزاری میزان - مهدی علی‌آبادی دبیر اجرایی همایش ملی تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی در نشست خبری در توضیح موضوعات محوری این همایش، عنوان کرد: مکانیزم قیمت‌گذاری به عنوان گلوگاه ناترازی، بحران سرمایه‌گذاری به عنوان گلوگاه ناترازی در تولید، مشارکت عمومی - خصوصی به عنوان استراتژی توسعه در شرکت‌های پیمانکاری، تغییرات تکنولوژیک در تاسیسات انرژی، الزامات نهادی توسعه قرارداد‌های مشارکت عمومی - خصوصی در بخش تاسیسات و نقش هوش مصنوعی در تاسیسات و بهینه‌سازی از جمله این موضوعات محوری است.

وی تاکید کرد: همایش ملی تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی، ۲۵ آذر با کمک اتاق بازرگانی ایران برگزار خواهد شد.

همچنین افشین شباب مشاور سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق در این نشست خبری گفت: در حوزه تولید انرژی هدر رفت داریم یعنی تولید صیانتی نداریم، به‌طور مثال اگر یک میلیون بشکه نفت درجا داشته باشیم تنها امکان برداشت ۸۰۰ هزار بشکه داریم، اما اگر تولید صیانتی نباشد این میزان کمتر شده و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

وی ادامه داد: ما در میادین مشترک در حوزه استخراج به تکنولوژی روز دنیا دسترسی نداریم بنابراین تلفات بالاست، موضوع دیگر اینکه زمان استخراج نفت نمی‌توانیم از گاز همراه نفت به صورت بهینه استفاده کنیم؛ بنابراین علاوه بر آلودگی انرژی هدر می‌رود.

مشاور سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق به نقش تحریم و دور بودن از تکنولوژی روز دنیا در هدررفت اشاره کرد و عنوان کرد: ما در بخش انتقال هم هدررفت داریم برای نمونه بسیاری از تاسیسات شبکه گاز تهران دچار فرسودگی است یعنی فقط بحث مصرف نیست که ما را دچار ناترازی کرده بیشتر مشکل به قبل از مصرف برمی گردد.

شباب گفت: سالانه ۵ میلیارد متر مکعب گاز و ۸ میلیارد کیلو وات ساعت برق تلفات داریم که با سرمایه‌گذاری می‌توانیم بخشی از این انرژی را به چرخه بازگردانده و از ناترازی جلوگیری کنیم.

رضا حاجی‌کریم رئیس کنفدراسیون آب کشور نیز در این نشست خبری گفت: تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی است که باید برای نوسازی آن‌ها اقدام کرد.

وی، رتبه کشورمان در مصرف محصولات هیدروکربوری را ششم جهان برشمرد و ادامه داد: روزانه نزدیک به هفت میلیون معادل بشکه نفت، مصرف انرژی در کشور داریم.

به گفته رئیس کنفدراسیون آب کشور، کشورمان چهارمین مصرف‌کننده گاز جهان و دوازدهمین مصرف‌کننده نفت جهان است و رتبه تولید ناخالص داخلی کشور ۲۶ جهان است و این موضوع نشان‌دهنده تباه‌شدن انرژی در کشور است.

وی با بیان اینکه در کشور عمان بابت هر مترمکعب آبی که مصرف می‌شود ۸۷ دلار ثروت‌آفرینی می‌شود، گفت: این رقم در آمریکا ۵۷.۵ دلار ثروت‌آفرینی و در چین ۳۰ دلار به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب است.

رئیس کنفدراسیون آب کشور ادامه داد: ترکیه به‌ازای مترمکعب آب مصرفی ۱۵.۵ دلار ثروت‌آفرینی دارد و این در حالی است که کشورمان به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب ۴.۲ دلار ثروت‌آفرینی می‌کند که باتوجه‌به امکانات کشور ناچیز است.

حاجی‌کریم با بیان اینکه در سال حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود، گفت: سالیانه نزدیک به ۱۷۰ میلیارد دلار انرژی در کشور مصرف می‌شود.

وی با تاکید بر تلاش برای رفع ناترازی‌های بخش انرژی، از تلاش بخش خصوصی برای ورود به این موضوع خبر داد و گفت: این مساله مشروط به آن است که دولت حقوق بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *