ادامه اُفت شاخص بورس/ تزریق ۷۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی راهگشا نیست

8:02 - 24 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۴۵۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
ادامه اُفت شاخص بورس/ تزریق ۷۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی راهگشا نیست
شاخص بورس در روزهای اخیر دوباره ریزشی شد؛ کارشناسان معتقدند در کنار افزایش قیمت دلار نیمایی لازم است نرخ سود بانک کاهش یابد و دستکاری دامنه نوسان به پایان برسد تا شاهد روند صعودی شاخص باشیم.

خبرگزاری میزان - شاخص بورس در روز‌های اخیر روند نزولی به خود گرفت و روز گذشته ۲۳ مهر ۱۴۰۳ بیش از ۲۴ هزار واحد اُفت کرد.

روند نزولی شاخص بورس درحالی ادامه پیدا کرد که نرخ ارز نیمایی فاصله خود را با دلار بازار آزاد کم کرده و فعالان بازار سرمایه به تغییرات وزارت اقتصاد و سازمان بورس خوش‌بین بودند.

همچنین مهدی غضنفری، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی نیز چندی پیش خبر آمادگی این صندوق برای پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان به بورس را اعلام کرد و گفت: در صورت لزوم و درخواست سازمان بورس این مبلغ به بازار سرمایه واریز خواهد شد.

به گفته غضنفری تا پایان سال برای پرداخت مابقی تعهد صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه زمان هست، اما اگر سازمان بورس درخواست کند که زودتر پرداخت شود امکان فوری پرداخت وجود دارد. 

به هرروی انتشار اخبار مثبت مربوط به بازار سرمایه و رشد دلار نیمایی کمک چندانی به بهبود وضعیت شرکت‌های بورسی نکرد و شاخص بورس همچنان وضعیت مطلوبی ندارد.

نرخ بالای بهره بانکی تامین مالی را برای شرکت‌ها سخت‌ می‌کند

در همین رابطه الیاس کُردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با میزان در توضیح وضعیت شاخص بورس در روز‌های اخیر، گفت: بعد از سال ۹۷ و فراز و فرود اقتصاد کشور مهم‌ترین عوامل اثرگذار در بازار سرمایه نرخ بهره و نرخ دلار بوده است.

وی ادامه داد: در مدت اخیر نرخ دلار نیمایی شرایط خوبی داشته و با از بین رفتن رانت آن به دلار بازار آزاد نزدیک‌تر شده که باعث می‌شود در قیمت فروش شرکت‌ها اثرگذار باشد که قاعدتا رشد سودآوری برای بازار به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نرخ بهره و تاثیر آن در بازار، اظهار کرد: هرچقدر هم دلار نیمایی افزایش یابد، اما نرخ بهره کاهشی نباشد فایده‌ای برای بازار سرمایه نخواهد داشت چراکه نرخ بالای بهره، تامین مالی را برای شرکت‌ها بسیار سخت‌تر می‌کند و جذابیت تولید در کشور و در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را کاهش می‌دهد.

کُردی به دستکاری‌های اخیر دامنه نوسان بورس اشاره کرد و افزود: ادامه تغییرات دامنه نوسان تاثیر منفی در بازار سرمایه دارد؛ این دامنه زمانی به یک درصد کاهش یافت و درحال حاضر به ۳ درصد رسیده و گویا قرار نیست به رقم اولیه خود که حدود ۶ درصد بود بازگردد.

وی در مورد احتمال پرداخت فوری ۷۰۰ میلیارد تومان به بورس نیز گفت: چند ماه پیش نیز معاون اول رئیس‌جمهور، دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی به بازار سهام را در جهت برطرف‌شدن نگرانی سهامداران صادر کرد، اما شرایط بازار نشان می‌دهد که این اقدام عملی نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: وعده واریز ۵۰ همت به بازار سرمایه صرفا وعده‌ای بود که محقق نشد چراکه در صورت تحقق و واریز این رقم شرایط بازار سرمایه با تغییرات مثبتی همراه می‌شد.

کُردی تصریح کرد: با ورود ۷۰۰ میلیارد تومان به بازار سرمایه نیز اتفاق خاصی در مورد برگشت بازار رخ نخواهد داد چراکه رقم چندانی برای تغییر رفتار بازار سرمایه نیست. 

فروش تجمیعی اوراق مشارکت دولتی، عامل ریزش شاخص بورس

همچنین حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با میزان، به عوامل تاثیرگذار بر روند نزولی شاخص بورس اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل اصلی ریزش شاخص در هفته‌های اخیر، مربوط به شرایط منطقه بوده که کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران باعث خروج پول از بازار و روند ریزشی شاخص شده است.

وی ادامه داد: در هفته جاری بحث سیاست‌گذاری‌های دولت جدید مطرح شده که متاسفانه وزارت اقتصاد به‌جای فروش تدریجی و مدیریت‌شده اوراق مشارکت دولتی، به‌طور یک‌جا اقدام به فروش آن کرد و ۹۰ درصد از حجم گردش معاملات بازار سرمایه را این اوراق به خود اختصاص داد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت نماد‌ها در روز گذشته اظهار کرد: با فروش تجمیعی این اوراق در اکثر گروه‌ها با نماد منفی و خروج سرمایه مواجه بودیم و بیش از ۹۰ درصد نماد‌های بازار روز گذشته با صف فروش روبه‌رو شدند.

انتهای پیام/


برچسب ها: کاهش شاخص بورس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *