استقبال راه‌آهن ایران از همکاری در زمینه حمل و نقل با کشور‌های عضو تراسیکا

12:04 - 29 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۴۵۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
استقبال راه‌آهن ایران از همکاری در زمینه حمل و نقل با کشور‌های عضو تراسیکا
مدیرعامل راه‌آهن در نشست مشترک با دبیرکل تراسیکا، با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور برای افزایش میزان ترانزیت بار اعم از ریلی و جاده‌ای گفت: از همکاری حمل‌ونقل با کشور‌های عضو تراسیکا استقبال خواهیم کرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن به همراه امین ترفع، سرپرست مرکز بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با آساوبایف، دبیرکل کمیسیون بین الدولی کریدور‌های اروپا، قفقاز و آسیا موسوم به تراسیکا روز شنبه ۲۸ مهرماه در ساختمان شهدای راه‌آهن دیدار کرد.

ذاکری در این نشست، با اشاره به ظرفیت‌های ترانزیت بار ایران در مسیر‌های ریلی و جاده‌ای، تصریح کرد: اکنون راه‌آهن ایران با تعداد قابل توجه‌ای از کشور‌های عضو تراسیکا در زمینه حمل و نقل ارتباط خوبی دارد و امیدواریم که این تعامل با ۱۳ کشور دیگر، روز به روز افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته، مسیر‌های ریلی در کریدور‌های شمال- جنوب و شرق- غرب فعال‌تر شده است.

ذاکری گفت: اکنون بخشی از شبکه ریلی کریدور‌های شمال به جنوب و شرق به غرب ناقص است که برای رفع آن‌ها، اقدامات لازم در حال انجام است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به ۸ بندر ثبت شده ایران در تراسیکا، تاکید کرد: در حال حاضر چهار بندر به شبکه ریلی متصل است و در ۲ بندر دیگر نیز خط ریلی در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده، خط ریلی بندر چابهار نیز به بهره‌برداری برسد.

وی از استقبال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای همکاری حمل و نقل با کشور‌های عضو تراسیکا خبر داد و خاطرنشان کرد: چنانچه مشکلاتی در زمینه همکاری‌ها وجود داشته باشد، راه‌آهن ایران آمادگی دارد تا این چالش‌ها را با برگزاری نشست‌های مشترک، برطرف کند.

ذاکری با اشاره به راه‌اندازی قطار‌های کانتینری ایران به چین گفت: از همفکری و حمایت تراسیکا و فعال شدن کریدور جنوبی استقبال می‌کنیم و امیدواریم تردد ریلی بین کشور‌های عضو بیش از پیش شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن ایران علاقه‌مند است تا قطار‌های باری در مسیر قزاقستان، ترکمنستان، ایران به سمت ترکیه و سپس اروپا سیر کند، تاکید کرد: در سال جاری، قطار افغانستان به ایران و سپس به کشور ترکیه نیز فعال شد و به نظر می‌رسد که برای حرکت قطار‌های باری از قزاقستان به ترکمنستان و افغانستان، می‌توان از کریدور‌های ایران استفاده کرد.

وی تصریح کرد: سیاست کلی راه‌آهن ایران در خصوص تعرفه بار بین کشورها، سیاست واحدی است و امیدواریم بر حسب تن کیلومتر یا کانتینر کیلومتر با همسایه‌ها مذاکراتی داشته باشیم تا به یک تعرفه یکسان از مبدا به مقصد دست پیدا کنیم.

دبیرکل تراسیکا نیز در این دیدار از علاقمندی اعضای این کمیسیون برای استفاده از ظرفیت کریدور‌های ایران خبرداد و گفت: این ظرفیت، به کشور‌های عضو این امکان را می‌دهد تا میزان تجارت خود از آسیای میانه به سمت ترکیه از طریق ایران را افزایش دهند.

آساوبایف افزود: کشور ایران به دلیل زیرساخت‌های ریلی مناسب، حلقه اتصال دهنده بین سایر کشور‌ها محسوب می‌شود و تقویت زیرساخت‌های ریلی ایران کمک می‌کند تا کشور‌هایی که دسترسی به آب‌های آزاد ندارند، بتوانند میزان بار ترانزیتی خود را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه کشور ایران در سال ۲۰۲۵ میلادی ریاست تراسیکا را عهده دار خواهد شد، تاکید کرد: ما در حال آماده سازی یک نقشه راه هستیم تا زمانی که ایران، ریاست این سازمان را عهده دار شد، برنامه‌ها به اجرا رسانده شوند.

دبیرکل تراسیکا خواستار انجام کار مطالعاتی جهت شناسایی ظرفیت‌های راه‌آهن ایران شد و خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که نقاط قوت و ضعف حمل و نقل ریلی ایران شناسایی شوند تا همانند کریدور میانی، ساختاری را برای آن طراحی کرده و بر اساس آن برنامه ریزی انجام شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *